19 751 läst ·
96 svar
20k läst
96 svar
Familjens hus brann ned, får inte bygga upp pga bygglov
Hade grannens hus brunnit ner och tomten sålts utan byggrätt så hade jag kunnat öppna plånboken för att utöka trädgårdenGlobetrot skrev:
Annars kan man ju fundera över vem som skulle vilja äga en dylik markplätt. Kapitalförstöring oavsett om det inte får stå ett bostadshus på platsen.
Ja, deras ända hopp. Men ändå, tomtens värde har ju droppat mycket nu.....och grannarna vill kanske inte ökka sin tomt för ett påhittat pris?S Staffan-N skrev:
Precis, min poäng var att Sverige inte är unikt med att ha struliga regler. Vissa förlöjligar Sveriges regler som något unikt… vilket bara visar på stor okunnighet.P Peter787 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
En bekant till mig har hus i Spanien och de skulle nog vara nöjda med friheten i svenska bygglovsregler.
Så då har vi diskuterat regler i andra länder. Frågan är väl vad man kan göra i denna tråds ärende. Jag förstår helt dilemmat, men lösningen kan knappast vara att kommunens tjänstemän ska bryta mot lagen?!
Så då har vi diskuterat regler i andra länder. Frågan är väl vad man kan göra i denna tråds ärende. Jag förstår helt dilemmat, men lösningen kan knappast vara att kommunens tjänstemän ska bryta mot lagen?!
jag lovar brinner huset up i spanien så får du bygga up det igenFairlane skrev:
En bekant till mig har hus i Spanien och de skulle nog vara nöjda med friheten i svenska bygglovsregler.
Nu har M+ L i Huddinge plockat upp fråga i opposition och driver det! Nu kanske det blir ett media drev! Då kommer det ev lösa sig.
De som styr har medgett att det kan lösas genom att man på politisk nivå gör det, men ett mindre lagbrott måste ske. Såsom prövats innan
De som styr har medgett att det kan lösas genom att man på politisk nivå gör det, men ett mindre lagbrott måste ske. Såsom prövats innan
Nej, lösningen är att politikerna ska strida mot lagen. Men med motivering. Det har gjorts innan och bör göras även här.Fairlane skrev:
Jag tror ditt inlägg kan bli nyckeln för familjen! Tack 🙏M Maijckel skrev:Politikerna i nämnden begår visserligen lagbrott (tjänstefel) genom att bevilja bygglov på prickad mark. Men om grannar inom överklagandekretsen innan nämndens prövning skriftligen godkänner bygglovet uppstår inte någon olägenhet för någon berörd. Det uppstår med andra ord varken skada (ekonomisk) eller olägenhet.
Om någon i efterhand ändå skulle vara tokig nog att polisanmäla kommer nämndledamöterna gå fria från straffansvar, eftersom lagbrottet bedöms som ringa. Och om samtliga inom överklagandekretsen är med på banan kommer ju ingen heller överklaga.
Se dom från Hovrätten för Västra Sverige i målnr. B 5202-23
[bild]
[bild]
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Att marken var prickad för att det skulle bli svårare grundläggning är ju idiotiskt i sig, det är väl byggherrens ansvar att bygga efter platsens förutsättningar, att helt förbjuda bygger för att det är svårare är ju idiotiskt. Alla sådana villkor i alla detaljplaner i Sverige borde genast ogiltigförklaras.