15 658 läst ·
166 svar
16k läst
166 svar
Familj med 5 barn – hur stort hus byggde ni?
Jag hade nog gjort lite småändringar.
Stora sovrummet där nere har både garderober och walk in closet. Om man tar bort garderoberna och breddar huset pyttelite så hade man kunnat ha en U-trappa med vilplan (barnvänligaste trappan), då kan man ha en heltäckande vägg mot köket = trappan syns inte.
Stora sovrummet där nere har både garderober och walk in closet. Om man tar bort garderoberna och breddar huset pyttelite så hade man kunnat ha en U-trappa med vilplan (barnvänligaste trappan), då kan man ha en heltäckande vägg mot köket = trappan syns inte.
det var ju väldigt smart, birde räcka att man tar bort garderoberna bara? 🤔J Jarlsgård skrev:
Antar att fler än 1 barn sportar? Gör en groventre direkt in i tvättstugan och se till att det finns utrymme där att dumpa hockeytrunk/ridtrunk/fotbollskläder/... på golvvärmen så det torkar enkelt. Underskatta inte behovet av tillgänglig öppen avställningsyta/förvaring av vardagliga aktivitetsbehov. Bara barnens gympapåsar med fuktiga textilier att dumpa ut så de torkarK kattal89 skrev:
Väntar spänt på din planritning 😃J Jarlsgård skrev:
Nuså!
Inspirationen är som sagt från Eksjöhus Björkhem, men förlängt med en takstol (120 cm).
Detta gav en lite rymligare tvättstuga, större KLK vid entré, U-trappa med vilplan.
Minsta sovrummet är 10 kvm.
Tog bort KLK mellan sovrummen där uppe och satsade istället på en gemensam lite större, så totalt 3,5 KLK (räknar den under trappan som halv).
Så ja, detta är mitt förslag
(och jag vet att diskmaskinens placering inte är optimal, bara la dit den
)
Inspirationen är som sagt från Eksjöhus Björkhem, men förlängt med en takstol (120 cm).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta gav en lite rymligare tvättstuga, större KLK vid entré, U-trappa med vilplan.
Tog bort KLK mellan sovrummen där uppe och satsade istället på en gemensam lite större, så totalt 3,5 KLK (räknar den under trappan som halv).
(och jag vet att diskmaskinens placering inte är optimal, bara la dit den
Jag tycker köket är för litet. Och summan kvadratmeter för kök, matplats och vardagsrum kan inte vara stor.J Jarlsgård skrev:Nuså!
[bild]
(och jag vet att diskmaskinens placering inte är optimal, bara la dit den)
Ja, det är väl lite utav en smaksak skulle jag säga.K Kane skrev:
Har utgått från måtten i Björkhem som sagt men ytan kök/matplats är ca 27-28 kvm och vardagsrummet ca 22 kvm.
Så typ 50 kvm allt som allt, men visst hade det kunnat göra det rymligare.
Allt landar ju tillslut i kapital och behov, mitt förslag är på ca 195 kvm, så det är ju inte överdimensionerat någonstans egentligen. 🙂
Jag gillar detta från varbergshus - Änglyckan.
Men att man speglar kök och vardagsrum och bygger ut en vinkel för vardagsrummet så får man mycket mer plats för stort matbord samt större vardagsrum.
Men att man speglar kök och vardagsrum och bygger ut en vinkel för vardagsrummet så får man mycket mer plats för stort matbord samt större vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett annat förslag, där då matplats och v-rum är ute i vinkeln. Detta ger då både större kök och matplats med fönster. Den ev. halvväggen är för att dölja v-rumsdelen från att se en del av köksstöket. Lär behövas en pelare ändå pga spännvidden i öppningen
Ytan nu bör vara ca 210 m² allt som allt.
Redigerat:
Jag tycker detta var ett väldigt bra förslag, ovanligt mycket förvaring också.J Jarlsgård skrev:[bild]
Ett annat förslag, där då matplats och v-rum är ute i vinkeln. Detta ger då både större kök och matplats med fönster. Den ev. halvväggen är för att dölja v-rumsdelen från att se en del av köksstöket. Lär behövas en pelare ändå pga spännvidden i öppningen
Ytan nu bör vara ca 210 m² allt som allt.![]()
Jag hade använt ytan under trappen som ännu mer köksförvaring för utrustning man inte använder så ofta.
Fantastiskt snällt att du tar dig tiden att hjälper oss med olika lösningar 🥹 Jag vill nog ha matsalen separat ifrån tvrummet, när man har gäster, finns möjlighet för barnen att titta på tv ostört 🤔J Jarlsgård skrev:[bild]
Ytan nu bör vara ca 210 m² allt som allt.![]()
Är det inte det man har allrummet där uppe till? 🙃K kattal89 skrev:
Men jag förstår ändå din tanke! Då lär ju inte öppen planlösning vara något för er dock, för hur man än utformar det så kommer man "störas"