Om man ser på fotona så hänger grova armeringen på kantisoleringen, detta är nog för att hålla upp armeringsmattorna, syns inga distansklossar för att hålla armering i höjd. Några finns nog längre in. Blir liksom lite lättare då att armera. Sen som sägs är det väl brukligt med som en korg av järn i kantbalken. Inlägg # 33

C Chokladmonster skrev:
Detta är en villabygel/kantbalk som är föreskriven på ritningen. Du har inga sådana i din vot på fotot.

[bild]

En kantbalk hade också löst problemet med armering i cellplasten. Så vida man inte skarvar nätet förbi bygeln såklart.
Ja, jag skulle verkligen fundera och ifrågasätta denna entreprenör. De verkar helt ha struntat I byglar.
Det ligger förvisso armering I voten, men det ser ju ut att vara någon mycket enklare lösning och det finns säkert en bra anledning till att man alltid kör byglar där istället för att göra som de har gjort hos dig.
Voten är ju till för att ta upp krafter från ytterväggar (och då troligen även tak).

Och nej, du sticker inte in armering I cellplasten, uppenbart klåpare som gjort detta. Är allt annat ok så skulle jag iof vara tveksam till att det leder till problem under din livstid, men jag hade aldrig accepterat ett sådant arbete och det gör nog att man bör ha koll på denna entreprenör. Börjar deras namn på L?

Märkligt att din konstruktör säger att det är ok, men även där finns det klåpare eller de som tycker det är ok att avvika från vad som är standard.

• Haha
Grävarn1
  • Laddar…
Skicka gärna upp lite mer bilder på jobbet de gjort hittills.

tommib
Hela poängen med byglar är ju att ta upp dragkraften som uppstår av att väggen trycker ner på voten. Den armering som är där nu tar ju inte upp någon nämnvärd kraft i riktningen som är vinkelrät mot väggen utan bara i väggens längsriktning.
Som det är armerat nu hade man nästan kunnat strunta i voten eftersom det bara är armerat som en platta ändå.

Varför tycker konstruktören att det är ok att avvika från konstruktionsritningen?

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Snailman
Jag har gjort ett par Villagrunder, det är ganska länge sedan nu, men jag minns bestämt att det skulle vara några cm in i betongen till armeringen, annars skulle den börja rosta mycket snabbare, det gällde i alla riktningar

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Hela poängen med byglar är ju att ta upp dragkraften som uppstår av att väggen trycker ner på voten. Den armering som är där nu tar ju inte upp någon nämnvärd kraft i riktningen som är vinkelrät mot väggen utan bara i väggens längsriktning.
Som det är armerat nu hade man nästan kunnat strunta i voten eftersom det bara är armerat som en platta ändå.

Varför tycker konstruktören att det är ok att avvika från konstruktionsritningen?
Det påstås nu att det finns en reviderad ritning, som jag inte har sett förrän idag. Den har alltså ändrats efter vi skrev under på kontraktet, oklart om den har skickats till kommunen för bygglov. Försöker nu får svar från kommunen på vad dem har på ritningen. Men det är ju villabyglar på ritningen i kontraktet, och det är det vi betalar för.

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Skicka gärna upp lite mer bilder på jobbet de gjort hittills.

• Byggarbetsplats med isolering och armeringsjärn förberett för gjutning av betonggolv. Rör och ledningar syns ovanför nätet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
schmakita
  • Laddar…
hur ser upplägget ut för husbygget? Köper du det av en husbyggare och har egentligen inte insyn i husbygget eller är det du som är byggherre?

Det är vi som är byggherre, ABS18 kontrakt på grund och utvändig byggnad.

B BennyBab skrev:
Det påstås nu att det finns en reviderad ritning, som jag inte har sett förrän idag. Den har alltså ändrats efter vi skrev under på kontraktet, oklart om den har skickats till kommunen för bygglov. Försöker nu får svar från kommunen på vad dem har på ritningen. Men det är ju villabyglar på ritningen i kontraktet, och det är det vi betalar för.
Låter som en mycket märklig förklaring?!
Hur ser denna ritning ut?
Vilka är egentligen involverade I projektet och vad är deras roller/relationer?
Är du byggherre? Hur "fristående" är egentligen konstruktören.
Har du en bra och fristående KA? Denna skulle ev kunna hjälpa till.
Stål på dig!

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
Som sagt din KA skall ju ha tagit del utav den "reviderade" ritningen innan man gjorde ändringen.
Ändring i grundkonstruktionen är en ganska så stor sak.

Reflektioner på bilden :

Armering verkar helt sakna distanser och ligga löst ovanpå golvvärmerör. Aldrig sett tidigare. Kan väl dock inte säga att det är "fel". Fråga upponor om det är ok?

Överlapp mellan mattor ser ut att vara ok.

Är det 6150 nät som används? Säger K ritningar något om dimension på armering?

Dessutom ser det ut som att underkantsarmeringen bara ligger löst. Vad händer med dessa när betongen kommer och trycker på. Kan ju både flyta upp och pressas ihop.

Misstänker att det är skb betong man tänker sig använda på enkelhetens skull.

Konstruktören är inte fristående alls, inser nu att det kanske hade varit bra.
S skyisthelimit skrev:
Reflektioner på bilden :

Armering verkar helt sakna distanser och ligga löst ovanpå golvvärmerör. Aldrig sett tidigare. Kan väl dock inte säga att det är "fel". Fråga upponor om det är ok?

Överlapp mellan mattor ser ut att vara ok.

Är det 6150 nät som används? Säger K ritningar något om dimension på armering?
Bra idé, ringde Uponor och det tycker att det är OK att det ligger direkt på. Men man håller ju inte direkt 30mm från friggen på det sättet.

• Mätband som visar höjd mellan rostiga armeringsjärn och underlag, cirka 30 mm, i utomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B BennyBab skrev:
Konstruktören är inte fristående alls, inser nu att det kanske hade varit bra.

Bra idé, ringde Uponor och det tycker att det är OK att det ligger direkt på. Men man håller ju inte direkt 30mm från friggen på det sättet.
Sant.
Om byggaren/beställaren är konstruktörens återkommande inkomst och du är en "engångskund" så kan man gissa var de har sin lojalitet.

Antar att det är 20mm rör/slang för Golvvärme eftersom den ligger cc 300 (?)?

När, att den nu hamnar bara 20mm över är väl en anledning till att man alltid (som jag varit med om iallafall) har armeringsdistanser.
Jag hade inte brytt mig om det på något enskilt ställe var under 30mm, men att de generellt struntat I detta känns inte ok.

Sedan är ju frågan hur det funkar rent ansvars/juridiskt/affärsmässigt I ditt fall. Du ska ju som byggherre få deras egenkontroller, har du fått det och hur ser de ut isf?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.