19 752 läst ·
96 svar
20k läst
96 svar
Familjens hus brann ned, får inte bygga upp pga bygglov
många länder har ju inga regler alls i södra europa är det så har det ståt ett hus på platsen så får man bygga har själv "renoverat en ruin från bara några stenar på tomten" till ett husH hempularen skrev:
skillnaden är ju att dom ser alla hus som skatteinkomster mer hus mer pengar till byn/staden
Jodu, det är inte bättre i många andra länder. Du nämnde Grekland tidigare. Visst har de ofta en massa armeringsjärn utstickande ur sina hus för att de aldrig skall betraktas som färdigbyggda?M maria01 skrev:
Detta för att undkomma utgifter…
Så många länder är ”löjliga” i så fall… 😂
Punkt 1 handlar om planenligt utgångsläge för befintlig fastighet och byggnadsverk. Punkt 2 säger att åtgärden inte får strida mot detaljplanen. I det här fallet är bygget av nytt hus själva åtgärden.JohanÖr skrev:
Som jag tolkar de nya reglerna i PBL, borde det faktum att de tidigare fått bygglov för det huset, göra att de ska få bygglov för det igen. Se förslaget (som inte är slutgiltigt men högst troligt blir så).
"Bygglov ska ges för en åtgärd i ett område som
omfattas av en detaljplan, om
1. den fastighet och det byggnadsverk som åtgärden avser
a) överensstämmer med detaljplanen,
b) avviker från detaljplanen men detaljplanens genomförandetid har
gått ut för minst femton år sedan, eller
c) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning eller fastighetsbildning,"
Punkt 1 innebär bara att om det nedbrunna huset funnits kvar hade inte detaljplanen utgjort hinder för nya bygglov trots att huset stred mot detaljplanen.
Vad grundar du den tolkningen på?W Weimik skrev:Punkt 1 handlar om planenligt utgångsläge för befintlig fastighet och byggnadsverk. Punkt 2 säger att åtgärden inte får strida mot detaljplanen. I det här fallet är bygget av nytt hus själva åtgärden.
Punkt 1 innebär bara att om det nedbrunna huset funnits kvar hade inte detaljplanen utgjort hinder för nya bygglov trots att huset stred mot detaljplanen.
Det där låter som en förnuftig lösning som redan finns i lag.R rogero1 skrev:Tycker att detta borde gälla i detta fall. Inte rätt att återuppbygga men rätt till ersättning för ekonomisk skada. Kommer ihåg ett liknande fall i Falkenberg där det blev en ändrad detaljplan efter många om och men. Där var marken detaljplanerad som allmänplatsmark.
[länk]
Skickat info. till reportern som jag hoppas kan skicka det vidare till familjen.
Då borde vi ju kunna avsluta diskussionen.
Jag håller med om att det borde vara så med dom lagar som finns men jag tycker egentligen dom borde få bygga vad dom vill på sin egen tomt. Så länge det inte skadar nån annan (obs inte "skadar" grannens ögon alltså utseende)J JohanLun skrev:
Lider verkligen med familjen.
Jag läste artikeln och det finns en liten sammanfattnings-ruta man kunde veckla ut. Där står
"Vid tomtindelningen 1969 står det att orsaken till att den tidigare ansetts olämplig för bebyggelse bör vara att grundförhållandena var besvärliga."
Tittar man på de få bilder som finns ser det inte speciellt "besvärligt" ut tycker jag. Kan ju vara så att det är sankt. Men beroende på hur mycket arbete en person är beredd att lägga är ju begreppet "besvärligt" lite... ja vad säger man "i betraktarens öga" kanske.
Jag kan tycka att om ett beslut är fattat på lite svävande grundar som t ex "besvärligt" så borde det gå att ifrågasätta och få omprövat. Vet någon om den möjligheten finns?
Jag läste artikeln och det finns en liten sammanfattnings-ruta man kunde veckla ut. Där står
"Vid tomtindelningen 1969 står det att orsaken till att den tidigare ansetts olämplig för bebyggelse bör vara att grundförhållandena var besvärliga."
Tittar man på de få bilder som finns ser det inte speciellt "besvärligt" ut tycker jag. Kan ju vara så att det är sankt. Men beroende på hur mycket arbete en person är beredd att lägga är ju begreppet "besvärligt" lite... ja vad säger man "i betraktarens öga" kanske.
Jag kan tycka att om ett beslut är fattat på lite svävande grundar som t ex "besvärligt" så borde det gå att ifrågasätta och få omprövat. Vet någon om den möjligheten finns?
Med den info som finns tycker jag att du hittat "guld" åt familjen. Låter som om det är "öppet mål", hänget förstås på att det klubbas snart. Håller tummarna för det...i flera avseenden.JohanÖr skrev:
Som jag tolkar de nya reglerna i PBL, borde det faktum att de tidigare fått bygglov för det huset, göra att de ska få bygglov för det igen. Se förslaget (som inte är slutgiltigt men högst troligt blir så).
"Bygglov ska ges för en åtgärd i ett område som
omfattas av en detaljplan, om
1. den fastighet och det byggnadsverk som åtgärden avser
a) överensstämmer med detaljplanen,
b) avviker från detaljplanen men detaljplanens genomförandetid har
gått ut för minst femton år sedan, eller
c) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning eller fastighetsbildning,"
Självbyggare
· Stockholm
· 8 227 inlägg
Det är väl på gång att bli verklighet i december, så förhoppnignsvis kan familjen bygga nästa år isf ?Nissens skrev:
OM tjänstenmännen gör en välvillig tolkning.
Detta rär dock ett av skälen till min argumentation, i en annan tråd, mot ännu striktare tjänstemannaansvar: Blir det ännu striktare så kommer man definitivt inte tolka saker välvilligt eftersom amn personligen som tjänsteman då lättare kan bli bötfälld.I många fall, om tjänstemännen jobbar för allmänhetens bästa på riktigt, så är en liten gråzon i tolkningen inte bara av ondo...