Kabeln ser ut att vara en R2V-U 3G1,5 som tillhör budgetsegmentet på solar, men helt ok. Dosan borde bytas till en ny.

• Gilla
Klargplutte
  • Laddar…
Det är lite som att ha bilen på service och vips så har som bytt torkarblad och fyllt på spolarvätska…

J Johan456 skrev:
Det är lite som att ha bilen på service och vips så har som bytt torkarblad och fyllt på spolarvätska…
Och det kommer på fakturan
Vilket kan föranleda kunden att klaga på att det utförts mer arbete än vad som beställts och att det medfört en högre kostnad (obs, ett mycket ironiskt inlägg)
Men håller med om att det inte är proffesionellt utfört
Som Bo skriver så ser det ut som det sitter en gummikabel där till höger
Vem har kopplat in den?
Verkar inte vara den senaste elisen efter vad TS har skrivit

• Gilla
AG A
  • Laddar…
useless useless skrev:
utan innehavaren som inte ens får skruva av locket på dosan har det fulla ansvaret för hur det ser ut på insidan.
Gammal tråd, jag vet, men vad anser forumet kring detta. Får en lekman skruva av ett doslock?

Elsäkerhetslagen säger:

Skärmbild av lagtext med definitioner av elinstallationsarbete enligt Elsäkerhetslagen.
Jag kan inte se att det alls är självklart att "skruva av ett doslock" skulle anses vara elinstallationsarbete. Det är varken "att utföra, ändra eller reparera", utan kan snarare vara en nödvändig åtgärd för att fullgöra sin skyldighet enligt:

Textutdrag ur Elsäkerhetslagen med avsnitt om skyldigheter för elanläggningar.

Och vad gäller egentligen om man anlitar en besiktningsman för att kontrollera sin anläggning. Måste besiktningsmannen verkligen vara auktoriserad att utföra elinstallationsarbete?

Så, vad anser forumet? Får man lossa ett doslock för att se hur det ser ut?

• Gilla
P_H
  • Laddar…
Det är inget som hindrar det varför har du fått för dig det? Verkar onödigt att ge frö till högerregelstrådar även här i någorlunda sansade elforum.

Om du vill fortsätta kan du börja med att ta upp lite "nya" definitioner i kommande Elsäk. Där finns sånt man kan tugga likt ett hundben av gummi.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Fast frågan är ju ganska berättigad för i andra trådar ska man minsann vara auktoriserad elinstallatör om man så bara ska titta på en kabelklammer ibland........Det är liksom inte direkt riktigt konsekvent ibland.

GK100 GK100 skrev:
Det är inget som hindrar det varför har du fått för dig det?
Jag har inte fått för mig något men inlägget jag citerar påstår att så är fallet.

S Stefan1972 skrev:
Fast frågan är ju ganska berättigad för i andra trådar ska man minsann vara auktoriserad elinstallatör om man så bara ska titta på en kabelklammer ibland........Det är liksom inte direkt riktigt konsekvent ibland.
Det kanske är så att den som skriver inlägget inte har den "koll" som denne tror sig ha, det är rätt vanligt att skribenterna överskattar sin "kunskap".

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det kanske är så att den som skriver inlägget inte har den "koll" som denne tror sig ha, det är rätt vanligt att skribenterna överskattar sin "kunskap".
Absolut är det så men det skapar ju en felaktig bild av vad som är okej och inte. Visst ska man ha respekt för el och vet man inte alls vad man gör så ska man nog inte lossa på nå doslock heller..

Och som vanligt ska man ta "sanningar" man hittar på internet med några nypor salt och kritiskt granska uppgifterna. Man ser tyvärr allt för ofta att folk som hellre vill än kan ger tvärsäkra svar.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag har inte fått för mig något men inlägget jag citerar påstår att så är fallet.
Ja nu ser jag att det var fortsättning från annat håll och det verkade kanske mer vara ett ironiskt slumpinlägg utan större vikt eller grubblerier bakom. Om någon skulle få för sig att man inte får öppna en dosa för inspektion pga regler kring elinstallationsarbete får vi tillbakavisa det allt eftersom.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Man får/(måste) underhålla sin anläggning men det får inte spilla över till att man reparerar den. Det man får göra i underhåll är listat bland undantagen från elinstallationsarbete. Men om man återgår till en kopplingsdosa så borde man få underhålla skruvdragningen i den. Man borde kunna få bättra på tätningen också. Men jag ser inte någon kreativ lösning på att faktiskt få byta ut den.

Redigerat:
M merbanan skrev:
Men om man återgår till en kopplingsdosa så borde man få underhålla skruvdragningen i den.
Ja så länge man bara känner att det är dragit tillräckligt så håller jag med men skulle kontrollen faktiskt innebära att "skruven" roterar, om än det lilla minsta, torde underhållet omedelbart övergå i en otillåten förändring av en elektrisk starkströmsanläggning. Så efterdra med måtta! :crysmile:

M merbanan skrev:
Man borde kunna få bättra på tätningen också.
Så att smörja en torr gummitätning är ett tillåtet och enligt lag förpliktigat underhåll, men att byta samma tätning är det en olovlig reparation? :thinking: Inte lätt det här...

Och till de som eventuellt retar upp sig på detta så har jag naturligtvis inte något som helst problem med dessa frågor i praktiken. Dock tycker jag det är intressant att dissekera juridiska frågor, speciellt de med koppling till svårbegriplig lagstiftning. För de med helt andra intressen finns det gott om andra trådar. ;):D

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och som vanligt ska man ta "sanningar" man hittar på internet med några nypor salt och kritiskt granska uppgifterna. Man ser tyvärr allt för ofta att folk som hellre vill än kan ger tvärsäkra svar.
Alfredo Alfredo skrev:
Gammal tråd, jag vet, men vad anser forumet kring detta. Får en lekman skruva av ett doslock?

Elsäkerhetslagen säger:

[bild]
Jag kan inte se att det alls är självklart att "skruva av ett doslock" skulle anses vara elinstallationsarbete. Det är varken "att utföra, ändra eller reparera", utan kan snarare vara en nödvändig åtgärd för att fullgöra sin skyldighet enligt:

[bild]

Och vad gäller egentligen om man anlitar en besiktningsman för att kontrollera sin anläggning. Måste besiktningsmannen verkligen vara auktoriserad att utföra elinstallationsarbete?

Alfredo Alfredo skrev:

Elsäkerhetslagen säger:

[bild]

[bild]

Nej, att lyfta ett doslock anses vara elinstallationsarbete enligt ESV, men att byta uttag är tydligen okej. Jag ställde en formell fråga till ESV om de anser att öppna doslock ska betraktas som elinstallationsarbete.
Nedan ser ni svaret från ESV och deras svar är minst sagt anmärkningsvärt (enligt mig). Man får inte öppna ett doslock, men du får byta strömställare och uttag mot samma typ. Detta har framtvingats för att kräva att besiktningsmän från Elektriska nämnden måste ha auktorisation, vilket inte tidigare var ett krav. Då hittade man detta ”halmstrå”, då besiktningsmän öppnar dosor och kapslingar/centraler.

”ärendenummer: 192354 (direkt utklippt svar från ESV).

————————————————————-
  • att ändra, utföra eller reparera en elektrisk starkströmsanläggning,
  • att fast ansluta en elektrisk utrustning till en starkströmsanläggning, eller
  • att koppla loss en elektrisk utrustning från en starkströmsanläggning som utrustningen är fast ansluten till.

Lossa ett doslock är ett elinstallationsarbete. Det är ingen skillnad om locket har snäppfäste eller är fastskruvat.
Det är endast instruerad person som får öppna dörr till kabelfack. Denna person får utföra mätning i kabelfack. Mätning är inte elinstallationsarbete, utan normala skötselåtgärder.

Öppnar man kabelfack för att ändra, utföra eller reparera, är det elinstallationsarbete.

————————————————————

Så… alla ni målare som monterar bort doslock när ni tapetserar. Bara att ta fram ett egenkontrollprogram och registrera er på Elsäkerhetsverket. Jag anser att ESV fullständigt ”kört i diket” här.

Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Dilato och 6 till
  • Laddar…
C
A ankan_84 skrev:
Det är endast instruerad person som får öppna dörr till kabelfack.
Då har vi också lärt oss från ESV att det inte heter doslock, utan att den korrekta termen, som de invigda svänger sig med, är dörr till kabelfack. :crysmile:

Och vad menas med instruerad person kan man undra? Om jag instruerar en femåring att öppna dörren till kabelfacket är det alltså okej? Och sen kan jag mäta, tapetsera eller vad jag nu skall göra, bara jag inte ändrar, utför eller reparerar något.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.