A albinroo skrev:
Jag hade samma problem som TS i huset vi flyttade till för ett år sedan. Det vill säga tre stora granar som växte nära vår tomtgräns och skymde solen. Min lösning; fråga grannen om hon kunde tänka sig att ta ner några träd om vi stod för kostnaden. Hon förklarade att hon var lite orolig för insyn och att förstöra trädgården. Lösning blev att vi tog ner träden direkt från vår tomt, stod för större delen av kostnaden och vips så ändrade hon sig från att ta ner två träd till alla tre. Under hela processen försäkrade jag henne att det var viktigt för oss att hon kände sig nöjd och inte överkörd på något vis. Grannsämjan räddad, solen skiner nu även på vår tomt. Helt klart värt de få tusenlappar det kostade!
Precis den approachen använde vi i år med en av våra grannar.

Vi bor i ett villaområde med tomter på runt 1000 m2 (så "25 metersregel" känns rätt skrattretande) som etablerades för ca 50 år sedan. Många tomter har haft väldigt stora träd, framförallt tallar, men i samband med generationsskiftet som sker nu är det många som tar bort träden som växt sig på tok för stora för de små tomterna. (Ett hus som såldes såg jag till och med en lunnare på (!) och en virkeshög värd en skogsägare!

Vi har tagit ned fem stora träd på vår 750m2 tomt och ena grannen tog ned sex enorma tallar på deras lika stora tomt. Till vår stora glädje ska tilläggas, då det gav oss tre timmar mer sol på altanen. Kvar var en stor björk på deras grannes tomt, som solen gick in bakom vid 1730 på sommaren. Utan den skulle vi få ytterligare två timmars sol på altanen. Denna björk hade (på grund av tallarna) växt snett så den lutade mot ägarens hus, vilket jag påpekade för honom när jag pratade med honom om att vi gärna skulle se att den försvann för kvällssolens skull. Det hör till saken att mannen är till åren (det var han som byggde huset i slutet av 60-talet) och kanske inte kommer orka bo kvar så länge till. Så rent strategiskt var det viktigt för oss att björken togs ned innan huset kommer ut till försäljning. Det kan ju tänkas att det är en miljonär med Tesla som köper det...och då lär ju björken stå kvar! :crysmile:

Jag pratade med grannen och frågade ifall de älskade björken, vilket de inte gjorde. De tyckte det var lite obehagligt att den lutade åt deras hus, men de kände att det skulle bli mycket jobb att få bort den. Då erbjöd jag mig att kontakta arboristen som tog våra träd, betala för fällning och bortforsling av ris mot att vi fick ta veden. Det äldre paret skulle kunna sitta på sin uteplats och bara se på. De tyckte idén var så bra att de lät arboristen ta även en stor rönnklunga som var till hälften död (denna fick de dock betala för själva). Under dagarna fram tills att arboristen kom frågade jag paret flera gånger ifall allt kändes OK, och försäkrade dem om att de kunde ändra sig när som helst, fram tills att sågen satt i trädet. Jag pratade även med parets dotter som var på besök vid ett tillfälle, och hon var nästan mer angelägen än vi var att få ned de fula träden.

När allt var klart gick jag och frugan upp med en korg med godsaker till det äldre paret och frågade hur det kändes nu. De var så nöjda så, och kvinnan sa till och med att de borde tagit bort ytterligare en björk på tomten när de ändå var igång! :D

Den här typen av vänlig och respektfull approach fungerar inte på alla, men approachen att kräva saker fungerar inte på särskilt många. Och det är första gången man tar upp frågan man har chansen...missar man den är det kört.

• Gilla
  • Älska
KatjaN och 19 till
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men allvarligt, är det ingen mer än jag som reagerar på att granarna påstås vara c:a 20 m höga? Det är ungefär lika högt som ett 7-våningshus. Är det rimligt att det mellan 2 hus i ett tättbebyggt villaområde växer inte bara en utan flera såna mastodontgranar?
En avlägsen granne har en alle på rätt många träd som är en bit över 20 meter. Tror gången är ungefär 100 meter.
Närmast hus vid allen är 5-10 meter. (allen går till en finare "gård")

Så ja det är väl väldigt vanligt att det finns höga träd. Här är det främst de äldre trädgårdarna som har höga träd, från 50 och tidigare.
Nyare villorna har inte så mycket höga träd.

Självklart får man ju ta ner det om de blir sjukt.

K knipo skrev:
Har TS skrivit att det är ett tättbebyggt villaområde? Det har jag missat. Jag trodde det var i utkanten av ett samhälle eller vischan med tanke på att TS skrev att det var kalhygge.

Nej Nej här har träd fallit varje storm framför allt sedan vi har fått ett kalhygge bredvid.
Visserligen inte i klartext, men eftersom TS beskriver att även gran-grannen i sin tur har en granne vars träd skuggade gran-grannens tomt drog jag den (måhända förhastade) slutsatsen.

Visserligen inte i klartext, men eftersom TS beskriver att även gran-grannen i sin tur har en granne vars träd skuggade gran-grannens tomt drog jag den (måhända förhastade) slutsatsen.
Spelar väl i det stora hela ingen större roll egentligen. Sakfrågan är densamma.

M -MH- skrev:
Jag tror den där lagtexten har citerats 20 ggr nu genom åren, några gånger av mig själv.

Och det står att man måste ge grannen rätt att ta ner grener och rötter, men om inte grannen vill, så kan man göra det själv.
Nja, det står inte att du måste ge grannen chansen att göra det själv.
Först ska du göra en bedömning om grannen kan lida skada av åtgärden först.
Om bedömningen är att denne inte kommer göra det är det fritt fram. Starta motorsågen.

Jag är mest nyfiken varför TS måste elda så mycket pga granarna, är det så att grannen med granarna har plus 20 på sin tomt och grannet som inte har granar får -10 på sin tomt pga 20m höga granar, är inte otrevlig, bara undrar.

L Lakritsianen skrev:
Så brukar man svara när man själv inte är drabbad! Människor är små besynnerliga djur och det är inte konstigt att vi ständigt krigar pga brist på hänsyn och förståelse av andra.
Nej, vissa vill till och med bestämma över vad grannarna ska ha för växter på sin tomt.. hänsyn är verkligen på utdöende.

Jag gillar träd, jag har massor av träd på min tomt.

En av anledningarna att ha en stor tomt (nåja, ~2400kvm) är ju just att man kan ha mycket träd omkring sig.

Jag har även trevliga grannar, så när grannen på ena sidan påpekade att ett av mina träd lutade in över hans tomt och såg lite visset ut, och frågade om det var nåt träd jag absolut ville ha kvar så visste jag först inte ens vilket träd han menade, men mycket riktigt växte det på min sida av muren (nån handstaplad stenmur från 40-talet tror jag) och lutade sej direkt över muren för att sedan hänga oroväckande in på deras tomt. Jag sa att jag inte brydde mej om trädet som sådant, - det skulle väl vara veden då.. Så grannen fick såga ner det, och levererade sedan avkapade bitar i lämplig längd för klyvning.

• Gilla
turnipfaldt och 3 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Nja, det står inte att du måste ge grannen chansen att göra det själv.
Först ska du göra en bedömning om grannen kan lida skada av åtgärden först.
Om bedömningen är att denne inte kommer göra det är det fritt fram. Starta motorsågen.
Så tolkar jag det också när jag läst formuleringen några gånger. Jag kan dock tycka att det kan vara snyggt att först prata med grannen om att rötter eller grenar är en olägenhet och se om man kan komma fram till en genensam lösning.

Felet många gör tror jag att man i första kontakten hänvisar till lagar och regler. "Du ska minsann veta att jag har rätt enligt lag att ta bort dina j*vla grenar!"

Om en granne skulle komma till mig och vifta med lagboken så skulle jag direkt känna att det inte var en person jag kommer vilja vara så tillmötesgående emot. Visst, jag skulle följa lagen...men inte en millimeters smidighet i andra frågor.

Samma ifall grannen skulle kapa utan att ens prata med mig innan.

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Men allvarligt, är det ingen mer än jag som reagerar på att granarna påstås vara c:a 20 m höga?.....
I början på 2000-talet fällde en arborist två mastodontgranar i den storleken hos min mor. Hon hade betalt extra för att få ha dom kvar på tomten när huset byggdes -48 och dom var visst mycket stora redan då.
Vi räknade till 125 årsringar, så dom började växa 1875 nånting.
Så ja, det förekommer.

L Lakritsianen skrev:
Vet inte om du läser alla trådar från inlägget!
Men de själva hade önskemål att deras andra granne skulle ta bort sina granar av samma skäl som jag har och denne tog bort sina granar.
De har inget ekonomiskt hinder att ta bort granarna eller hur?
Du måste erbjuda din granne något. Gå över till din nästnästa granne och fråga om du kan ta ner de för grannen störande träden på din egen bekostnad. Om han går med på det går du till din granne och erbjuder dig att ta ner granarna på din egen bekostnad som du vill bli av med. Nu kanske allt löser sig och du får som du vill.

Grannen med granarna har som jag förstår det signalerat att det handlar om oro för att befintligt insynsskydd skulle påverkas negativt om man tog ner träden.

Där finns förmodligen en bra öppning: att man kan försöka komma överens om ett annat och kanske snyggare och bättre sätt att lösa problematiken med insyn och att nå denna lösning med gemensamma krafter och investeringar.

R Robert-san01 skrev:
Grannen har ansvar för att ta hand om allt som hans tomt ger ifrån sig. Det gäller såväl vatten och snö som löv och rötter.

Så jag skulle säga att grannen är fullt ansvarig om deras träd faller och skadar något på din tomt.
L Lakritsianen skrev:
Det är ju förbjudet att bygga ett 20 m högt hus precis vid tomtgränen! Min granne har 10 st 20 m höga granar är inte det lika illa?
Nej!

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej.

Staffan
Själv tog jag ner några träd för att grannen skulle få sol. Kändes självklart. Nu var det i och för sig träd som inte var viktiga för mig.

• Gilla
bime och 1 till
  • Laddar…
M Magnolium skrev:
Själv tog jag ner några träd för att grannen skulle få sol. Kändes självklart. Nu var det i och för sig träd som inte var viktiga för mig.
Om dessa träd saknade betydelse för dig så kan jag förstå att det kändes självklart.

Så är det inte alltid.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H Hochiha skrev:
Svårt att söka bygglov för intressanta träd. Ska man liksom ange 25 meters höjd som den blir på andra sidan jorden, eller 3 m som den max blir här.

Får man ha höga solrosor eller är det också ett otyg?
Vilket otrevligt svar! Vem är du som person egentligen? Inte den mest omtänksamma helt klart och helt uppenbart en mobbare!

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.