32 494 läst ·
92 svar
32k läst
92 svar
Får Entreprenören använda vårt hus för visning?
Sida 1 av 7
Hej på er!
Vi bygger hus med totalentreprenad i ett område där de uppför flera hus. Vi står som byggherrar om har betalt 90% av köpeskillingen.
Nu har mäklaren/entreprenören lagt ut två tomter till för försäljning med texten,”Visning kommer ske i en identisk villa under uppförande”. Gällande söndag, om en vecka.
Då vår är den enda i nästan klart skede så anar jag att det är vår villa de syftar på för visning.
Känner någon till om det är okej för dem att göra det? Vi är föga intresserade av att 20p går omkring på nytt golv å drar i alla lådor etc.
Jag tycker det är märkligt om så är fallet när vi är byggherrar, och de gör ekonomisk vinning på en tomt de inte äger.
Med vänlig hälsning, H
Vi bygger hus med totalentreprenad i ett område där de uppför flera hus. Vi står som byggherrar om har betalt 90% av köpeskillingen.
Nu har mäklaren/entreprenören lagt ut två tomter till för försäljning med texten,”Visning kommer ske i en identisk villa under uppförande”. Gällande söndag, om en vecka.
Då vår är den enda i nästan klart skede så anar jag att det är vår villa de syftar på för visning.
Känner någon till om det är okej för dem att göra det? Vi är föga intresserade av att 20p går omkring på nytt golv å drar i alla lådor etc.
Jag tycker det är märkligt om så är fallet när vi är byggherrar, och de gör ekonomisk vinning på en tomt de inte äger.
Med vänlig hälsning, H
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Är ni byggherrar är det ni som bestämmer och är ansvariga!
Ring dom och säg att de inte får ha visning i huset
Ring dom och säg att de inte får ha visning i huset
Tack!! Jag har slängt iväg ett mejl idag, men vill ha lite mer kött på benet ifrån er här på forumet!
Om det nu är ert hus, kan ni kanske ta betalt i form att dom drar av något som är värt mycket för er men kostar husleverantören lite så blir bägge vinnare, att dom kastar in något bra tillval?K killernils skrev:
Om ni säger nej (vilket jag förstår) hamnar dom i lite knepig sits om dom redan har satt ut en annons och inte har ett hus att visa på plats. Även lite fräckt att inte ha pratat med er om ert hus! Så du har slagläge här, tror jag
Har precis byggt nytt och tro mig, att allt spring av hanterverkarna är värre än att det kom 20 pers på visning. Om du inte hade vetat det så skulle du nog inte märkt det.
Men begär ersättning som ni känner er nöjda med, skulle jag har gjort.
Rent formellt kanske det inte är ert hus förrän hela köpeskillingen är betald, det beror på hur det står i kontraktet. Hur som helst så är det mycket dålig stil att inte få ert godkännande först eller åtminstone informera er.
Jo men detta är det intressanta, hur det står till rent formellt/juridiskt?M mlkjhr skrev:
Nej ingenting, tänker ringa mäklaren till annonsen idag!
Medlem
· Blekinge
· 12 235 inlägg
Först får du läsa i kontraktet. Det kan mycket väl stå att huset är leverantörens egendom till full betalning har skett. Då har du inte så mycket att säga till.K killernils skrev:
Har ni fått nyckeln redan? Har entreprenören nyckel kvar?
Det bästa är väl att komma överens med mäklaren/entreprenören.
Om lådorna blir skeva av att dras av 20 spekulanter så har dom synnerligen dålig kvalite. Du vill ju själv kunna dra i dom mer än 20 ggr.
Du förstår nog vad han menar, klart att spekulanter är mindre försiktiga. Tex. tar de sällan av sig skorna vid visningar.T Thomas_Blekinge skrev:Först får du läsa i kontraktet. Det kan mycket väl stå att huset är leverantörens egendom till full betalning har skett. Då har du inte så mycket att säga till.
Har ni fått nyckeln redan? Har entreprenören nyckel kvar?
Det bästa är väl att komma överens med mäklaren/entreprenören.
Om lådorna blir skeva av att dras av 20 spekulanter så har dom synnerligen dålig kvalite. Du vill ju själv kunna dra i dom mer än 20 ggr.
Nej, hur utläste du det? Tror nog du får läsa mitt inlägg igen eller något. Att övertolka mitt inlägg bara för kasta paj på mig hjälper ingen.L lat skrev:
Däremot så finns det en anledning att t.ex. saker som hyrs ut blir så fruktansvärt slitet, generellt är alla mindre försiktiga med saker man själv inte äger, samma gäller på visningar. Själv varit på flera visningar där flertalet går med skor inomhus.
Som sagt, jag förstår att TS inte vill ha främmande människor i deras hus. Däremot om det står i kontraktet så får de stå sitt kast.
Vi kan formulera om det:E elmont skrev:
”Ett nybyggt hus där entreprenören otillåtet profiterar på att ge tillgång för 50tal personer, mot ägarens och byggherrens medgivande, tror jag inte att jag skulle vilja ha”
Det är ingen välgörenhetsarbete jag utför här...