223 401 läst ·
1 204 svar
223k läst
1,2k svar
Får grannen ha 20 m höga träd vid tomtgränsen och 5 m från mitt hus?
Jag tror inte någon har blivit fälld för rot- el grenkapning. Jag tror det är en skröna. Därför har jag ingen länk. Min uppfattning stärks också av hur kommunen agerat när rötter vuxit in på kommunens mark:J jpelle skrev:
"vi kommer gräva bort gammal asfalt och då måste vi ta bort alla rötter som ligger där under. Detta kan påverka trädens stabilitet, då vissa rötter på ena sidan grävs av. om vi inte tar bort rötterna å är det ogjort arbete. rötterna kommer trycka sig igenom det nya asfaltslagret också.
det finns 2 alt.
nr 1 låta träden stå kvar med mindre rötter på ena sidan och riskera att det får oreparerbar skada eller röta så att det dör på kort sikt. att gräva bort rötterna på en sida kan också göra att träden blir instabila vid kraftig vind.
nr 2 Ta bort träden för att vara säker på att det inte kan välta vid kraftiga vindar.
XX Kommun vill med detta brev informera er om vad vi har tänkt att göra för typ av arbete utanför er tomt. Eftersom träden står på er mark så måste ni informeras om våra avsikter med detta arbete”
Det bevisar inget men visar ändå att man inte är orolig för konsekvenser
Det är skillnad på en kommun och en privatperson. Helt annan uppförsbacke.D Dr Jumping Jack skrev:Jag tror inte någon har blivit fälld för rot- el grenkapning. Jag tror det är en skröna. Därför har jag ingen länk. Min uppfattning stärks också av hur kommunen agerat när rötter vuxit in på kommunens mark:
"vi kommer gräva bort gammal asfalt och då måste vi ta bort alla rötter som ligger där under. Detta kan påverka trädens stabilitet, då vissa rötter på ena sidan grävs av. om vi inte tar bort rötterna å är det ogjort arbete. rötterna kommer trycka sig igenom det nya asfaltslagret också.
det finns 2 alt.
nr 1 låta träden stå kvar med mindre rötter på ena sidan och riskera att det får oreparerbar skada eller röta så att det dör på kort sikt. att gräva bort rötterna på en sida kan också göra att träden blir instabila vid kraftig vind.
nr 2 Ta bort träden för att vara säker på att det inte kan välta vid kraftiga vindar.
XX Kommun vill med detta brev informera er om vad vi har tänkt att göra för typ av arbete utanför er tomt. Eftersom träden står på er mark så måste ni informeras om våra avsikter med detta arbete”
Som alltid med sån info kan man tolka det olika. Jag kan läsa in att de är just oroliga för konsekvenser, varför skulle de annars ta upp det som en risk? Nu är ju inte det där citat från ett riktigt brev från kommunen, så svårt att säga hur texten las upp i det verkliga brevet. Men man skulle ju kunna läsa det som lite skrämseltaktik från Kommunen - Vi kommer gräva sönder rötterna från dina träd, om du inte väljer alt 2 (och tar bort trädet) så kommer trädet att rasa. De nämner inte ansvarsområdet vilket då får en att tro att det är markägarens ansvar. Men om det verkligen var fallet så skulle nog en kommun ha skrivit faktiskt det. Så för att slippa risken är det för deras del enklare om markägaren helt enkelt väljer att ta bort trädet, då slipper de stå med en risk att de är ansvariga för att ha förstört ett träd.D Dr Jumping Jack skrev:Jag tror inte någon har blivit fälld för rot- el grenkapning. Jag tror det är en skröna. Därför har jag ingen länk. Min uppfattning stärks också av hur kommunen agerat när rötter vuxit in på kommunens mark:
det finns 2 alt.
Men som sagt, det beror på hur man vill tolka en sådan text. Och som du säger bevisar varken det ena eller det andra.
Ja så fungerar det idag! Men gör om och gör rätt! Om man var tvungen att ta ekonomiskt ansvar för sina träd så skulle folk per automatik även engagera sig och hålla koll på ev skaderisk.yonna skrev:
Kanske anledning för TS att se över sin egen försäkring om grannen har höga träd, minns inte riktigt hur höga granarna var i första inlägget. 20m?
”Din egen försäkring täcker i de allra flesta fall att ett träd faller ner och skadar ditt hus. Det gäller oavsett om det är ditt träd eller grannes träd. Är det storm, dvs blåser 21 meter per sekund, så ersätter alla bolag skadorna. Men är det lägre vindstyrka än så kan det hos vissa bolag krävas att du har ett allrisktillägg för att få ersättning”
”Din egen försäkring täcker i de allra flesta fall att ett träd faller ner och skadar ditt hus. Det gäller oavsett om det är ditt träd eller grannes träd. Är det storm, dvs blåser 21 meter per sekund, så ersätter alla bolag skadorna. Men är det lägre vindstyrka än så kan det hos vissa bolag krävas att du har ett allrisktillägg för att få ersättning”
Nu är det som vanligt du igen. Men från början var dom inte stora. O faktiskt inget jag ens tänkte på. Lr visste om om granar. Du vet man vet inte allt direkt. Och det är faktiskt så att får och får. Nja så är det inte riktigt. Och inte så enkelt. Men som sagt. Jag undanber mig svar från dig hädan efter . Kan du respektera det!? Det är inte frågan om dina åsikter. Utan om ditt uppförande. Skulle uppskatta att slippa dina svar. Tack . För du och jag kommer ingenstan. Och sen tycker jag det är skillnad på träd och granar.Staffan2000 skrev:
Det är alltid trevligt att få medhåll.
Men i detta fall är det en björntjänst. Träd växer och det är ingen världssensation. Har du flyttat till ett hus där träd växer nära dig, får du räkna med att de blir större. Om du eller jag tycker det är rätt eller fel, spelar ingen roll. Det är som det är. Grannen får ha tjugo meter höga träd fem meter från ditt hus.
Gillar du, likt jag att odla lite, är det inte optimalt att köpa ett hus med trädgård brevid en växande grön vägg. Hur svårt är det att förstå?
Staffan
Lowley.
Tack! Det är det jag oxå pratar om!Buford skrev:
Skuggande träd är inte det jag resonerat kring. Jag menar ett träd kan ju stå 10-20m in på en tomt och skugga rätt rejält ändå.
Står trädet i tomtgräns dyker dock andra problem upp. Rötter kan vara känsliga, får jag ställa min bil där? Vill jag ens ställa min bil, under min grannes träd, på min tomt? Jag skulle vilja dumpa ett lass med jord inför nästa säsong, skadar det rötterna? Ja, inte omöjligt. Jag kanske av en mängd olika anledningar (plantering, stödmur, dränering, fiber, grusa upp, etc) vill/behöver gräva vid tomtgräns, då får jag inte det på grund av att min granne låtit en stor gran växa precis vid gränsen. Jag blir alltså begränsad på ett sätt som jag inte tycker känns okej. Det är den frågan jag resonerar kring.