tommib tommib skrev:
Fullt möjligt.

Jo, du begår ett urvalsfel när du säger att romarnas betongkonstruktioner minsann står sig. Vi har ett urval av byggnader som står sig men du har valt bort alla som inte är kvar. Definitivt ett urvalsfel.

Absolut. Även väggar utövar ett tryck på plattan och riskerar att få den att spricka. Konsekvenserna av att plattan spricker med väggen på är så tråkiga att man gör väldigt mycket för att undvika dem.

Oavsett allt detta, som är helt meningslösa sidospår, så gäller fortfarande att avtal ska hållas.
Nej så är det inte.

Men nu har vi tagit ett sidospår här från det som TS ville ha hjälp om, så jag rycker i handbromsen och parkerar diskussionen.

• Gilla
skyisthelimit och 1 till
  • Laddar…
Snailman
G grovspacklarn skrev:
Spännande tråd om armeringsjärn. I gamla Rom användes de inte, och deras cementstrukturer står än i dag. Något att fundera på?
Det var visst vulkaniska i Betongen och den gör betongen starkare med tiden i stället för dagens betong som blir sämre och sämre med tiden.
Det sägs att betong tål tryckkraft bra men inte dragkraft, så därför använder man armeringsjärn för att ta upp dragkrafterna

Hoppas allt löser sig och jag vill ogärna hitta andra problem, men när jag tittar på bilden nedan tyckte jag att det verkar ligga icke dränerande grus närmast kan elementen och då kanske även under plattan?
Väldigt svår att se fraktion/storlek på bild så jag hoppas såklart jag ser fel.
I normala fall skulle man ju inte drömma om att någon fyllt med ex 0-16 under platta istället för 8-16, men i detta fallet skulle man nog vilja kontrollera....?

Betongplatta med armeringsjärn och rörinstallationer på en byggarbetsplats, omgiven av grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K Kane skrev:
Tycker han att de följt ritningen då?
Enligt montage anvisningar från sundolit, så får ändar vila på cellplast så länge längsgående järn uppfyller minsta täcktskickt ca 25mm... Mitt tycke husgrund med kantelement ok. Garage förråd stall el dylikt, minst 30mm betong från armering.. förr va kontrollanterna sten hårda med minst 25mm runt om.. men dom verkar också gå på sundolits tycker i dag

ostlund.oskar ostlund.oskar skrev:
Enligt montage anvisningar från sundolit, så får ändar vila på cellplast så länge längsgående järn uppfyller minsta täcktskickt ca 25mm... Mitt tycke husgrund med kantelement ok. Garage förråd stall el dylikt, minst 30mm betong från armering.. förr va kontrollanterna sten hårda med minst 25mm runt om.. men dom verkar också gå på sundolits tycker i dag
Det var också relaterat till denna bild. Villabyglar verkar ju lysa med sin frånvaro.
Byggkonstruktionsritning visar placering av armering och villabyglar i kantelement. Kapillärbrytande lager och dränering illustreras.
Skapa konto

Däremot vet jag att dom inte tycker om fogskum, i dag föreskrivs ofta eps

J
Enligt montage anvisningar från sundolit, så får ändar vila på cellplast så länge längsgående järn uppfyller minsta täcktskickt ca 25mm.
Har du någon källa som styrker detta?

J Jansson69 skrev:
Har du någon källa som styrker detta?
Hittar ingen ritning just nu som styrker det.. men min KA va på mig om det engång, och då visade jag föreskrifterna om just armeringsmattans placering, det stod att om mattans längsgående järn uppfyller full betong täckning så va det ok att ändar vilar på kantelementet ..sa att det va ändrat från va dom tyckte förut.. jag har också alltid legat med minst 30mm åt alla håll för just rost genomslag.. och när han kom ut och på peka ändarna va jag tvungen att visa han och läsa det, och då fick jag rätt..kan posta i morgon om jag hittar ritningen

J
Hittar ingen ritning just nu som styrker det.. men min KA va på mig om det engång, och då visade jag föreskrifterna om just armeringsmattans placering, det stod att om mattans längsgående järn uppfyller full betong täckning så va det ok att ändar vilar på kantelementet ..sa att det va ändrat från va dom tyckte förut.. jag har också alltid legat med minst 30mm åt alla håll för just rost genomslag.. och när han kom ut och på peka ändarna va jag tvungen att visa han och läsa det, och då fick jag rätt..kan posta i morgon om jag hittar ritningen
För sundolits egna skiss visar tydligt täckskikt, vidare så hänvisar dom till K-ritning för respektive projekt..
Det finns även galna konstruktörer har denna tråd visat men jag hävdar bestämt att all armering i grunder ska ha täckskikt av betongen sedan kan en konstruktör räkna ut tjockleken beroende på betongkvaliteten osv..
Lägger med sundolits ritning som visar tydligt att det inte ska ligga an cellplasten..

https://cdn.tillbuddy.com/sundolitt/40cffca9-be3a-4e09-a7ba-7215ccb6af68.pdf

• Skiss av Sundolitt L-element med marklutning, dräneringsrör, kantbalksarmering, armering i betongplatta och Sundolitt grundskiva i lager.
    Skapa konto
  • Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
För sundolits egna skiss visar tydligt täckskikt, vidare så hänvisar dom till K-ritning för respektive projekt..
Det finns även galna konstruktörer har denna tråd visat men jag hävdar bestämt att all armering i grunder ska ha täckskikt av betongen sedan kan en konstruktör räkna ut tjockleken beroende på betongkvaliteten osv..
Lägger med sundolits ritning som visar tydligt att det inte ska ligga an cellplasten..

[länk]
Ska se om jag hittar en första sida som man oftast inte läser i ritnings bunten vad som stod om mattans ändar

• Diagram av konstruktion med en röd cirkel markerande mattans ändar och dess placering.
    Skapa konto
J
Ska se om jag hittar en första sida som man oftast inte läser i ritnings bunten vad som stod om mattans ändar.
Supertydligt med att det är distans mellan armeringsmattan och cellplasten som du har ringat in!

• Gilla
grovspacklarn
  • Laddar…
Vad Sundolit skriver i sina anvisningar kan förvisso vara intressant och jag har svårt att tro att de har anvisningar som bryter mot svenska byggregler och det är väl det som är intressant i TS fall.

Täckskikt styrs av en mängd faktorer och reglaras i Eurokod som jag länkade till ovan. Att man ibland har 30 resp 50mm som "standardvärden" har nog mest med att göra att de täcker in de flesta av de förekommande fallen. Ex kan jag läsa mig till att 30mm klarar allt (med alla vanligt förekommande VCT tal på betong) som skall ha en livlängd på 100år och inte utsäts för klorider från havsvatten eller annat, medans 50mm klarar även i princip alla även fallen för detta.

• Gilla
schmakita och 1 till
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Vad Sundolit skriver i sina anvisningar kan förvisso vara intressant och jag har svårt att tro att de har anvisningar som bryter mot svenska byggregler och det är väl det som är intressant i TS fall.

Täckskikt styrs av en mängd faktorer och reglaras i Eurokod som jag länkade till ovan. Att man ibland har 30 resp 50mm som "standardvärden" har nog mest med att göra att de täcker in de flesta av de förekommande fallen. Ex kan jag läsa mig till att 30mm klarar allt (med alla vanligt förekommande VCT tal på betong) som skall ha en livlängd på 100år och inte utsäts för klorider från havsvatten eller annat, medans 50mm klarar även i princip alla även fallen för detta.
Därför jag alltid kört 30mm även i husgrunder.. sen vet jag att många KA tycker olika i Gnesta fick jag köra fogskum men inte ha vilandes järn. I Vingåker måste jag köra eps men det va ok med vilandes ändar.. Svårt att avgöra i just KA situation va som tycks vara rätt el fel, för dom verkar tycka olika i varje kommun.. bättre just hålla sig till 30mm så vet man att man har ryggen fri.. däremot skulle jag inte våga lägga mattan på golvvärmen direkt med risk när man najar och när man gjuter att ändar på mattan löper större risk att nöta på slangarna

Så, här är utlovade uppdateringen! Allting har löst sig, återigen tack för alla råd och synpunkter.

Då kommer nästa fråga: hur varmt/blöt tycker ni plattan borde vara de kommande dagarna?

• Nylagd betongplatta med vattenspegel, en gul trädgårdsslang på grus bredvid; reflektioner av träd och himmel syns på ytan.
    Skapa konto
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Konstant blöt i 14 dagar, det brukar i bland läggas en press över det blöta för att hålla kvar fukten som vill ånga bort. Läggs en press så låt den vara en månad, Då behöver man inte vattna så ofta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.