När ni citerar elsäkerhetsverket behöver ni ange datum. Elsäkerhetsverket är ingen källa till beständiga svar, utan svaret man får gäller "för stunden". Och längden på denna "stund" tenderar blir kortare och kortare. Frågan var aktuell för några år sedan och elsäkerhetsverket gick tydligen med på att man fick lossa doslock, och till och kåpan till en elcentral, utan krav på behörighet. Men det var ett svar på facebook: https://www.byggahus.se/forum/threa...age-av-doslock-lock-till-gruppcentral.329423/ Jag skulle inte hugga det i sten....kanske ha de redan bytt fot, igen. Men det händer att de byter fot en gång till, eller flera gånger.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
A ankan_84 skrev:
Nedan ser ni svaret från ESV och deras svar är minst sagt anmärkningsvärt (enligt mig). Man får inte öppna ett doslock
Men detta borde ju rimligen även kunna sträcka sig till vanliga elcentraler också.

På något sätt måste de anse att doslocket är del i starkströmsanläggningen möjligen som en del av det andra isolerande skyddet. Genom att ta bort locket så "ändrar" man starkströmsanläggningen.

Men är alla svar de ger lagligt bindande? Ju fler svar de ger ju större chans att 2 svar motsäger varann.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
När ni citerar elsäkerhetsverket behöver ni ange datum. Elsäkerhetsverket är ingen källa till beständiga svar, utan svaret man får gäller "för stunden". Och längden på denna "stund" tenderar blir kortare och kortare. Frågan var aktuell för några år sedan och elsäkerhetsverket gick tydligen med på att man fick lossa doslock, och till och kåpan till en elcentral, utan krav på behörighet. Men det var ett svar på facebook: [länk] Jag skulle inte hugga det i sten....kanske ha de redan bytt fot, igen. Men det händer att de byter fot en gång till, eller flera gånger.
Svaret kom från ESV 13 juli, 2021.

mvh

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Men detta borde ju rimligen även kunna sträcka sig till vanliga elcentraler också.

På något sätt måste de anse att doslocket är del i starkströmsanläggningen möjligen som en del av det andra isolerande skyddet. Genom att ta bort locket så "ändrar" man starkströmsanläggningen.

Men är alla svar de ger lagligt bindande? Ju fler svar de ger ju större chans att 2 svar motsäger varann.
Det är framförallt elcentraler ESV syftar till. Besiktningsmännen öppnar centraler för mätning och kontroll. Detta krävde inte auktorisation tidigare, men nu krävs det. Anledningen är att ESV vill att besiktningsmän ska ha auktorisation och här hittade dom (enligt mig) ett svepskäl för detta. Problemet är att vart går gränsen, då bör ju det även krävas auktorisation för doslock, vilket dom bekräftar, men det var nog inte tanken från början. Istället för att backa så kör ESV och deras tekniske avdelningschef på, då han inte kan erkänna att man missat. Det är så jag ser på det.

mvh

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:

Här i fallet doslock har verkligen du och alla andra som har stort nöje av det jag någon gång kallade rebusar ett guldläge. Finns verkligen en mängd motsägelser i det ankan tog upp och då även enkelt påvisbara rent formella.

Kan bero på att ankan inte redovisar hela gången kring brottstycket som lagts in men lika gärna ett exempel på goddag yxskaft svar. Så ställ du egen fråga mer välformulerad för det specifika fallet med lite hänvisningar till underliggande formalia så blir nog svaret annorlunda. Helt så bort i tok är de inte ens på det förhatliga verket men ankan verkar råkat ut för som du frågar får du ....

• Gilla
merbanan
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Här i fallet doslock har verkligen du och alla andra som har stort nöje av det jag någon gång kallade rebusar ett guldläge. Finns verkligen en mängd motsägelser i det ankan tog upp och då även enkelt påvisbara rent formella.

Kan bero på att ankan inte redovisar hela gången kring brottstycket som lagts in men lika gärna ett exempel på goddag yxskaft svar. Så ställ du egen fråga mer välformulerad för det specifika fallet med lite hänvisningar till underliggande formalia så blir nog svaret annorlunda. Helt så bort i tok är de inte ens på det förhatliga verket men ankan verkar råkat ut för som du frågar får du ....
Jag kan lägga upp komplett fråga och svar
GK100 GK100 skrev:

Här kommer hela konversationen mellan mig och ESV.
-------------------------------------------------------------------
Fråga:
Din fråga: Hej,
Jag har en fråga gällande elinstallationsarbete.

Enligt ELSÄK-FS 2008:3 ska innehavaren av en anläggning fortlöpande kontrollera anläggningens säkerhet.
För att kunna säkerställa en elanläggnings status behöver man ofta lossa/öppna kapslingar för att utföra kontroll.

Fråga: Betraktas momentet öppning/lossning av kapsling (med nyckel eller verktyg) som elinstallationsarbete, där syftet är att utföra kontroll?

----------------------------------------------------------

Första svar från ESV,

Hej,

Fråga 192354 - Här kommer svar på din fråga.

Rubrik: Öppning/lossning av kapsling

Svar:

Vissa moment är elinstallationsarbete (tex lossa kapslingar, fast- och losskoppling) som inte ingår i undantagen i ELSÄK-FS 2017:2, 3 kap. 1§.

Länk till ELSÄK-FS 2017:2

https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/elsak-2017-2.pdf
----------------------------------------------------------------------

Följdfråga från mig.

Hej, gäller detta alla typer av kapslingar? Är exempelvis lossning av doslock på kopplingsdosor att betrakta som elinstallationsarbete, öppna dörr till kabelfack, lossa doslock med snäppfäste etcetera? Har svårt att se/förstå vart Elsäkerhetsverket drar gränsen.

Mvh: Anders

-------------------------------------------------------------------------------

Slutgiltligt svar från ESV

Hej Anders

Elsäkerhetslag (2016:732), 4§

Elinstallationsarbete är,

• att ändra, utföra eller reparera en elektrisk starkströmsanläggning,
  • att fast ansluta en elektrisk utrustning till en starkströmsanläggning, eller
  • att koppla loss en elektrisk utrustning från en starkströmsanläggning som utrustningen är fast ansluten till.

Lossa ett doslock är ett elinstallationsarbete. Det är ingen skillnad om locket har snäppfäste eller är fastskruvat.
Det är endast instruerad person som får öppna dörr till kabelfack. Denna person får utföra mätning i kabelfack. Mätning är inte elinstallationsarbete, utan normala skötselåtgärder.

Öppnar man kabelfack för att ändra, utföra eller reparera, är det elinstallationsarbete.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Diskutera gärna;)

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Ja då blev det lite av både "som man frågar..." och svar goddag yxskaft av det. Bra att du la in helheten.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Om det nu är så att ESVs svar lagligen gäller och de formellt är skyldiga att svara på alla frågor de får så behöver man ju inte hålla på med "rebusar". Det skulle då vara mycket mera tidseffektivt att skicka mängder av frågor till ESV tills man får det svar man önskar.

Claes Sörmland
Är det inte som vanligt, ESV ger expertmyndighetens tolkning av lagen men frågan om en viss randåtgärd som man utför (utanför ett egenkontrollprograms ramverk) verkligen är (olagligt) elinstallationsarbete blir först klarlagt vid en domstolsprövning?

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ja då blev det lite av både "som man frågar..." och svar goddag yxskaft av det. Bra att du la in helheten.
Jag förstår inte skillnaden? På vilka olika sätt kan man tolka det här tycker du?

"Lossa ett doslock är ett elinstallationsarbete. Det är ingen skillnad om locket har snäppfäste eller är fastskruvat."

Jag som lekman tolkar det som att myndigheten Elsäkerhetsverket anser att det räknas som elinstallationsarbete att lossa ett doslock med snäppfäste.
Men om du läser in något annat i svaret så får du gärna delge oss.

Visst, historiskt sett har ju Elsäkerhetsverket ofta gett konstiga och rent motsägelsefulla svar på andra frågor också. Men man kan ju inte välja att tolka och sila alla svar som det själv bara för det.
Snarare är det ett tecken på utbredd inkompetent och/eller avsaknad av tydligt uppdrag som någon borde ha tagit tag i för länge sedan.

Jag jobbar själv på en statlig myndighet och om jag hade gett lika dåliga svar skulle jag blivit omplacerad till arkivet.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det inte som vanligt, ESV ger expertmyndighetens tolkning av lagen men frågan om en viss randåtgärd som man utför (utanför ett egenkontrollprograms ramverk) verkligen är (olagligt) elinstallationsarbete blir först klarlagt vid en domstolsprövning?
Ja, så är det alltid. Olika myndigheter kan lägga in sina tolkningar men de har ingen som helst bäring mot det som beslutas i en domstol. Jag har (tyvärr) arbetat med liknande frågeställningar hos min arbetsgivare inom ett annat område och på EU-nivå verkar det finnas två gånger så många tolkningar av lagarna som det finns länder. Bägge sidor i en frågeställning lägger in sina tolkningar. Förutom detta så har då mitt företag ytterligare en tolkning....

Redigerat:
Intressant... betyder detta alltså att elsäkerhetsverket vill att man tapetserar över doslock istället får att se till att de fortfarande är öppningsbara efter tapetsering? Eller måste alla målare från och med nu även vara behöriga installatörer?

Nej det förstås... alla målare ska ha en behörig installatör stående stand by i hörnet när de jobbar.

Skumpe
S Stefan1972 skrev:
Fast frågan är ju ganska berättigad för i andra trådar ska man minsann vara auktoriserad elinstallatör om man så bara ska titta på en kabelklammer ibland........Det är liksom inte direkt riktigt konsekvent ibland.
Frågan är definitivt motiverad som du säger. Vem hade kunnat ana att man inte får dra rör till elkablar ens?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E Eld skrev:
Nej det förstås... alla målare ska ha en behörig installatör stående stand by i hörnet när de jobbar.
Det räcker att dom har är registrerade hos Elsäkerhetsverket och har ett egenkontrollprogram där borttagande och återmontering av doslock ingår.
Då får helt plötsligt alla anställda målare den kompetens som behövs och får utföra arbetet.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.