32 494 läst ·
92 svar
32k läst
92 svar
Får Entreprenören använda vårt hus för visning?
Hej alla! Det blev betydligt fler svar här än vad jag förväntade mig! Vi har haft fullt upp med att få ihop det en besiktningsman och slutbesiktning. Dessutom har de kaklat fel..
Men On-T!
:
Vad hände:
Mäklaren svarade innan visning, några dagar efter mejl och telefonpåringningar. De hade sålt tomterna innan visning och skulle således ställa in vistningen på söndagen. Vi var även ute på söndagen och kontrollerade detta. Jag frågade på nytt vart de tänkte ha visning, men han sa att han inte mindes och att det inte spelar någon roll nu. Detta i sig gör mig misstänksam.
Grundläggande:
Men On-T!
Vad hände:
Mäklaren svarade innan visning, några dagar efter mejl och telefonpåringningar. De hade sålt tomterna innan visning och skulle således ställa in vistningen på söndagen. Vi var även ute på söndagen och kontrollerade detta. Jag frågade på nytt vart de tänkte ha visning, men han sa att han inte mindes och att det inte spelar någon roll nu. Detta i sig gör mig misstänksam.
Grundläggande:
- Vi står som byggherrar, och detta stämmer även med kommunens uppgifter.
- Vi äger tomten, fullt betalt och lagfart betald.
- Står inget i kontraktet över huvudtaget om visningar, att entreprenören skall ha tillåtelse för detta eller dyl.
- Byggherrens ansvar. "I samband med byggande, rivning och markarbeten är det byggherren som har det fulla ansvaret för att gällande lagar, förordningar, föreskrifter och beslut följs. Detta gäller även om åtgärden inte kräver lov eller anmälan." https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/byggherrens-ansvar/
- Hurvida byggherren alltid/automatiskt har rätt att beträda fastigheten har jag inte lyckats hitta klarhet i. Ska fråga ByggInsp på kommunen med. Och har skickat frågan till Lawline.se
killernils skrev Hej alla! Vad hände: Som fastighetsägare har du den översta makten. Mäklaren är ingen avtalspart .Visningsavtal måste träffas mellan dig och husleverantören / entreprenören
Grundläggande:Med leverans / entreprenadavtalet följer att fastigheten endast får beträdas för att utföra avtalet.Ansvar :Byggherren skall besöka arbetsplatsen för samråd ,fortlöpande kontrollera att lov, föreskrifter följs samt att de tekniska egenskapskraven och miljökrav uppfylls samt dokumentera . Fast-ägare och byggherre kan, på egen risk, även i vissa fall stänga platsen. Vid totalentreprenad kan inte beställaren lägga sig i hur den utförs , det skall vara avtalat innan och genom byggsamråd. Fast-ägare kan alltid beträda sin fastighet .
Före ansvaret som byggherre ikläds, bör personen innan byggstart ta reda på krav , villkor och ansvar.I detta fall rekommenderas användande av byggkonsult från starten av bygglovsprocessen. Att vara fast-ägare och byggherre med dåliga kunskaper kan skapa stora problem.
Grundläggande:Med leverans / entreprenadavtalet följer att fastigheten endast får beträdas för att utföra avtalet.Ansvar :Byggherren skall besöka arbetsplatsen för samråd ,fortlöpande kontrollera att lov, föreskrifter följs samt att de tekniska egenskapskraven och miljökrav uppfylls samt dokumentera . Fast-ägare och byggherre kan, på egen risk, även i vissa fall stänga platsen. Vid totalentreprenad kan inte beställaren lägga sig i hur den utförs , det skall vara avtalat innan och genom byggsamråd. Fast-ägare kan alltid beträda sin fastighet .
Före ansvaret som byggherre ikläds, bör personen innan byggstart ta reda på krav , villkor och ansvar.I detta fall rekommenderas användande av byggkonsult från starten av bygglovsprocessen. Att vara fast-ägare och byggherre med dåliga kunskaper kan skapa stora problem.
TS ville ha kunskap i det formella, och jag antar att vi diskuterar visning av ett hus som ännu inte har blivit slutbesiktat. Till att börja med konstaterar jag att det är först vid slutbesiktningen som "anläggningen må tagas i bruk". Och att öppna huset för besökare dessförinnan måste anses vara en förbrytelse mot detta.
Klicka här för att svara