Byggahus.se

Får en elektriker koppla in något som någon annan har monterat?

1. F
    Medlem · Västra götaland · 5 750 inlägg

fsn

Medlem
    och även om du inte sett till att de var beräknade och tillverkade enligt standard så hade dom varit det ändå för det är Deromes grej att beräkna och sälja takstolar. Det är inte heller samma sak för det finns inte samma behörighetskrav på en beräkning som på en elinstallation. Det finns oräkneligt många små tillverkare av husväggar. Dom kan naturligtvis spika dosor och dra slang på ett korrekt sätt men trots ISO-cetifiering eller inte, ingen skall inbilla sig att det görs med nån form av elbehörighet.

2. E
    Medlem · 4 981 inlägg
    Mycket möjligt att du har kunskap för att få det hela att fungera rent tekniskt men du behöver nog fördjupa dina kunskaper inom föreskrifter, standarder och allmänna råd ifall det hela ska bli klockrent.

Och nämnda standarder kostar en slant så det vill till att man har ett visst intresse.

Om du inte följer gällande regelverk men ändå lyckas utföra helt och hållet säkra installationer så är det ju bra, däremot kommer allt behöva rivas ner då det uppdagas, då elanläggningen byter ägare, oavsett hur bra du tycker det är, och då kan du räkna med en rejäl värdeminskning.

3. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 558 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    En korrekt utförd installation behöver inte rivas ner bara för att utförandet av den var olagligt. En livsfarlig installation måste dock åtgärdas, oavsett vem som gjort den, och det är du som anläggningsägare som är ansvarig för att anläggningen är säker. (Installationsfirman har förstås också ett ansvar, så det är förvisso inte bara ägarens problem.)

4. larry78
    Medlem · 427 inlägg

larry78

Medlem
    Lite intressant de där med att rivas ner. Om man bokat elbesiktning och den var godkänd vid ägarbyte, sen 5år senare kommer man på att Lasse dragit fram två extra uttag i ett sovrum. Då skall väggen brytas upp och rören bytas? Vilka typer av intyg skall man få från den behöriga elektrikern som påvisar de gjort installationen?

• Laddar…
  5. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 527 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Nja, nu gäller det alla. Så det är inte så att de undviker att åtala auktoriserade. Det är inte så vanligt med åtal för brott mot ELSÄK alls.

6. Mikael_L
    Medlem · 40 547 inlägg
    Frågan är bara helt felställd. Det finns inga sådana auktorisationssteg (behörighet).
    Det finns bara A och AL, den första får syssla med kopplingar på över 1000VAC. Och då har vi förövrigt sedan länge lämnat att det är lagen som bestämmer vem som får göra vad, för då är det arbeten i elnätsägarnas högspänningsnät eller banverkets 16kV, och då kommer arbetsgivaren ha koll på kompetens, och skita i allt det andra (då alla ingår i verksamheten "egen anläggning" och inte ens EKP behövs).

Hehe, ja jag har sagt och skrivit i princip samma sak, här i forumet för flera år sedan.
    Jag tror jag skrev att:
    Det är olagligt för en privatperson att koppla in lite el 100% korrekt medan det är lagligt för en elinstallatör att koplla in lite el 100% felaktigt .

• Laddar…
  7. Mikael_L
    Medlem · 40 547 inlägg
    Wow.
    En historisk händelse skedde idag.
    Jag har efter 14 års närvaro på forumet nu för första gången satt en användare på ignore.

• Laddar…
  8. T
    Medlem · Örebro · 864 inlägg

TechChad

Medlem
    Jag var inne på att göra samma sak. Men ångrade mig för stunden, då jag behöver lite lördagsunderhållning.
    Men jag hoppas innerligt att han är ett troll, för det är inte många inlägg som det är någon substans i.

9. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 318 inlägg

useless

Lök.
  10. L
    Medlem · 259 inlägg

Lucif3r

Medlem
    Haha det här är ju guld... Ett klassiskt exempel på "den som skriker högst vinner"(tror denne), och när förtydligande efterfrågas så får man bara ett j-a temper-tantrum som svar :D

Får nog hämta popcorn jag med tror jag :p

• Laddar…
  11. K
    Medlem · 815 inlägg

kortis

Medlem
    när man köper ett hus så kan man ju låta elbesiktiga ett hus el efter ett antal år och då torde väl ansvaret ligga på den som utför besiktningen, därefter så orde nog elektriker kunna börja om igen, jaja jag vet att jag ansvarar för min egen anläggning

12. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 511 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Jag vill nog påstå att besiktningsgubben inte ansvarar för något.

• Laddar…
  13. K
    Medlem · 815 inlägg

kortis

Medlem
    Fast där så skulle jag nog vilja veta vad du har för grund i det påståendet

14. E
    Medlem · jämtland · 20 173 inlägg

elmont

Medlem
    Och vem skulle vara intresserad av att besiktiga en anläggning för att sedan ta ansvar för den???
    Inte minst med tanke på att stora delar av anläggningen är dold???

• Laddar…
  15. K
    Medlem · 815 inlägg

kortis

Medlem
    Fast frågan är väl inte om han vill ansvara el in frågan är ansvarar besiktningsmannen el int, vid nej var kan man läsa det

16. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 527 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    I avtalsuppdraget lär det vara väldigt många reservationer och skrivningar om ansvar. Det var det iaf när jag jobbade med besiktningar av fastigheter och solceller. Se bara på Anticimex och deras besiktningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.