Mikael_L Mikael_L skrev:
Den där måste du förklara...
134.2, vad är det? Låter inte som ett nummer på någon standard, är det ett kapitel i någon standard? Vilken i så fall?
134.2 Kontroll före idrifttagning
Innan ny anläggning tas i bruk eller efter varje väsentlig ändring, skall det kontrolleras att installationen är föreskriftsenligt utförd.

Går att hitta under "äldre föreskrifter" på elsäkerhetsverkets hemsi
1999-5.pdf (elsakerhetsverket.se)

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jaja, jag letade lite och hittade.
Jag blev nog lite lurad av det kryptiska du skickade som PM, där skrev du bara:
"SS 134.2
Den här är också intressant i sammanhanget."

Och ärligt talat fattade jag nada.

Men OK, för de som undrar så är det denna text:
Nya elinstallationer och befintliga elinstallationer som väsentligt ändras ska provas och inspekteras innan de tas i drift. Detta för att verifiera att de är korrekt installerade och i övrigt utförda enligt denna standard.

Och jag vet inte riktigt vad det har med tråden att göra.
Om jag såsom elektriker återanvänder något i installationen av okänt ursprung så provar och inspekterar jag det väl, likväl som jag gör om ursprunget är känt, ja t.o.m om jag själv installerat det.
Den texten kan väl inte tas som intäkt för att jag inte får installera från/mot något av okänt ursprung ... :thinking:

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Innan ny anläggning tas i bruk eller efter varje väsentlig ändring, skall det kontrolleras att installationen är föreskriftsenligt utförd.

Den texten är ändrad i senaste utgåvan men installationen skall provas och inspekteras innan drifttagning för att anses vara utförd enligt svensk standard 436 40 00.
Om detta inte är korrekt utfört så anses således inte installationen uppfylla standarden.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jaja, jag letade lite och hittade.
Jag blev nog lite lurad av det kryptiska du skickade som PM, där skrev du bara:
"SS 134.2
Den här är också intressant i sammanhanget."

Och ärligt talat fattade jag nada.

Men OK, för de som undrar så är det denna text:
Nya elinstallationer och befintliga elinstallationer som väsentligt ändras ska provas och inspekteras innan de tas i drift. Detta för att verifiera att de är korrekt installerade och i övrigt utförda enligt denna standard.

Och jag vet inte riktigt vad det har med tråden att göra.
Om jag såsom elektriker återanvänder något i installationen av okänt ursprung så provar och inspekterar jag det väl, likväl som jag gör om ursprunget är känt, ja t.o.m om jag själv installerat det.
Den texten kan väl inte tas som intäkt för att jag inte får installera från/mot något av okänt ursprung ... :thinking:
Men du är väl behörig eller? Det gäller ju inte dig eftersom du får lov att installera lagligt.

Nu pratar vi ju om obehöriga installationer som utfört fackmannamässigt huruvida dessa installationer är lagliga eller ej!?

Jag tror inte det har att göra med TS ursprungsfråga.
Jag tror att lars80 menar att detta skulle styrka hans tidigare uttalande om att en elanläggning alltid är olaglig om en lekman utfört den.

Personligen ser jag inte riktigt på vilket sätt denna paragraf, eller tidigare hänvisning till ellagen 43§, skulle styrka detta.

Men jag vill ändå passa på att ge cred till lars80 som nu argumenterar med lagar och paragrafer istället för, som tidigare, åsikter och tyckanden.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Sen måste jag kommentera debatten om en elanläggning är ”olaglig” om den inte är utförd av någon som omfattas av elsäkerhetslagstiftningen.

Elsäkerhetslagen, liksom ellagen före 2017 är ingen straffrättslig lagstiftning. Den har som syfte att reglera så att personer och egendom inte skadas på grund av el. Den är inte skriven för att lagföra någon straffrättsligt. När elsäkerhetsverket gör tillsyn av elanläggningar, elektriskt materiel, elinstallationsföretag och elinstallatörer är syftet att inspektera om tillsynsobjektet uppfyller reglerna avseende elsäkerhet. Gör det inte det så förelägger de om rättelse, lägger försäljnings- eller verksamhetsförbud eller drar in auktorisationer. Det är allt. De prövar inte om något brott har begåtts. De kan, precis som alla andra, polisanmäla det som ligger under allmänt åtal. Men principen är att det främst är målsäganden själv som polisanmäler. Vid en anläggningstillsyn är innehavaren part, ingen annan. Inspektören är ointresserad av vem som skruvat i elanläggningen. Brister ska åtgärdas genom innehavarens försorg.

Frågan man ska ställa sig är alltså inte om elanläggningen är olaglig, utan om den är säker?

• Gilla
  • Älska
AndersOhrt och 18 till
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Sen måste jag kommentera debatten om en elanläggning är ”olaglig” om den inte är utförd av någon som omfattas av elsäkerhetslagstiftningen.

Elsäkerhetslagen, liksom ellagen före 2017 är ingen straffrättslig lagstiftning. Den har som syfte att reglera så att personer och egendom inte skadas på grund av el. Den är inte skriven för att lagföra någon straffrättsligt. När elsäkerhetsverket gör tillsyn av elanläggningar, elektriskt materiel, elinstallationsföretag och elinstallatörer är syftet att inspektera om tillsynsobjektet uppfyller reglerna avseende elsäkerhet. Gör det inte det så förelägger de om rättelse, lägger försäljnings- eller verksamhetsförbud eller drar in auktorisationer. Det är allt. De prövar inte om något brott har begåtts. De kan, precis som alla andra, polisanmäla det som ligger under allmänt åtal. Men principen är att det främst är målsäganden själv som polisanmäler. Vid en anläggningstillsyn är innehavaren part, ingen annan. Inspektören är ointresserad av vem som skruvat i elanläggningen. Brister ska åtgärdas genom innehavarens försorg.

Frågan man ska ställa sig är alltså inte om elanläggningen är olaglig, utan om den är säker?
Saxar från elsäkerhetsverkets hemsida.
https://www.elsakerhetsverket.se/ko...an/polisanmal-olagligt-elinstallationsarbete/

Polisanmäl olagligt elinstallationsarbete
Om du upptäcker olagligt elinstallationsarbete ska du göra en polisanmälan för brott mot Elsäkerhetslagen (2016:732).

Det är straffbart att utföra elinstallationsarbete utan att vara auktoriserad för arbetet eller utan att omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram. Sådant olagligt elinstallationsarbete faller under allmänt åtal och utreds inte av Elsäkerhetsverket. Händelsen ska istället polisanmälas.

Kommentar?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E
L lars80 skrev:
[länk]

Om du upptäcker olagligt elinstallationsarbete ska du göra en polisanmälan för brott mot Elsäkerhetslagen (2016:732).

Det är straffbart att utföra elinstallationsarbete utan att vara auktoriserad för arbetet eller utan att omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram. Sådant olagligt elinstallationsarbete faller under allmänt åtal och utreds inte av Elsäkerhetsverket. Händelsen ska istället polisanmälas.

Kommentar?
Ja, dessar inte lätta att bevisa, förhoppningsvis kan Cold cases gruppen ta sig an några fall innan preskriptionstiden går ut.

Tror vi kommer se några fall nu då vi kan lösgöra folk från Palmefallet.

• Haha
  • Älska
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
O
L lars80 skrev:
Man kan tydligen polisanmäla en olaglig elinstallation, då borde det väl betyda att en anläggning är olaglig när det inte uppfyller kraven enligt elsäkerhetslagen?
Nej. Det jag skrev för två timmar sen gäller fortfarande. Olagligt elinstallationsarbete är ett brott. Det är ett ärende för polis, åklagare och domstolar. En anläggning som är korrekt utförd enligt gällande standard är det oavsett vem som utfört arbetet.

L lars80 skrev:
Visa mig nu var i lagen du finner stöd för att en elanläggning är godkänd om du som obehörig utför den korrekt enligt standard!
Du kan inte bevisa någonting genom att åberopa omvänd bevisbörda. Om det är någon som skall bevisa något så är det snarare du själv. Visa oss nu den lagparagraf som säger att en korrekt utförd elanläggning skulle falla under andra stycket i § 42 enbart baserat på att utföraren saknade auktorisation. Förklara sedan vad du tror det skulle innebära rent praktiskt! Tänker du dig att korrekt, felfri och säker anläggningen skall rivas och sen byggas upp igen av någon annan? Det är knappast rimligt eller relevant för elsäkerheten, men hur tänker du dig annars att den skall hanteras?

• Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
L lars80 skrev:
[länk]

Kommentar?
Tja.. Information från verket om att elinstallationsarbete som inte utförts av elinstallationsföretag är olagligt och faller under allmänt åtal.

En bra text. Det var jag som skrev den.

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Nej. Det jag skrev för två timmar sen gäller fortfarande. Olagligt elinstallationsarbete är ett brott. Det är ett ärende för polis, åklagare och domstolar. En anläggning som är korrekt utförd enligt gällande standard är det oavsett vem som utförd arbetet.

Du kan inte bevisa någonting genom att åberopa omvänd bevisbörda. Om det är någon som skall bevisa något så är det snarare du själv. Visa oss nu den lagparagraf som säger att en korrekt utförd elanläggning skulle falla under andra stycket i § 42 . Förklara sedan vad du tror det skulle innebära! Tänker du dig att korrekt, felfri och säker anläggningen skall rivas och sen byggas upp igen av någon annan? Det är knappast rimligt eller relevant för elsäkerheten.
Ja då behöver man alltså inte uppfylla kriterierna i 134.2 elinstallationsreglerna enligt dig eller elsäkerhetslagen?
Obehöriga kan bedriva elinstallationsarbete svart och allt blir lagligt enligt din tolkning?
Fritt fram att använda sina nya elanläggning utfört utan krav på kontroller, dokumentation eller behörig installatör?
Har jag uppfattat dig rätt då?

O Steamboy skrev:
Nej. Det jag skrev för två timmar sen gäller fortfarande. Olagligt elinstallationsarbete är ett brott. Det är ett ärende för polis, åklagare och domstolar. En anläggning som är korrekt utförd enligt gällande standard är det oavsett vem som utfört arbetet.

Du kan inte bevisa någonting genom att åberopa omvänd bevisbörda. Om det är någon som skall bevisa något så är det snarare du själv. Visa oss nu den lagparagraf som säger att en korrekt utförd elanläggning skulle falla under andra stycket i § 42 enbart baserat på att utföraren saknade auktorisation. Förklara sedan vad du tror det skulle innebära rent praktiskt! Tänker du dig att korrekt, felfri och säker anläggningen skall rivas och sen byggas upp igen av någon annan? Det är knappast rimligt eller relevant för elsäkerheten, men hur tänker du dig annars att den skall hanteras?
Helt korrekt sammanfattat.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:

Det verkar rimligt. Det är resultatet som kontrolleras och inte processen att komma dit. Kan jag som hempulare kontrollera att jag följt föreskrifterna, och få är allt frid och fröjd?

F Fredrik Sjödin skrev:
Tja.. Information från verket om att elinstallationsarbete som inte utförts av elinstallationsföretag är olagligt och faller under allmänt åtal.

En bra text. Det var jag som skrev den.
Så en elanläggning kan vara laglig utan att uppfylla 436 40 00 134.2 då?

Det är bra att veta för då är det ju fritt fram att anlita svart obehörig arbetskraft att utföra eljobb. Anläggningen blir ju godkänd utan att behöva uppfylla några krav på EKP.
Intressant isåfall.

P Pin skrev:
Det verkar rimligt. Det är resultatet som kontrolleras och inte processen att komma dit. Kan jag som hempulare kontrollera att jag följt föreskrifterna, och få är allt frid och fröjd?
Nja. Om, och endast om, det går att leda i bevis att du utfört elinstallationsarbete utan att ingå i ett egenkontrollprogram eller själv vara elinstallatör kan du, rent teoretiskt fällas för olagligt elinstallationsarbete. Men om installationen är tekniskt korrekt, säker och utförd enligt regelverket är det osannolikt att någon åklagare kommer att prioritera det ärendet.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Nja. Om, och endast om, det går att leda i bevis att du utfört elinstallationsarbete utan att ingå i ett egenkontrollprogram eller själv vara elinstallatör kan du, rent teoretiskt fällas för olagligt elinstallationsarbete. Men om installationen är tekniskt korrekt, säker och utförd enligt regelverket är det osannolikt att någon åklagare kommer att prioritera det ärendet.
Kan inte du kolla upp detta så vi vet exakt, jag ser plötsligt en intressant affärside som kommer slå branschen i spillror om det du säger stämmer.
Varför skulle någon vilja besvära sig om att anlita en auktoriserad firma då isåfall, så länge ingen elinstallatör har gjort jobbet så händer inget.

Detta skulle jag vilja ha skriftligt ifrån elsäkerhetsverket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.