K killernils skrev:
Hej på er!
Vi bygger hus med totalentreprenad i ett område där de uppför flera hus. Vi står som byggherrar om har betalt 90% av köpeskillingen.

Nu har mäklaren/entreprenören lagt ut två tomter till för försäljning med texten,”Visning kommer ske i en identisk villa under uppförande”. Gällande söndag, om en vecka.
Då vår är den enda i nästan klart skede så anar jag att det är vår villa de syftar på för visning.

Känner någon till om det är okej för dem att göra det? Vi är föga intresserade av att 20p går omkring på nytt golv å drar i alla lådor etc.
Jag tycker det är märkligt om så är fallet när vi är byggherrar, och de gör ekonomisk vinning på en tomt de inte äger.

Med vänlig hälsning, H
Att ni står som byggherre låter inte som vanligheten vid totalentreprenad, tomt + husköp = samma leverantör. Utan fler detaljer misstänker jag ni skrivit överlåtelse av tomten, entreprenören har därmed rätt att beträda. Huset däremot blir inte ert förrän överlämning i samband med slutbesiktning. Innan dess har ni varken försäkring eller något, allt sköts av leverantören. Leverantören har därmed rätt att bruka ert hus till visning om detta inte regleras i kontraktet. Vid överlämning ska likväl allt vara tipptopp så det är mer eller mindre strunt samma. Kan lova att byggarna riskerar att paja mer än några potentiella intressenter

• Gilla
Lolight och 1 till
  • Laddar…
K killernils skrev:
Nej ingenting, tänker ringa mäklaren till annonsen idag!

Hur gick det vad sa hen?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
L lat skrev:
Du vet att din bil inte är okörd när du får den???
Nej, jag trodde att bilen teleporterades hem till mig direkt från en fjärran planet där det inte finns några människor...

T tompajo skrev:
Nej, jag trodde att bilen teleporterades hem till mig direkt från en fjärran planet där det inte finns några människor...
:crysmile:(y)

T tompajo skrev:
När jag köpt bil har jag fått hämta den själv hos handlaren... Och dit brukar den komma på trailer.

L
M MartinP666 skrev:
När jag köpt bil har jag fått hämta den själv hos handlaren... Och dit brukar den komma på trailer.
Alla nya bilar provkörs först av fabriken.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Alla installationer i huset testat väl av hanteverkaren också?
Ska man göra en bilanalogi så blir det väl snarare så att bilfirman använder din nya bil som demobil ett par veckor innan du får hämta ut den.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Säkert, och de körs av trailern etc., men jag förutsätter att det görs av professionell personal och med skydd där det är relevant etc., jämförbart med att en besiktningsman går igenom ett nybyggt hus. Inte alls som att ha en visning.alltså.

L
M MartinP666 skrev:
Säkert, och de körs av trailern etc., men jag förutsätter att det görs av professionell personal och med skydd där det är relevant etc., jämförbart med att en besiktningsman går igenom ett nybyggt hus. Inte alls som att ha en visning.alltså.
Det är väl ganska normalt att de som bygger huset också räknar med att kunna visa det till andra nya människor så de kan sälja fler byggnationer av hus.
Med tanke på hur hantverkare kan slita på saker så tror jag inte att en visning sliter mer än att ha hantverkarna där och jobba.
Om man som t ex kändis bygger hus som ska vara mera hemliga, så bör man avtala ingen visning före byggstart.

Om man nu är rädd för slitage på köket så får väl det sättas upp linor som inte får överträdas. Titta men inte röra?

L Lolight skrev:
Det är väl ganska normalt att de som bygger huset också räknar med att kunna visa det till andra nya människor så de kan sälja fler byggnationer av hus.
Om de räknar med det så får de ju se till att ha med det i avtalet, precis som alla andra villkor.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
L
mexitegel mexitegel skrev:
Om de räknar med det så får de ju se till att ha med det i avtalet, precis som alla andra villkor.
Utan att veta, så behöver de nog inte specifikt ha med det i avtalet. Då avtalet låter dem göra vad de vill med huset, då det ägs av de som bygger huset tills huset är klart och kunden fått nyckeln.

Men en skillnad mellan att byggarna är där och jobbar kontra visning för allmänheten är ju att under byggtiden skyddar man t ex golven. Däremot på visning är det väl färdigbyggt och boklart dvs alla ytor exponerade inklusive de mjuka trägolven i sovrummen. Så det ökar ju risken för slitage.

L Lolight skrev:
Och om du köper något utav kvalité så är de oftast väldigt väl skyddade. Med platsfilm och skydd i bilen också.

Som sagt är huset av så låg kvalitet att det inte tål ev visning för kanske max 50 personer så tror jag inte att jag skulle vilja ha det. Hur kommer det att se ut efter ett år med dagligt spring av både barn och vuxna. Barn som tom springer ut och in med skitiga skor och kanske tom en hund med oklippta klor :thinking:

• Gilla
pappatilltvå
  • Laddar…
E elmont skrev:
Som sagt är huset av så låg kvalitet att det inte tål ev visning för kanske max 50 personer så tror jag inte att jag skulle vilja ha det. Hur kommer det att se ut efter ett år med dagligt spring av både barn och vuxna. Barn som tom springer ut och in med skitiga skor och kanske tom en hund med oklippta klor :thinking:
Ja, och party vill man ju också ha någob gång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.