15 658 läst ·
166 svar
16k läst
166 svar
Familj med 5 barn – hur stort hus byggde ni?
Jag har bott i några år två vuxna och sex barn. 110 kvm + 20 kvm snedtak + en friggebod (10 kvm). Påbyggnad som gjorde att planlösningen inte blev optimal. Kan inte säga att hemmet hade blivit mer trivsamt om det var 100 kvm större. Men att ha möjlighet till avskilda privata ytor för alla är bra. för såväl vuxna som barn. Två badrum hade varit önskvärt. 5 kvm funkar bra som privat yta för barn om det finns andra umgängesytor för kompisar.K kattal89 skrev:
Som flera har skrivit så är det för lite information för att ge bra råd. Lite grundläggande ramar:K kattal89 skrev:
Vem bygger ni för?
-För er själva om några år?
-Eller ska ni kunna bo kvar om 10, 20 år och kanske då vara betydligt färre än sju?
-Både för er själva om några år och för marknaden om fem-tio år, då ni önskar ett bra pris?
Budget
-har ni tre, fem eller 20 miljoner?
Tomt
-Det verkade inte som att ni har en utsedd tomt i dag. Men det ni tänker er, är det en liten med små möjligheter till andra hus (garage, kallförråd, varmförråd, gäststuga) eller tvärtom stora möjligheter?
-Tomt med möjlighet till uterum och uteplats kan ändra behovet av kvadratmeter markant.
Livsstil
-Någon tyckte att 200kvm är absolut minimum, vissa önskar mer än 250, andra har erfarenheter av mindre än 170. Det är många saker som spelar in. Vad är det ni uppskattar högre än annat? Är ni en familj som ägnar stora delar av dagarna utanför huset eller i huset? Har ni ofta hemmafest och släktmiddagar eller umgås ni på annat håll? Kommer ni varje lördag hem till grovingången från en dag på crossbanan, eller har ni varit på museibesök eller kanske vara inne och gamat hela dagen?
-Och vad värderar ni i övrigt i huset? Kanske en priolista med olika funktioner kan vara till hjälp för tips på planlösning. Är det särskilt viktigt för er att alla barn har fem eller tio kvm eget rum. Eller är det stor tvättstuga eller ett riktigt matlagarkök som ska vara prio?
Och vet man inte riktigt så är det nog inte dumt med flexibilitet:
-sovrum som är tillräckligt stora att dela av i två mindre rum när ni är som flest ien ålder då eget rum är lämpligt
-Som några tipsat om, tänk in friggebod/attefallshus för de äldre. Kanske konstruktioner som går att sälja och flytta på om det blir för mycket yta efter ett antal år.
Visst!K kattal89 skrev:
https://www.alvsbyhus.se/vara-hus/1...BwE&gbraid=0AAAAADuXHOFEkLk1gFabLBmEApgA7QaqN
Henrik med förhöjt väggliv. Samt extra sovrum nere. ”Vardagsrummet” blir litet. Men utan det extra rummet känns det väldigt konstigt och långt.
Sedan övervåningen standard två rum på vardera sida, toa där rören finns och resterande, stort allrum eller kaos area om ni har 5-6 barn med eller utan kompisar
Ska ni klara er med 2 toaletter så skulle jag se till att en av dem är i ett eget toautrymme där det inte finns en dusch. Så att det finns en toa tillgänglig när 2 personer duschar.K kattal89 skrev:
Husägare
· Lindome
· 32 inlägg
NEJ! Inre älvsbyhus! Ska man plocka ihop ett sådant hus får man köra allt extra man kan för att få en bra grundstomme. Bästa är att låta en kunnig snickare ta fram ett hus i lösvirke. Ska man bo lönge skall man använda sig av separata konsulter i varje led för att få en bra produkt! Visst, det kommer kosta lite mer men man får ett värmesystem som klarar kalla vintrar utan hisnande elräkningar (är alla fem barnen flickor så dementerar jag energibehovet 🫣😇) så det lönar sig i längden.F fribygg skrev:
Min uppfattning är att just stommen är helt normal på ett Älvsbyhus, ytskikten och materialval en må vara lite enklare men ska man bygga/ låta bygga ett hus för sju får man sannolikt anpassa en del av sina val till den ekonomiska verkligheten vi lever i.A Andreas Addinho Andersson skrev:
Hur mycket uppskattar du Anders att ett hus byggt på det sätt du föreslår kostar för TS familj?
https://www.lbhus.se/vara-hus/lb-start-171/
Har funderat på detta faktiskt. Vad tror ni? Lite ändringar bara. Hade velat ha vinkeldelen på vänster sida (så som min ritning) tidigare. Vad tror ni? Man får isåfall göra så man har fyra sovrum uppe ( ta bort klädkammaren). Ha äldsta sonens rum nere...🤔
Har funderat på detta faktiskt. Vad tror ni? Lite ändringar bara. Hade velat ha vinkeldelen på vänster sida (så som min ritning) tidigare. Vad tror ni? Man får isåfall göra så man har fyra sovrum uppe ( ta bort klädkammaren). Ha äldsta sonens rum nere...🤔
Husägare
· Lindome
· 32 inlägg
Älvsbyhus kör med våtrumsmatta överallt, saknar råspont och använder den polska duken i taket, frånluftsvärmepump som blir underdimensionerad om man inreder övervåning, snålt med isolering då de kör på 145 reglar i väggarna. Listan kan göras lång. Men är man inte född med tummen mitt i hand kan man bygga samma kåk med bättre standard för ca 5-600.000:- mer. Har man lite kontakter inom bygg så kan man säkerligen komma lite billigare undan.F fribygg skrev:Min uppfattning är att just stommen är helt normal på ett Älvsbyhus, ytskikten och materialval en må vara lite enklare men ska man bygga/ låta bygga ett hus för sju får man sannolikt anpassa en del av sina val till den ekonomiska verkligheten vi lever i.
Hur mycket uppskattar du Anders att ett hus byggt på det sätt du föreslår kostar för TS familj?
Företag likt derome bjuder ofta på bygghandling om man tar dem på projekteringen samt leverans av stomme. Det bästa är när produkten är klar. Då slipper man de fula skarvarna som uppkommer efter 5-10 år där vägglementen är sammansydda.
Samtidigt är ofta de "billigare husleverantörerna" de värsta att gå in i när det kommer till eftermarknad och ombyggnation.
Alldeles för litet för er. Det finns knappt några garderober eller klädkammare. Ett vardagsrum på 18 m2 är inte mycket till sju personer.K kattal89 skrev:
Skulle jag bygga nytt idag hade jag dubblat min nuvarande boyta. Då har jag 3 barn 🤷♂️
Skulle landa på 440kvm då.
Men ett tips som kan vara värt att överväga , garage med lägenhet ovanpå. Med både badrum och kök , då behöver du inte trängas så förbaskat med alla sovrum.
Skulle landa på 440kvm då.
Men ett tips som kan vara värt att överväga , garage med lägenhet ovanpå. Med både badrum och kök , då behöver du inte trängas så förbaskat med alla sovrum.
Bör innebära ökade kostnader för transporter eller tänker jag fel?K kattal89 skrev:
Är det färdigt till tomtgräns eller till en punkt mitt på tomten där ett ev hus är tänkt att stå? Är det tomtgräns tillkommer en del pengar ändå.K kattal89 skrev:
Ja det är praktiskt. Nu vet jag inte riktigt vad som skedde efter den 1 december 2025 men innan det var man dock tvungen att ha tvättmöjligheter på entréplan enligt tillgänglighetskraven. Vilket då skulle betyda två "tvättstugor".A annsofian skrev:
Tänk på att lägga 10-20 procent av tänkt budget för att fixa trädgård. Det glömmer man oftast bort.K kattal89 skrev:Tack snälla för ett genomtänkt svar! 😊
Vi har inte satt en exakt budget än, men vi försöker räkna på helheten nu och vad vi kan få loss efter försäljning samt vad banken säger. Vi ska boka möte snart så vi vet mer.
Vi har faktiskt möjlighet till tomt i nytt område, men ligger en bit ifrån byn, vilket kommer bli en omställning flr barnen att ta sig till och från skolan och kompisar. Idag har vi gångavstånd till allt.
Den ligger runt 675 000 kr och är redan schaktad, med kommunalt vatten och avlopp framdraget och betalt, vilket känns smidigt.
Det finns även billigare tomter runt 300 000 kr, men där tillkommer ju VA, markarbete m.m., så totalpriset blir ju något helt annat.
Vi kollar absolut på hustillverkare också, men tycker det är svårt att hitta planlösningar för familj med fem barn. Därför försöker vi samla inspiration både från nybyggen och befintliga hus.
Det du skriver om funktioner är klokt – vi försöker tänka långsiktigt, t.ex. med separat grovingång, bra förvaring och att barnens rum ska funka i olika åldrar.
Tar gärna emot tips om du sett någon planlösning som funkat extra bra för stor familj! 😊
Ska ni ha garage? Förråd för gräsklippare snöröjning o.s.v. Budgetera för detta direkt.
Eran älsta lär nog inte hinna bo i huset. Räkna med ett år från att ni köpt tomt till byggstart, samt ett byggår.
Kollade på planskissen, blir ett fint hus men trappen kommer inte att funka som den är ritad. En svängd trapp behöver i princip oftast 2x2 meter. En rak trappa behöver 1x3,5 meter beroende på bjälklag. Ska ni utnyttja loftet ovanpå övervåningen eller blir det en kallvind? Det blir ett väldigt högt hus du ritat, sex meter till takfot, en skylift kan vara vär att budgetera för. Får ni bygga så högt på tilltänkt tomt?
Där du ritat öppet till nock, tänk på att du ska plocka bort spindelnät och dammet där uppe, 8 meter upp. Kanske måla om där eller byta tapet... nog är det fint att bo i en kyrka, men opraktiskt.
De tomten ni funderar över (675k), ligger den inom eller utanför detaljplan?
- detta är en faktor man behöver ha koll på, då det kan påverka utformningen en hel del.
Har ni någon tomtkarta eller flygfoto (tex lantmäteriet där man även kan se tomtgränsen).
Svar på de två ovanstående skulle hjälpa en hel del kring vad som är möjligt att bygga, men också orienteringar så som uteplats mm.
En sista fråga är kring hur bebyggelsen ser ut runtomkring, är det varierat? Uteslutande 1-planshus? Är det sadeltak, platta tak osv.
Har en tanke i huvudet, men känner att ovanstående frågor bör besvarats först 😁
- detta är en faktor man behöver ha koll på, då det kan påverka utformningen en hel del.
Har ni någon tomtkarta eller flygfoto (tex lantmäteriet där man även kan se tomtgränsen).
Svar på de två ovanstående skulle hjälpa en hel del kring vad som är möjligt att bygga, men också orienteringar så som uteplats mm.
En sista fråga är kring hur bebyggelsen ser ut runtomkring, är det varierat? Uteslutande 1-planshus? Är det sadeltak, platta tak osv.
Har en tanke i huvudet, men känner att ovanstående frågor bör besvarats först 😁