223 364 läst ·
1 204 svar
223k läst
1,2k svar
Får grannen ha 20 m höga träd vid tomtgränsen och 5 m från mitt hus?
Det finns andra teorierClaes Sörmland skrev:
https://www.skogssallskapet.se/kunskapsbank/artiklar/2008-05-13-aldsta-tradet-pa-jorden.html
Det är också intressant att fundera över varifrån granen, har kommit. Tidigare har teorin varit att granen spridits österifrån med pollen flera hundra mil över landisarna, men nu finns det mycket som tyder på att det kan finnas en annan spridningsväg.
– Ja, säger professor Leif Kullman, det är med våra resultat som grund, inte omöjligt att tänka sig att granen istället vandrat in västerifrån.
– Under istiden var havsytan 120 meter lägre än idag och mycket av det som idag är Nordsjön i vattnen mellan England och Norge, var på den tiden skog. Jag kan tänka mig att det kan vara sannolikt att de första granarna kom från dessa områden.
Ok, ja så är det säkert. Men på vilket sätt motstrider det GlennBs påstående?Claes Sörmland skrev:
Nej granen var inte utbredd i den idag tätbefolkade delen av Sverige under lång tid. Den har sedan istiden vandrat in norrifrån, från Sibirien. Granen var till en början lokaliserad till just fjällen, precis som det fynd man har gjort.
Granens vandring söderut fortsätter än idag och har de senaste hundra åren fått hjälp av människan som planterat kontinental gran söderifrån som har gener som är bättre anpassade till det varmare klimatet söderöver.
I princip allting har vandrat in i landet efter istiden. Granen fanns i landet för ca 10000 år sedan (forskarna tror att granen etablerade sig för ca 11000 år sedan) vilket är tidigare än flera andra träd som vi idag anser inhemska.
Skall vi då enbart utvisa de Sibiriska granarna, eftersom de uppenbarligen saknar flyktingskäl? Eller, skall vi göra likadant med de kontinentala som fick hjälp av flyktingsmugglare för att komma hit. Och när det gäller "annhöriginvandring". Kan vi räkna med en femdubbling av granbeståndet? Har vi råd med det? Nej, säger jag! Vi borde införa "sågpengar" för att stimulera Svenskarna att gå man ur huse, för att tillsammans sanera landet.
"Granar är inte träd".
Staffan Oredsson (volontär i Lakrispartiet, enhet för våta jobb).
"Granar är inte träd".
Staffan Oredsson (volontär i Lakrispartiet, enhet för våta jobb).
Ingen aning. Jag förtydligade bara hur vetenskapen ser på hur gran och människa invandrat till Sverige efter senaste istiden. Detta eftersom att GlennBs kommentar lätt kunde förstås kontrafaktiskt utifrån naturromantiska felaktiga perspektiv som är så spridda i vårt samhälle.J jpelle skrev:Ok, ja så är det säkert. Men på vilket sätt motstrider det GlennBs påstående?
I princip allting har vandrat in i landet efter istiden. Granen fanns i landet för ca 10000 år sedan (forskarna tror att granen etablerade sig för ca 11000 år sedan) vilket är tidigare än flera andra träd som vi idag anser inhemska.
Att beskriva gran som invasiv är rätt träffande. Den kommer att vinna över allt om vi inte håller den stången med motorsågen.
Se till att du kan rättsläget utan och innan. Kanske via Villaägarna. Du är ju inte ensam om problemet.
Sedan får du lägga ett förslag där du tar kostnaden ocg grannen får ett ny insynsskydd. Men du kommer ingenstans utan ett vänligt uppträdande.
Sedan får du lägga ett förslag där du tar kostnaden ocg grannen får ett ny insynsskydd. Men du kommer ingenstans utan ett vänligt uppträdande.
Det har har vi redan försökt banka in i TS skalle. Gång på gång, helt utan rå resultat.S snespikaren skrev:
Staffan
Granbarkborren kommer att hålla borta granen i naturliga skogar. I Tyskland så håller man på att gå över till blandskogar för att minska angreppen.Claes Sörmland skrev:
Ingen aning. Jag förtydligade bara hur vetenskapen ser på hur gran och människa invandrat till Sverige efter senaste istiden. Detta eftersom att GlennBs kommentar lätt kunde förstås kontrafaktiskt utifrån naturromantiska felaktiga perspektiv som är så spridda i vårt samhälle.
Att beskriva gran som invasiv är rätt träffande. Den kommer att vinna över allt om vi inte håller den stången med motorsågen.
Jag kapar inte. Men orkar inte mer. Det är väl bara att gå ut o titta på stora granar.städesgröna. och andra träd! Hur svårt kan det var. Jag kapar inget.Men orkar inte prata med ingen som begriper lr har förståelse. Alla 12 års kommentare! Som de e väl bara o flytta lr gå in o prata med honom. Jösses ..de skulle jag väl gjort om det var en normal människa. Fick just domen om vad han gjort mot mig. Från hovrätten. Och är hemskt glad att han är dömd. Vill bara förklara lite om att jag inte går in dit. Och ska bara tillägga att jag inte pratat lr gjort något när det gäller honom. Men det ska väl oxå upp til bevis! Det här är en fråge forum. Och ingen rätt. Där det ska bevisas det en lr det för andra. Människor får väl lov att lita på vad folk skriver. Vem har tid att sitta här o hålla i gång frågor. Som sen ska bevisas.mikethebik skrev: