12 316 läst ·
62 svar
12k läst
62 svar
Får en behörig elektriker gå in i denna dosa?
Jo, men målarfirman måste ha en auktoriserad elisntallatör som registrerar företaget (inte så vanligt hos målare).useless skrev:
Det är märkligt att man får byta uttag och strömställare med "nödig kännedom" men inte öppna doslock. Det är nog dags att ESV lägger in doslock som dispens i ELSÄK-FS 2017:4.
Jag har funderat över just denna delen. Vad krävs egentligen? Jag har ett eget företag och jag skulle kunna registrera det hos ESV (om de låter mig) och ett kontrollprogram är ju inte så svårt att få till då jag har släktingar/vänner som bör vara behöriga att sköta det åt mig....useless skrev:
Aha, det var där det sprack. Auktoriserad elinstallatör....A ankan_84 skrev:
Så är det men du kan knappast på allvar se det som något för frågan här? Dvs något som via olika standarders lydelse och då både mer detaljspecifika som de allmäna sk elinstallationsreglerna vilka tagit över detaljbeskrivningar från vad föregångarna till ESV hade att med ansvar hantera och svara därefter också.Claes Sörmland skrev:
Nu verkar ju bli en högerregelstråd av detta som det verkar, det är synd att det ska bli så även i denna del av BH.
Jag förstår inte riktigt vad du skriver.GK100 skrev:
Så är det men du kan knappast på allvar se det som något för frågan här? Dvs något som via olika standarders lydelse och då både mer detaljspecifika som de allmäna sk elinstallationsreglerna vilka tagit över detaljbeskrivningar från vad föregångarna till ESV hade att med ansvar hantera och svara därefter också.
Nu verkar ju bli en högerregelstråd av detta som det verkar, det är synd att det ska bli så även i denna del av BH.
Min poäng är att ta ESVs råd för vad de är, ett försök av myndigheten att tolka lagen. Behöver man ta bort ett doslock när man målar så gör man det tänker jag. Inte mer komplicerat än så.
Det du citerar tolkar jag inte på så många sätt mer än vad som står där. Det jag menade är att en korrekt strikt formulerad fråga späckad med hänvisningar och exempel av teknisk relevans skulle med stor sannolikhet ge ett rimligare svar.useless skrev:
Jag förstår inte skillnaden? På vilka olika sätt kan man tolka det här tycker du?
"Lossa ett doslock är ett elinstallationsarbete. Det är ingen skillnad om locket har snäppfäste eller är fastskruvat."
Jag som lekman tolkar det som att myndigheten Elsäkerhetsverket anser att det räknas som elinstallationsarbete att lossa ett doslock med snäppfäste.
Men om du läser in något annat i svaret så får du gärna delge oss.
Inget konstigt med det och även jag har många gånger yrkesmässigt fått hantera liknade frågor och då alltid på ett korrekt sätt som inte onödigt triggar motparten till snömos och efterföljande ev prestigetänk.
Jag menar bara att man borde kunna ta deras svar för lite mer än detta ludd som ankan visar som ett bra exempel. Självklart gör man som du skriver och lossar locket om det behövs men vad ska då svaret vara till för och för vem.Claes Sörmland skrev:
ESV är ju tvungna att svara även på randfrågor som den som kom upp i tråden. Det är ett krav de har som myndighet. Kanske vore det bästa för samhället om man inte frågade så mycket. (Säger jag som frågade om möjlighet till ett egenkontrollprogram i samfällighetsförenings regi igår...)GK100 skrev:
Sådana här gränsfallsfrågor vinner inte konsumenter på att de drivs och belyses i offentligheten. Men intresseorganisationer för branschen har möjligen att vinna på ett snårigt regelverk med många motsägelsefulla tolkningar som skapar osäkerhet i köparledet.
Redigerat:
Men det är ju ingen randfråga. Om villägarna inte ens får lyfta på sina doslock blir det legalt omöjligt för dem att förstå sina egna anläggningar.Claes Sörmland skrev:
ESV är ju tvungna att svara även på randfrågor som den som kom upp i tråden. Det är ett krav de har som myndighet. Kanske vore det bästa för samhället om man inte frågade så mycket. (Säger jag som frågade om möjlighet till ett egenkontrollprogram i samfällighetsförenings regi igår...)
Sådana här gränsfallsfrågor vinner inte konsumenter på att de drivs och belyses i offentligheten. Men intresseorganisationer för branschen har möjligen att vinna på ett snårigt regelverk med många motsägelsefulla tolkningar som skapar osäkerhet i köparledet.
Och det stärker mig i min egen uppfattning att sköta min el korrekt och säkert så länge jag själv begriper vad jag ser.
Min poäng är att det är en randfråga tills den dag åklagare regelbundet väcker åtal mot t ex målare som utan att vara del av ett egenkontrollprogram öppnar doslock.D datja skrev:
Jaha, då förstår jag hur du tänker. Men då blir all diskussion om korrekt utfört hempul en randfråga, eftersom det ännu inte har åtalats någon för korrekt men obehörig installation. Gärna för mig.Claes Sörmland skrev:
Tråden handlar om en gammal kåk med dödskulo och tygtrådar som måste bytas ut. Jag tror att TS skulle kunna få mer värdefull hjälp om han finge gå vidare och presentera sin tilltänkta eldragningsplan.
A ankan_84 skrev:
pacman42 skrev:
Målarfirman behöver inte ha någon anställd elinstallatör för regelefterlevnad. Det räcker att ta in en på konsultbasis som skriver egenkontrollprogramet och följer upp och reviderar det vid behov.
https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/elinstallator-for-regelefterlevnad2/
Jag tänker inte att åtal behöver vara grunden för all bedömning av vad som är och inte är elinstallationsarbete man inte själv ska pilla med. Men att fundera på just att öppna ett doslock menar jag måste falla i periferin av lagstiftarens syfte med regleringen även om ESV medarbetare på något arbetsmöte känner sig nödda att kalla det för elinstallationsarbete. Och när man hamnar där i periferin av lagstiftningen så kräver orimliga tolkningar tydliga indikationer, t ex rättsfall.D datja skrev:
Men skit i samma, var inte meningen att detta skulle växa till en så stor fråga. Ville bara påminna om ESVs roll som expertmyndighet och skillnaden mot en domstol.
Det är nog redan löst, han var sist inloggad in januari!D datja skrev:
Enligt följande svar så är ett övertapetserat doslock fortfarande öppningsbart,E Eld skrev:Intressant... betyder detta alltså att elsäkerhetsverket vill att man tapetserar över doslock istället får att se till att de fortfarande är öppningsbara efter tapetsering? Eller måste alla målare från och med nu även vara behöriga installatörer?
Nej det förstås... alla målare ska ha en behörig installatör stående stand by i hörnet när de jobbar.
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/tapet-over-infalld-kopplingsdosa/
”Får jag tapetsera över en infälld kopplingsdosa?
Eftersom det sitter ett täcklock på den infällda kopplingsdosan så får du tapetsera över den om kopplingsdosan fortfarande är tillgänglig för underhåll.”
Ja, det är sant, men jag skrev aldrig att installatören behövde vara anställd, utan ska vara villig att ta sig an uppgiften.useless skrev: