G gaidin skrev:
Det handlar nog om skogsägare som vill ha ersättning för stormfälld skog.
Oj visste inte att vissa tänker så!
Nej de har ingen skog bara 10 granar som en häck.

Jag tycker som ts, i tätbebyggda områden där villatomterna är högst 1000 m2 bör växtligheten begränsas. Vi har en granntomt där asp och hassel växer okontrollerat sedan en ny ägare tillträtt. Jag har erbjudit mig rensa tomtgränsen, men de är inte intresserade.

• Gilla
  • Arg
Tubes och 3 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Jag tycker som ts, i tätbebyggda områden där villatomterna är högst 1000 m2 bör växtligheten begränsas. Vi har en granntomt där asp och hassel växer okontrollerat sedan en ny ägare tillträtt. Jag har erbjudit mig rensa tomtgränsen, men de är inte intresserade.
Anledningen till att de inte är intresserade av ditt ”erbjudande att rensa tomtgränsen” kan vara att de ser denna.växtlighet som vad de har idag i form av insynsskydd till deras tomt.

De är troligen inte extremt intresserade av växtligheten som sådan utan vilken funktion den har för deras del, och det är nog inte uteslutet att det finns bättre och snyggare lösningar som kan fylla både dina och grannens önskemål och behov. För att få dessa på plats krävs överenskommelser, arbete och investeringar, kanske till viss del gemensamma om det är gemensamma nyttor som söks.

Detta är ju bara spekulationer, för att veta måste man kommunicera med varandra.

Redigerat:
Z Zodde skrev:
Riktigt så lætt ær det inte hær i Norge.
Anfør trædægaren skydd av insyn som grund før att låta træden væxa så lær de få stå kvar
[länk]

"Det tredje og siste vilkåret for at man kan kreve trær hugget eller beskjært er at det ikke foreligger spesielle grunner på eierens side som tilsier at treet har en nytteverdi for ham. Dette kan for eksempel være at treet verner mot innsyn, vind eller har en affeksjonsmessige verdi.
Förstår! Detta gäller i Sverige med.
1) Granarna fungerar inte längre som insyn (De är kala längst ned), 2) de har inget affektionsvärde för dem ( totalt ointresserad av trädgård) och 3) den starkaste vinden kommer från väst och dessa granar står på deras norrsida och de har inga andra träd i andra väderstreck som skyddar.

Jag anser att en ny lag ska skydda husägare mot höga träd som kan falla över deras hus! Man kan tycka att grannen borde förstå problemet och bry sig men om läser flera trådar efter detta inlägg förstår man hur illa det står till vänlighet. Det är faktiskt inte endast huset som kan skada utan även människor i huset.

• Arg
Tubes
  • Laddar…
K knipo skrev:
Den vanliga hem/villaförsäkringen täcker sannolikt de skadorna hos de allra flesta bolag.
När vi fick en gigantisk gran över taket var det inga problem alls, o vi hade ingen som helst extraförsäkring.
Det var inte vår mark som trädet stod på vill jag tillägga, så det speglar frågeställningen i denna tråden.
Vilket år var detta?

• Gilla
Kujansuk
  • Laddar…
B Buling skrev:
Lustigt hur det börjar med fula granar och under tiden från första inlägget har det tillkommit stormar, arborister, grannar som stannar och kalhyggen i närheten. Grannen har blivit miljonär och sverige har hamnat i etisk och moralisk kollaps eftersom man inte får såga ner grannens träd. Lagar ska skrivas om och försäkringsvillkor ändras.
Dessutom verkar jag själv fått höga träd på tomten som inte var där tidigare.

Träd som växer i ett typiskt villaområde klarar oftast stormar utmärkt eftersom de är väl rotade och prövade av tidigare oväder. Värre är det med hyggeskanter och gallrade skogsplanteringar. Om du verkligen hade en arborist där så borde du ju fått se borrprovet han måste ha tagit?

Fråga, om du går ut i solljus, blir du då till sten?
Ja det är precis vid ett kalhygge! Kan du inte läsa det jag skriver istället för att förvränga och förlöjliga mig?

• Gilla
Robban1234 och 1 till
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Du får väl ta intyget från arboristen och kontakta kommunen om vad de har att säga och kan hjälpa dig med. Grannen kan du även tala med med hjälp av intyget och se om ni kan komma överens om något som passar bägge två.

Tänker inte lägga ut bilder på min grannes hus
Men knepigt att du utgår från att jag har fel när en aborist, grannar och förbipasserande kommenterar problemet. Jag har t om hört grannens vänner påpekat detta på parkeringen, " vilken mardröm att ha de träden som granne"
Har du lust att ta en bild så man får se ifall detta är någon "trött" granne som struntar i sitt ansvar att ta hand om sina träd eller om de faktiskt har rätt om att de önskar insyn etc.

nikasp nikasp skrev:
Jag kommer att kolla med kommunen men det där är en myt om du googlar lite. Endast särskilt gamla och viktiga träd är det förbjudet att ta ner.
Jag frågade min kommun innan jag tog ner en stor ek och det var inget som de brydde sig om, endast om den är kronmärkt som den är fridlyst.

Inte ens kollegans 4 giganter till ekar som var över 90cm vid foten var något som behövde tillstånd för att fällas.

• Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag frågade min kommun innan jag tog ner en stor ek och det var inget som de brydde sig om, endast om den är kronmärkt som den är fridlyst.

Inte ens kollegans 4 giganter till ekar som var över 90cm vid foten var något som behövde tillstånd för att fällas.
Ok ni har nog mycket ek där du bor, tur nu när du behöver ta bort det

L Lakritsianen skrev:
Ja det är precis vid ett kalhygge! Kan du inte läsa det jag skriver istället för att förvränga och förlöjliga mig?
Har träden vuxit upp vid kalhygget så brukar de anpassa rötterna till förhållandena. Klart värre om de lämnats och tidigare varit skyddade från vind.

Jag gjorde hygge på min tomt och det gillade inte grannens träd. 3st åkte med Alfrida.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Ok ni har nog mycket ek där du bor, tur nu när du behöver ta bort det
Inte otroligt många. Står någon lite här och där. Kollegan bor på Ekerö.

R Robert-san01 skrev:
Har träden vuxit upp vid kalhygget så brukar de anpassa rötterna till förhållandena. Klart värre om de lämnats och tidigare varit skyddade från vind.

Jag gjorde hygge på min tomt och det gillade inte grannens träd. 3st åkte med Alfrida.
Ja här föll också träd vid Elfrida och den stormen var inget mot tidigare stormar. Oroar mig för en sydvästlig storm nu i höst

• Gilla
turnipfaldt
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Vilket år var detta?
Missade du det sist?;)
https://www.byggahus.se/forum/threa...-5-m-fran-mitt-hus.390663/page-2#post-3866297

Jag gissar på att det var 2012.
Självrisken minns jag inte, men den var långt ifrån 10000kr som någon sade att de hade fått vid liknande händelse.
Det var en väldigt stor o väldigt kraftig/yvig solitär gran som lade sig rakt över taket på vårt stall. Delar av taket förstördes; takpannor, undertak, vindskivor, någon ruta tror jag o något mer. Takstolarna klarade sig har jag för mig. Tog ett par dagar för ett par snickare att fixa till det.
O många timmar för mig att ens kunna ta mig fram till väggen på stallet med motorsågen.
Det var sjukt mycket grova grenar.
Rotvältan var enorm, lätt 2,5 meter hög.

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Grannens granar växer så det knakar, säker 1 m per år! Har frågat om de kan tänka sig att ta ned några men de vill inte ha insyn vilket är löjligt för granarna blir bara glesare och glesare nedtill. Som det är nu har grannen inget ekonomiskt ansvar alls om hans grannar faller över mitt hus plus att de gör att mitt hus står ständigt i skugga och jag får elda dubbelt så mycket för att hålla huset friskt! Borde det finnas en lag som reglerar sådant här för att minska skaderisken?
Grannen har ansvar föer den skada hans granar kan åsamka dig. Men bara om dom ramöar på ditt hus.

harry73
jaktstugan jaktstugan skrev:
Grannen har ansvar föer den skada hans granar kan åsamka dig. Men bara om dom ramöar på ditt hus.
Nej, bara om han var försumlig.

• Gilla
Bangan och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.