15 773 läst ·
97 svar
16k läst
97 svar
Får armeringsjärn i grunden sticka ut i skumplasten?
Så konstruktören har fel?J Jansson69 skrev:
Kan det vara så att cellplasten räknas som täckskikt?
Skall bli intressant att följa utvecklingen.
Jag behöver inte ta mig ur detta!
Alla som jobbar med betong och armering vet att täckskikt är ett måste och är av stor vikt för hållbarheten av grunden då armeringsjärnen kommer att rosta och skapa problem..
Kanske är konstruktören entreprenören i TS fall eller jobbar ihop, således inte vågar stå upp för vad som är rätt och fel..
Alla som jobbar med betong och armering vet att täckskikt är ett måste och är av stor vikt för hållbarheten av grunden då armeringsjärnen kommer att rosta och skapa problem..
Kanske är konstruktören entreprenören i TS fall eller jobbar ihop, således inte vågar stå upp för vad som är rätt och fel..
Visst, men då blir jag ansvarig för att ha pillat med deras grejer utan deras godkännande. Det är nytt deras arbetsplats i nuläget. Och jag tror att den skulle hänga ner en del, men det kanske inte är så farligt.Nissens skrev:
Jo, så är det typ. Jag uppskattar verkligen din syn på saken här! Lätt att börja tvivla på sig självt när alla proffs påstår att man har fel och att det är lugnt.J Jansson69 skrev:Jag behöver inte ta mig ur detta!
Har man så pass blöt isolering runt grubden att armeringen blir blöt och rostar så har man betydligt större problem än så.
Isoleringen är ju tät och varken vatten eller syre kommer ju dit. Att armeringen ligger lite i isoleringen är inte att likställa att den är ute i friska luften. Eller tänker jag fel?
Isoleringen är ju tät och varken vatten eller syre kommer ju dit. Att armeringen ligger lite i isoleringen är inte att likställa att den är ute i friska luften. Eller tänker jag fel?
Det är exakt det som jag är orolig över. För det händer troligtvis just efter alla former av garantier har gått ut.J Jansson69 skrev:
Dom har helt enkelt ingen kunskap, be dom skriva en avvikelse rapport om armeringen så att dom tar på sig ansvaret..B BennyBab skrev:
Samt be om förlängd ansvarstid då dom avviker ifrån vad man normalt gör med minimum 30mm täckskikt..
Det här låter som en riktig bra lösning. Misstänker att de hellre helt enkelt löser problemet istället.J Jansson69 skrev:
Alla utom konstruktören vet menar du?J Jansson69 skrev:Jag behöver inte ta mig ur detta!
Det är väl i och för sig ungefär vad härdad betong också gör? Tar upp ca 5% vatten? Jag tror, med betoning på tror, att det inte spelar någon roll om armeringen går ut i cellplasten. Men varför inte följa branschstandard? Jag kan inte se ett enda skäl till att de ska dra ut armeringen på det sättet.