Globetrot Globetrot skrev:
Det är i Huddinge så husets värde var nog 30% av priset de köpte för. Tomten är nog inte värd tax längre….då den saknar byggrätt
Hade grannens hus brunnit ner och tomten sålts utan byggrätt så hade jag kunnat öppna plånboken för att utöka trädgården :D
Annars kan man ju fundera över vem som skulle vilja äga en dylik markplätt. Kapitalförstöring oavsett om det inte får stå ett bostadshus på platsen.

S Staffan-N skrev:
Hade grannens hus brunnit ner och tomten sålts utan byggrätt så hade jag kunnat öppna plånboken för att utöka trädgården :D
Annars kan man ju fundera över vem som skulle vilja äga en dylik markplätt. Kapitalförstöring oavsett om det inte får stå ett bostadshus på platsen.
Ja, deras ända hopp. Men ändå, tomtens värde har ju droppat mycket nu.....och grannarna vill kanske inte ökka sin tomt för ett påhittat pris?

Globetrot Globetrot skrev:
Ja, deras ända hopp. Men ändå, tomtens värde har ju droppat mycket nu.....och grannarna vill kanske inte ökka sin tomt för ett påhittat pris?
Ja tanken lockar för att jag antar att priset för kanske 1000kvm prickad mark mitt I ett bostadsområde skulle vara ganska lågt.

Nissens
P Peter787 skrev:
Så är det i många länder i södra Europa, bygger du färdigt, stiger skatten, alltså bygger man inte färdigt.
Sund privatekonomi, vem skulle gjort något annat ?
Precis, min poäng var att Sverige inte är unikt med att ha struliga regler. Vissa förlöjligar Sveriges regler som något unikt… vilket bara visar på stor okunnighet.

P Peter787 skrev:
Så är det i många länder i södra Europa, bygger du färdigt, stiger skatten, alltså bygger man inte färdigt.
Sund privatekonomi, vem skulle gjort något annat ?
kan du räkna upp allla många länder ?

Nissens Nissens skrev:
Precis, min poäng var att Sverige inte är unikt med att ha struliga regler. Vissa förlöjligar Sveriges regler som något unikt… vilket bara visar på stor okunnighet.
ingen ursäkt en?

P
M maria01 skrev:
kan du räkna upp allla många länder ?
🙄🥱

Fairlane
En bekant till mig har hus i Spanien och de skulle nog vara nöjda med friheten i svenska bygglovsregler.

Så då har vi diskuterat regler i andra länder. Frågan är väl vad man kan göra i denna tråds ärende. Jag förstår helt dilemmat, men lösningen kan knappast vara att kommunens tjänstemän ska bryta mot lagen?!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
🙄🥱
så är det inte idag ja på 80talet vart det så i några länder inte många

Fairlane Fairlane skrev:
En bekant till mig har hus i Spanien och de skulle nog vara nöjda med friheten i svenska bygglovsregler.

Så då har vi diskuterat regler i andra länder. Frågan är väl vad man kan göra i denna tråds ärende. Jag förstår helt dilemmat, men lösningen kan knappast vara att kommunens tjänstemän ska bryta mot lagen?!
jag lovar brinner huset up i spanien så får du bygga up det igen

Nu har M+ L i Huddinge plockat upp fråga i opposition och driver det! Nu kanske det blir ett media drev! Då kommer det ev lösa sig.

De som styr har medgett att det kan lösas genom att man på politisk nivå gör det, men ett mindre lagbrott måste ske. Såsom prövats innan

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Nej, lösningen är att politikerna ska strida mot lagen. Men med motivering. Det har gjorts innan och bör göras även här.

M Maijckel skrev:
Politikerna i nämnden begår visserligen lagbrott (tjänstefel) genom att bevilja bygglov på prickad mark. Men om grannar inom överklagandekretsen innan nämndens prövning skriftligen godkänner bygglovet uppstår inte någon olägenhet för någon berörd. Det uppstår med andra ord varken skada (ekonomisk) eller olägenhet.

Om någon i efterhand ändå skulle vara tokig nog att polisanmäla kommer nämndledamöterna gå fria från straffansvar, eftersom lagbrottet bedöms som ringa. Och om samtliga inom överklagandekretsen är med på banan kommer ju ingen heller överklaga.

Se dom från Hovrätten för Västra Sverige i målnr. B 5202-23

[bild]

[bild]
Jag tror ditt inlägg kan bli nyckeln för familjen! Tack 🙏

Fairlane
M maria01 skrev:
jag lovar brinner huset up i spanien så får du bygga up det igen
Kanske, men det betyder inte att då generellt har mindre krävande bygglov. Ommålning inomhus kan kräva bygglov, det gör det inte i Sverige.

Att marken var prickad för att det skulle bli svårare grundläggning är ju idiotiskt i sig, det är väl byggherrens ansvar att bygga efter platsens förutsättningar, att helt förbjuda bygger för att det är svårare är ju idiotiskt. Alla sådana villkor i alla detaljplaner i Sverige borde genast ogiltigförklaras.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.