227 280 läst ·
1 204 svar
227k läst
1,2k svar
Får grannen ha 20 m höga träd vid tomtgränsen och 5 m från mitt hus?
Jag skulle kunna erbjuda någonslags insynsskydd för det är det enda de bryr sig om, jag har satt rhododendron men det tar lååång tid innan något kan växa upp på denna grankvävda jord. Marken är dränkt i barr och stenhård, har försökt annat med men det har dött.D Dr Jumping Jack skrev:Du måste erbjuda din granne något. Gå över till din nästnästa granne och fråga om du kan ta ner de för grannen störande träden på din egen bekostnad. Om han går med på det går du till din granne och erbjuder dig att ta ner granarna på din egen bekostnad som du vill bli av med. Nu kanske allt löser sig och du får som du vill.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Om insynsskydd är det viktiga för dina grannar så borde ni kunna föra en konstruktiv dialog om hur detta kan uppnås utan dessa granar som tydligen är ett stort problem för dig.
Det finns troligen många alternativ förutom långsamväxande Rhododendron som du är inne på idag.
Det finns troligen många alternativ förutom långsamväxande Rhododendron som du är inne på idag.
Ja du verkar ju redan bildat en Fredrikregering som gillar att platta till folk!T Tornhill 2 skrev:Du får starta Lakritsianens parti för att gran(n)ar skall få bestämma på varandras tomter.
Så fort ni kommit i regeringsställning, så är det bara att ändra lagen.
Du bestämmer hur det skall se ut på allas tomter.
Vill man plantera vitsippor i rabatten så måste man ansöka om Lakritslov.
Jag känner att du kommer att sopa brädet med alla de etablerade partierna.
/ Hälsningar, Fredrik
Lycka till!
Mostern råkade ut detta när det var stormfällen över stugan deras i samband med Alfrida. En del träd var deras och en del grannens.K knipo skrev:Den vanliga hem/villaförsäkringen täcker sannolikt de skadorna hos de allra flesta bolag.
När vi fick en gigantisk gran över taket var det inga problem alls, o vi hade ingen som helst extraförsäkring.
Det var inte vår mark som trädet stod på vill jag tillägga, så det speglar frågeställningen i denna tråden.
Det största problemet var att det inte gick få tag på trädröjning då det var sånna omfattande skador på alla öar.
Om jag inte missminner mig blev deras självrisk 10.000 för helt nytt tak på huvudbyggnad, friggebod och lagad veranda.
2019.
Ja de är ca 20 m.nikasp skrev:
De är dryga böter på att ta ned ädelträd som ek! Vill bara informera om du inte visste. Man får söka dispens hos kommun/länsstyrelsen
Ja det blir så stora och onödiga bekymmer plus att det kan regna in en massa innan man får hjälp!Appendix skrev:
Mostern råkade ut detta när det var stormfällen över stugan deras i samband med Alfrida. En del träd var deras och en del grannens.
Det största problemet var att det inte gick få tag på trädröjning då det var sånna omfattande skador på alla öar.
Om jag inte missminner mig blev deras självrisk 10.000 för helt nytt tak på huvudbyggnad, friggebod och lagad veranda.
2019.
Jag kommer att kolla med kommunen men det där är en myt om du googlar lite. Endast särskilt gamla och viktiga träd är det förbjudet att ta ner.L Lakritsianen skrev:
Jodå jag har pratat lyriskt om snabbväxande idegran men de tycker det är bra som det är! De har själva försökt tidigare med annat utan framgång! Det är en stenig, sur, torr sluttning.H Harald Blåtumme skrev:
De är även
Jag tycker nog att det är du TS som är rätt aggressiv och konfliktsökande här.L Lakritsianen skrev:
Tagga ner lite Sänk volymen. Lite färre utropstecken kanske.
Jag tycker att du känns väldigt på och att du tycker att frågan handlar om en vendetta mot dig från några grannar "som dessutom är miljonärer".
En rekommendation är att inse att den enda människan på hela jorden du har makt att bestämma över och ändra är dig själv. Det är ditt beteende och ditt agerande som kommer vara lösningen på även detta.
Min starka rekommendation är att deeskalera konflikten och inta en mjuk och resonabel hållning .
Min andra rekommendation är att försöka fokusera på något annat i livet som ger dig glädje och ro. Det här verkar äta upp dig och du verkar inte må så bra
Av ren omtanke
*Kram*
Jag ringde kommunen (bor på en plats där det mest finns gran och björk) i somras och fick till svar att stora ädelträd får man endast ta ned med dispens. Man skulle ha anledning av stor vikt. Det är viktigt för mångfalden och djurlivet med träd av olika slag som ger större fauna.nikasp skrev:
Jo, det handlar om riktigt gamla och stora träd. Knappast på villatomt och en ek med 150 cm diameter. Där finns lite mer info: https://www.lansstyrelsen.se/download/18.6ae610001636c9c68e54f20d/1530863009154/Bortre vägg 1000x550.pdfL Lakritsianen skrev:
Ja det verkar nog vara lite en tolkningsfråga och lite var i landet man bor!nikasp skrev:
Det kostar ju inget att ringa och fråga så inte någon granne ringer och anmäler. Finns alltid sådana.
Ja det är ju en anledning att inte släppa upp träd i himlen.
Att vissa kommuner tillämpar sin rätt att kräva lov att ta ner dom sen.
Alltså man kan bli stående med egna träd som man själv vill bli av med.
Att vissa kommuner tillämpar sin rätt att kräva lov att ta ner dom sen.
Alltså man kan bli stående med egna träd som man själv vill bli av med.