Jag hade nog gjort lite småändringar.

Stora sovrummet där nere har både garderober och walk in closet. Om man tar bort garderoberna och breddar huset pyttelite så hade man kunnat ha en U-trappa med vilplan (barnvänligaste trappan), då kan man ha en heltäckande vägg mot köket = trappan syns inte.

J Jarlsgård skrev:

Stora sovrummet där nere har både garderober och walk in closet. Om man tar bort garderoberna och breddar huset pyttelite så hade man kunnat ha en U-trappa med vilplan (barnvänligaste trappan), då kan man ha en heltäckande vägg mot köket = trappan syns inte.
det var ju väldigt smart, birde räcka att man tar bort garderoberna bara? 🤔

V Vinkelkaka skrev:
Jag förstår poängen. Men hur är tanken i så fall att hantera smutsigt, svettigt och lerigt som dyker in utifrån? Två tvättstugor?
Ja, en groventre för avhängning är bra, ev tvättmaskin om det finns plats.

K kattal89 skrev:
det var ju väldigt smart, birde räcka att man tar bort garderoberna bara? 🤔
Njae, det behövs nog lite mer yta. Har en tanke, ska se om jag kan skissa ner den för att kunna visa tydligt :)

• Gilla
kattal89
  • Laddar…
K kattal89 skrev:
Har tagit från lite mått vi har idag... Vad tror du om nedanvåningen?
Antar att fler än 1 barn sportar? Gör en groventre direkt in i tvättstugan och se till att det finns utrymme där att dumpa hockeytrunk/ridtrunk/fotbollskläder/... på golvvärmen så det torkar enkelt. Underskatta inte behovet av tillgänglig öppen avställningsyta/förvaring av vardagliga aktivitetsbehov. Bara barnens gympapåsar med fuktiga textilier att dumpa ut så de torkar

J Jarlsgård skrev:

Väntar spänt på din planritning 😃

K kattal89 skrev:
Väntar spänt på din planritning 😃
Har påbörjat så smått, hoppas på att ha skissat färdigt idag :)

Nuså!

Inspirationen är som sagt från Eksjöhus Björkhem, men förlängt med en takstol (120 cm).

Planskiss över två våningar med förändringar för större tvättstuga, U-trappa med vilplan och flera klädkammare, inspirerat av Eksjöhus Björkhem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta gav en lite rymligare tvättstuga, större KLK vid entré, U-trappa med vilplan.

Minsta sovrummet är 10 kvm.
Tog bort KLK mellan sovrummen där uppe och satsade istället på en gemensam lite större, så totalt 3,5 KLK (räknar den under trappan som halv).

Så ja, detta är mitt förslag :)

(och jag vet att diskmaskinens placering inte är optimal, bara la dit den :P )

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Nuså!

Inspirationen är som sagt från Eksjöhus Björkhem, men förlängt med en takstol (120 cm).

[bild]

Detta gav en lite rymligare tvättstuga, större KLK vid entré, U-trappa med vilplan.

Minsta sovrummet är 10 kvm.
Tog bort KLK mellan sovrummen där uppe och satsade istället på en gemensam lite större, så totalt 3,5 KLK (räknar den under trappan som halv).

Så ja, detta är mitt förslag :)

(och jag vet att diskmaskinens placering inte är optimal, bara la dit den :P )
Jag tycker köket är för litet. Och summan kvadratmeter för kök, matplats och vardagsrum kan inte vara stor.

K Kane skrev:
Jag tycker köket är för litet. Och summan kvadratmeter för kök, matplats och vardagsrum kan inte vara stor.
Ja, det är väl lite utav en smaksak skulle jag säga.

Har utgått från måtten i Björkhem som sagt men ytan kök/matplats är ca 27-28 kvm och vardagsrummet ca 22 kvm.

Så typ 50 kvm allt som allt, men visst hade det kunnat göra det rymligare.

Allt landar ju tillslut i kapital och behov, mitt förslag är på ca 195 kvm, så det är ju inte överdimensionerat någonstans egentligen. 🙂

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
samovar
Jag gillar detta från varbergshus - Änglyckan.
Men att man speglar kök och vardagsrum och bygger ut en vinkel för vardagsrummet så får man mycket mer plats för stort matbord samt större vardagsrum.

• Planskiss av övervåning i ett hus från Varbergshus, visar allrum, sovrum och badrum med exakta kvadratmetermått.
    Skapa konto
  • Planskiss av ett hus från Varbergshus, Änglyckan, med kök och vardagsrum tillsammans, tre sovrum och altan, möjlig utbyggnad för större ytor.
    Skapa konto
Planlösning av ett hus på 210 m² med kök, matplats och vardagsrum, samt möjliga halvväggar som delvis skärmar av rummen.
Skapa konto

Ett annat förslag, där då matplats och v-rum är ute i vinkeln. Detta ger då både större kök och matplats med fönster. Den ev. halvväggen är för att dölja v-rumsdelen från att se en del av köksstöket. Lär behövas en pelare ändå pga spännvidden i öppningen :)

Ytan nu bör vara ca 210 m² allt som allt. :)

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
samovar
J Jarlsgård skrev:
[bild]

Ett annat förslag, där då matplats och v-rum är ute i vinkeln. Detta ger då både större kök och matplats med fönster. Den ev. halvväggen är för att dölja v-rumsdelen från att se en del av köksstöket. Lär behövas en pelare ändå pga spännvidden i öppningen :)

Jag tycker detta var ett väldigt bra förslag, ovanligt mycket förvaring också.
Jag hade använt ytan under trappen som ännu mer köksförvaring för utrustning man inte använder så ofta.

J Jarlsgård skrev:
[bild]

Fantastiskt snällt att du tar dig tiden att hjälper oss med olika lösningar 🥹 Jag vill nog ha matsalen separat ifrån tvrummet, när man har gäster, finns möjlighet för barnen att titta på tv ostört 🤔

K kattal89 skrev:
Fantastiskt snällt att du tar dig tiden att hjälper oss med olika lösningar 🥹 Jag vill nog ha matsalen separat ifrån tvrummet, när man har gäster, finns möjlighet för barnen att titta på tv ostört 🤔
Är det inte det man har allrummet där uppe till? 🙃

Men jag förstår ändå din tanke! Då lär ju inte öppen planlösning vara något för er dock, för hur man än utformar det så kommer man "störas"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.