V
A annsofian skrev:
Jag vill slå ett slag för att ha tvättstugan på övervåningen. Tvätta där tvätten produceras. Jag tipsade en granne som skulle bygga till och de är nu jättenöjda.
Jag förstår poängen. Men hur är tanken i så fall att hantera smutsigt, svettigt och lerigt som dyker in utifrån? Två tvättstugor?

E
K kattal89 skrev:
Fantastiskt fina hus! Hade velat se planritningar, men kan inte hitta några. Hur stort byggde ni? Vilket pris kom ni upp i? Ingick betongplattan?
Vi byggde en variant på Lilja. Blev ca 152 kvm. Perfekt för oss på 3 pers. 🙂

https://www.byggahus.se/forum/threads/orementhus-lilja.437950/

Kontakta Örementhus när ni bestämt vad ni gillar så får ni ritningar som grundplan, men kan flytta väggar osv hur ni vill.

Nu såhär snart 4 år efter så är vi supernöjda. Ser man tillbaka så var jag väl lite väl nervös i tråden vissa gånger haha.

Vi hade massa massa tillval så vårt pris stack iväg, men husen i sitt grundutförande är prisvärda. Jag tror Lilja ligger på typ 4.5 miljoner inklusive allt.

Lycka till!

K kattal89 skrev:
Förrådet kommer vara under trappan...
K kattal89 skrev:
jag gjorde en slarvig ritning tidigare hur tankarna går av upplägget. 😅 Nedanvåningen.... Samt ovanvånibg. Vad tror ni?
Hej,
Kanske en detalj men jag funderar på om det går att placera trappan annorlunda. Det kommer bli mycket trafik mellan våningsplanen och precis innanför dörren blir ofta grusigt och blött, speciellt på vintern. (Gäller också placeringen av dörren till badrummet nere)

Gör inte heller hallen för liten då det blir mycket skor och ytterkläder till 7 personer.

Lycka till!

Redigerat:
BirgitS
Purre Purre skrev:
Nu vet jag inte riktigt vad som skedde efter den 1 december 2025 men innan det var man dock tvungen att ha tvättmöjligheter på entréplan enligt tillgänglighetskraven. Vilket då skulle betyda två "tvättstugor".
Lär kunna lösas genom att byta diskmaskinen till en tvättmaskin (kombimaskin med torktumlarfunktion) vid behov. Det finns ju inga krav på diskmaskin.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M Move105 skrev:
Visst!
[länk]

Henrik med förhöjt väggliv. Samt extra sovrum nere. ”Vardagsrummet” blir litet. Men utan det extra rummet känns det väldigt konstigt och långt.
Sedan övervåningen standard två rum på vardera sida, toa där rören finns och resterande, stort allrum eller kaos area om ni har 5-6 barn med eller utan kompisar
Vprt vardagsrum idag är 17.6 kvm, perfekt
J Jarlsgård skrev:
De tomten ni funderar över (675k),
J Jarlsgård skrev:
De tomten ni funderar över (675k), ligger den inom eller utanför detaljplan?
- detta är en faktor man behöver ha koll på, då det kan påverka utformningen en hel del.

Har ni någon tomtkarta eller flygfoto (tex lantmäteriet där man även kan se tomtgränsen).

Svar på de två ovanstående skulle hjälpa en hel del kring vad som är möjligt att bygga, men också orienteringar så som uteplats mm.

En sista fråga är kring hur bebyggelsen ser ut runtomkring, är det varierat? Uteslutande 1-planshus? Är det sadeltak, platta tak osv.

Har en tanke i huvudet, men känner att ovanstående frågor bör besvarats först 😁
Den är med i detaljplanen, men troligtvis blir det inte där för oss. Det känns lite för långt från skolan och barnens aktiviteter
Vi har också sett hur områden snabbt kan bli tätbebyggda – en vän bodde där i ett fint skogsläge som nu är fullt med villor runtom, och den känslan vill vi undvika.
Vi söker egentligen en tomt där huset kan ligga lite mer avskilt, gärna nära natur, men ändå med rimligt avstånd till skola och byn. Svårt bara att veta var man hittar den…

Okej, jag förstår 🙂

Flexibilitet hade jag försökt tänka.

Några saker som kan vara värda att fundera över:
- Behövs ett kontor från början? Vissa av barnen är ju äldre och kanske inte kommer bo hemma allt för länge till, så fort ett barn lämnat boet så kommer ett rum bli ledigt för kontor.

- försök lägga rummen så att det är möjligt att förändra på sikt, till exempel slå ut en vägg för att skapa större sovrum

- bygga stort kostar mer. Behöver sovrummen vara stora eller är det bättre att satsa på rymliga sällskapsrum? Tänk på hur ni gör idag, är barnen mycket på sina egna rum så kanske det framförallt är där storleken behöver finnas. Då kanske det inte finns något direkt behov av ett allrum just nu tex.

J Jarlsgård skrev:
Okej, jag förstår 🙂

- Behövs ett kontor från början? Vissa av barnen är ju äldre och kanske inte kommer bo hemma allt för länge till, så fort ett barn lämnat boet så kommer ett rum bli ledigt för kontor.

- försök lägga rummen så att det är möjligt att förändra på sikt, till exempel slå ut en vägg för att skapa större sovrum

- bygga stort kostar mer. Behöver sovrummen vara stora eller är det bättre att satsa på rymliga sällskapsrum? Tänk på hur ni gör idag, är barnen mycket på sina egna rum så kanske det framförallt är där storleken behöver finnas. Då kanske det inte finns något direkt behov av ett allrum just nu tex.
Tack för bra input!
Jag skickar en omgjord skiss, varje runta är 1m😃

J Jarlsgård skrev:
Okej, jag förstår 🙂

Har tagit från lite mått vi har idag... Vad tror du om nedanvåningen?

• Ritning av nedanvåning med markerade rum som kök, matsal, tv-rum och sovrum, samt fönster och måttangivelser på rutigt papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cheesen
K kattal89 skrev:
Vprt vardagsrum idag är 17.6 kvm, perfekt
Ja man är olika... Vårt "allrum" är rätt öppet på runt 65kvm men då har vi kök och matplats däri... Tycker det är trångt stundtals och vi är bara 3 i familjen.

K kattal89 skrev:
Sätt en vägg och dörr mellan TV-rum och kök.
Ganska irriterande att titta på TV och höra hushållsmaskinerna eller slammer från diskning.

Purre
K kattal89 skrev:
Du har ett vardagsrum på 20kvm medans en matplats är på 35kvm där den största ytan inte går att använda till något utan bara är en stor gångväg. Finns det anledning till det?

Jag skulle försöka att inte lägga trappen till övervåningen i direkt anslutning till entrén. Har haft flera kompisar när jag var yngre som hade så och när vi var ett gäng på besök så blockerade skor och kläder hallen duktigt. Alla som ska gå upp och ner får dessutom gå i slask, snö och grus.
Hallen ser dessutom liten ut för 7 personer.

• Gilla
samovar och 4 till
  • Laddar…
Utifrån det du ritat upp så skulle jag säga att det påminner väldigt mycket om Eksjöhus Björkhem;

Planskiss över ett hus med kök, vardagsrum, matplats, sovrum och veranda, liknande Eksjöhus Björkhem.
Skapa konto

Planritning av husmodell liknande Eksjöhus Björkhem med sovrum, badrum och allrum. Förslag om takfönster och sovrumsutökning visas.
Skapa konto

Med ganska små anpassningar så hade man nog kunnat få detta mer eller mindre optimalt faktiskt för era behov skulle jag tro :)

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Utifrån det du ritat upp så skulle jag säga att det påminner väldigt mycket om Eksjöhus Björkhem;

[bild]
[bild]

Med ganska små anpassningar så hade man nog kunnat få detta mer eller mindre optimalt faktiskt för era behov skulle jag tro :)
Wow, tusen tack 😃 Vad glad jag blev! Detta gilla jag! Enda nackdel är trappan, blir den bra där? Vill hekst inte se trappan 😄

M Macccxs skrev:
Hej,
Kanske en detalj men jag funderar på om det går att placera trappan annorlunda. Det kommer bli mycket trafik mellan våningsplanen och precis innanför dörren blir ofta grusigt och blött, speciellt på vintern. (Gäller också placeringen av dörren till badrummet nere)

Gör inte heller hallen för liten då det blir mycket skor och ytterkläder till 7 personer.

Lycka till!
Här är denna variant som någon annan tipsa om. Men vet inte om placeringen av trappan blir bra där? En svängdtrappa vid entren kanske?

• Planritning med detaljerade rum som kök, vardagsrum, sovrum och en trappa. Text om förvaring under trappa och takfönsterbyte.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.