M Move105 skrev:
Min fru är uppväxt i en familj med fem syskon. Så totalt 8 personer, de är ett suterränghus på 164kvm. Två av hennes syskon har sex barn, ett har fem barn. Fembarnsfamiljen har nyss flyttat till ett renoverat suterränghus från 1970 talet. Alla har varsitt sovrum (de byggde 140kvm 2019 men det blev för litet). Sexbarnsfamiljerna har byggt nytt, ett Älvsbyhus lite över 200m2 med övervåning (fyra sovrum). Ett enplanshus ~170 med 5 sovrum, de planerar bygga ut när de minsta blir större.

Med de sagt, smart planerat så går det på 180m2 med det blir då troligtvis inget allrum.
Åh vad spännande, hade du kunnat skicka över deras planritning? Älvsbyhus har vi också tittat på 😃

Vi har också fem barn (födda på 6 år - så det kommer komma en dag då vi har fem tonåringar i huset - samtidigt 🤯).

Vi bor i ett hus från 1800-talet:
- Källare med förvaring, tvättstuga, dusch, bastu. ÄLSKAR att ha ett stort utrymme för tvätten! Det blir ju, som du gissningsvis har koll på, rätt mycket tvätt i storfamiljer.
- Alla har egna rum. På etage 1 har två av barnen varsitt sovrum, vi har ett förvaringsrum/walk in closet för ett av barnen, samt att vi har kontoret där.
- Går du upp ett etage så har du vardagsrum som vi sju får plats i +3 till 5 personer till (beroende på storlek). Matsal där vi kan ha sittning för 12-14 personer. Ett väl tilltaget kök där hela vår familj får plats att äta vardagsmiddagarna. Samt föräldrasovrummet och en toalett.
- En trappa upp finns ett badrum+toa. Det badrummet har både en duschhörna och ett badkar, så nu när våra yngre barn är små är det möjligt för fler än en att rengöra sig samtidigt, men så kommer det givetvis inte se ut under tonåren. Vi har ett till kontor uppe. Sedan har tre av barnen sina sovrum där. Vi har även en terass där, vars vi vuxna ibland brukar sitta och ta ett glas en ljummen sommarkväll och samtidigt ha koll på ungarna på bakgården.

Sedan har vi ett uthus där vi har byggt ett gym, förvaring, odlingsrum, matkällare samt att det finns ett inrett loft där gäster brukar bo - men som en tonåring kanske vill ha som sitt place om några år.

Allt som allt är vi nöjda med att inte ha alla barnen på ett plan. Vi har vissa som trivs bättre med att ha rum vägg-i-vägg än andra, så jag hade nog inte velat ha som ni tänkt er. Dock tycker jag att två duschar och två toaletter fungerar bra, så jag tror inte att ni behöver klämma in fler (som andra är inne på).

Men se till att ha oerhört gott om förvaring!!!

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
RoTe
Tips ang förvaring så måste man verkligen utnyttja ytan under sängen bättre, om det är "vanliga" sängar. Många missar detta helt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Smörblomman1994 Smörblomman1994 skrev:
Vi har också fem barn (födda på 6 år - så det kommer komma en dag då vi har fem tonåringar i huset - samtidigt 🤯).

Vi bor i ett hus från 1800-talet:
- Källare med förvaring, tvättstuga, dusch, bastu. ÄLSKAR att ha ett stort utrymme för tvätten! Det blir ju, som du gissningsvis har koll på, rätt mycket tvätt i storfamiljer.
- Alla har egna rum. På etage 1 har två av barnen varsitt sovrum, vi har ett förvaringsrum/walk in closet för ett av barnen, samt att vi har kontoret där.
- Går du upp ett etage så har du vardagsrum som vi sju får plats i +3 till 5 personer till (beroende på storlek). Matsal där vi kan ha sittning för 12-14 personer. Ett väl tilltaget kök där hela vår familj får plats att äta vardagsmiddagarna. Samt föräldrasovrummet och en toalett.
- En trappa upp finns ett badrum+toa. Det badrummet har både en duschhörna och ett badkar, så nu när våra yngre barn är små är det möjligt för fler än en att rengöra sig samtidigt, men så kommer det givetvis inte se ut under tonåren. Vi har ett till kontor uppe. Sedan har tre av barnen sina sovrum där. Vi har även en terass där, vars vi vuxna ibland brukar sitta och ta ett glas en ljummen sommarkväll och samtidigt ha koll på ungarna på bakgården.

Sedan har vi ett uthus där vi har byggt ett gym, förvaring, odlingsrum, matkällare samt att det finns ett inrett loft där gäster brukar bo - men som en tonåring kanske vill ha som sitt place om några år.

Allt som allt är vi nöjda med att inte ha alla barnen på ett plan. Vi har vissa som trivs bättre med att ha rum vägg-i-vägg än andra, så jag hade nog inte velat ha som ni tänkt er. Dock tycker jag att två duschar och två toaletter fungerar bra, så jag tror inte att ni behöver klämma in fler (som andra är inne på).

Men se till att ha oerhört gott om förvaring!!!
Tack för att du delar med dig 😃 OM ni hade byggt hus, vad hade ni valt för planlösning då? 🙈 Hur hade ni placerat alla barnrum? Pojken är äldst och 4 flickor...

A Anna W skrev:
Hej!
Något som jag ångrar att vi inte gjorde när vi byggde hus är att placera tvättstugan nära sovrummen. (Eller där man förvarar de tvättade kläderna.) Det blev mycket spring från tvättstugan på nedersta våningen till garderoberna på övervåningen...
Tvättnedkast! En gammal lösning som jag tycker man ser alltför sällan
nuförtiden. Det kan vara svårt att få till, men är otroligt skönt då man slipper springa i trappa.

• Gilla
Henk Henkerson och 1 till
  • Laddar…
K kattal89 skrev:
Hej!
Vi är en familj med 5 barn och funderar på att bygga hus. Just nu försöker vi landa i hur stort man behöver bygga och hur man bäst planerar planlösningen när man är många.
Vår tanke just nu är ett L-hus där alla barnens sovrum ligger på ovanvåningen och vårt sovrum på nedervåningen.
Hur har ni andra stora familjer gjort – funkar det bra i vardagen eller hade ni planerat annorlunda?
Hur stort byggde ni?
Hur många sovrum och badrum har ni?
Något ni verkligen är glada att ni gjorde – eller ångrar?
Tar jättegärna emot tips, erfarenheter och gärna planlösningar om någon vill dela 🙂
Jag skulle rita 70 + 70 m2 i två plan. Eller 80+80. Nedre plan "full med sovrum" som sedan blir verkstad/ouppvärmt förråd då barnen är utflugna. Fem barn är onekligen ovanligt många och det ni bygger bör vara långsiktigt, flexibelt och - i värsta fall - säljbart.

RoTe
lnilsson lnilsson skrev:
Tvättnedkast! En gammal lösning som jag tycker man ser alltför sällan
nuförtiden. Det kan vara svårt att få till, men är otroligt skönt då man slipper springa i trappa.
Jag skulle säga att varje barn i sitt eget rum samlar smutstvätten för att sedan när det är tillräckligt mycket tvätta denne själv om barnet är något så när moget eller så tar en förälder och hämtar dennes tvätt och kör den separat, dumpar tillbaka i lådan och bär upp till dennes rum. Ingen sortering av kläder behövs då och dom lite äldre barnen lär sig eget ansvar. Har man fem barn funkar det inte att föräldrarna ska dra hela lasset, speciellt inte om dessa även jobbar heltid eller nära heltid.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K
K kattal89 skrev:
Åh vad spännande, hade du kunnat skicka över deras planritning? Älvsbyhus har vi också tittat på 😃
Det vore nog bra om du delar med sig av en ungefärlig budget så att det blir enklare att ge råd. Den skiss du ritat kostar troligen 3-4 gånger det största Älvsbyhuset och då blir det lite svårt att ge råd utan att veta budget 🙂

/Krille

• Gilla
BaltzarH och 1 till
  • Laddar…
Kul initiativ att rita sitt eget hus, jag tycker att det finns för många kataloghus!

Ett annat sätt att tänka kring storlek är att först speca alla rum och en komfortabel storlek (5 st sovrum a 10kvm + 2 badrum a 6kvm etc…) och plussa på lite för transportutrymme (korridor etc.). Därefter ser man var man landar i totalt och försöker sedan rita efter det.

En sak som många nybörjare missar är dörrplacering och dörrslagning. Det påverkar starkt möblerbarheten och flödena i byggnaden. Det är bra att försöka placera dörrar i hörn av rum, så att väggarna blir användbara (istället för som i gamla hus där dörrarna ligger i mitten av väggen så att väggarna knappt går att möblera efter). Dessutom kan man få flödena genom rum koncentrerade till en vägg eller ett hörn och kan utnyttja den övriga ytan för rummets ändamål och inte genomfartstrafik. Dörrar till sovrum, kontor etc slås inåt (så är inte dörrbladet är i vägen utanför när dörren står öppen. Dörrar till badrum och toaletter slås alltid utåt (så att ingen avsvimmad person blockerar dörren när man ska ta sig in dit i händelse av nån plötslig sjukdom eller dylikt). Detta påverkar rummet utanför badrummet på så vis att man måste tänka på att dörren plötsligt kan öppnas och inte slår i nån/nåt i det utrymmet (kan bli problematiskt i en smal korridor t.ex.). Flödena av personer blir mycket viktigt när man är många.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K kattal89 skrev:
Har en pojke som är 14år, flicka 12år, flicka 10år, flicka 6år och flicka 3år.. Kanske borde man ha pojkrum nere och alla flickor uppe? 🤔
Är fjortonåring lite het på hanen, är han utflugen om fyra år och då har ni precis fått huset klart och redan ett rum för mycket. Strax därefter träffar tolvåringen en gullig kille och då är de bara tre. Är det något ni funderat över?
B BaltzarH skrev:
Överväg att bygga ett attefallshus till de 2 äldsta med varsitt rum med separata ingångar i varsin ände av huset och sen gemensam wc samt enkelt kök. Då kan ni bygga huvudbyggnaden med lite färre rum (och kanske öka ytan i de gemensamma rummen) och huset kommer passa er bra även efter barnen börjat flyttat ut.
En utmärkt idé.
S Stefan1972 skrev:
Kaos? Bygger man nytt och kan planera för det är det väl en sak men vi har bott 8 pers med bara en toa/dusch.......tre äldre tjejer och en kille och två mindre barn. Det går det också........
När morsan var tonåring bodde hon i en villa på 120m2. med 4 lägenheter och en toalett i källaren. Oj. Glömde. Totalt 14 personer. Badrummen bestod av diskbänken och varmvattnet värmdes på spisen.
Det kan ju ge lite perspektiv på era högtflygande planer att hon tyckte att det var rena lyxen jämfört med ett utedass på gården.
K kattal89 skrev:
Tack för att du delar med dig 😃 OM ni hade byggt hus, vad hade ni valt för planlösning då? 🙈 Hur hade ni placerat alla barnrum? Pojken är äldst och 4 flickor...
Sonen vill väl vara så långtifrån hösflocken😀 som möjligt, så han är ju den givne Atterfallsandidaten.
K Krille4 skrev:
Det vore nog bra om du delar med sig av en ungefärlig budget så att det blir enklare att ge råd. Den skiss du ritat kostar troligen 3-4 gånger det största Älvsbyhuset och då blir det lite svårt att ge råd utan att veta budget 🙂

/Krille
Varför TS, vägrar du att ge oss en ungefärlig budget trots att det skulle ge dig betydligt bättre råd?

@
K kattal89 skrev:
Tack för tipsen 👍🏻 jag gjorde en snabb ritning på hur jag tänler upplägget av alla rum... trappan upp är till vänter om entren, under trappan är förråd med dörr in från köket...väggen in till tvättstugan ska vara längre.. vad tror du?
Fem barn? Funderar vad de kan vara för ålder på dem....och om alla kommer att bo kvar hemma när bygget är färdigt 😉 om det finns äldre barn hade jag nog satsat på att någon del skulle vara lite mer åtskild t.ex. en attefallare eller ett rum ovanför garaget. 😀

Hej @kattal89 !
Jag har också en massa barn och en bättre hälft, så jag kanske har något att komma med. Hoppas jag.
Till att börja med, vad är budget ungefär? Har ni pratat med en eller flera banker om finansieringen? Kvar-att-leva-på-kalkylen är inte att leka med när ni har fem barn!

Sen hejar jag på alternativet att kolla vad hustillverkarna har i första hand. I andra hand, om ni gärna vill rita själva, kan ni titta på hus till salu som har 6 sovrum. Det finns nästan alltid en planritning på mäklarens säljsida. Proffsen kan rita yteffektiva hus på ett helt annat sätt än vi vanliga dödliga! Det är bara att medge det.
Häng inte upp er på antalet kvadratmeter, fokusera på funktioner i stället! Vilka funktioner behöver ni, och vilka kommer ni behöva om säg 10 år? Tänk på att källare och vindar går att använda för vissa funktioner också.
Ni behöver inte hänga upp er på millimeterrättvisa för barnen! De är i olika åldrar och är olika personligheter, dessutom förändras det över tid. Hela tiden! Och rätt vad det är har de flyttat hemifrån hela gänget.
Separat fin- och grovingång är en bra grej för en barnfamilj (andra också).

Vi bor till vardags på cirka 100 kvadratmeter, och det är lite trångt när alla barn är här varannan vecka. Men äldsta hemmaboende ska få ett tiny house och lite eget utrymme på tomten. Det hade varit värre med 100 kvadrat lägenhet att knö ihop oss i! Här har vi hel oinredd källare under huset, garage på tomten och själva tomten att vara på, och det är också en viktig yta!

14, 12, 10, 6, och 3😃 Planen är att göra färdig här först 😃👍🏻 Sen får vi sr hur det blir, om det blir om 1år eller 2år.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hej @kattal89 !
Jag har också en massa barn och en bättre hälft, så jag kanske har något att komma med. Hoppas jag.
Till att börja med, vad är budget ungefär? Har ni pratat med en eller flera banker om finansieringen? Kvar-att-leva-på-kalkylen är inte att leka med när ni har fem barn!

Sen hejar jag på alternativet att kolla vad hustillverkarna har i första hand. I andra hand, om ni gärna vill rita själva, kan ni titta på hus till salu som har 6 sovrum. Det finns nästan alltid en planritning på mäklarens säljsida. Proffsen kan rita yteffektiva hus på ett helt annat sätt än vi vanliga dödliga! Det är bara att medge det.
Häng inte upp er på antalet kvadratmeter, fokusera på funktioner i stället! Vilka funktioner behöver ni, och vilka kommer ni behöva om säg 10 år? Tänk på att källare och vindar går att använda för vissa funktioner också.
Ni behöver inte hänga upp er på millimeterrättvisa för barnen! De är i olika åldrar och är olika personligheter, dessutom förändras det över tid. Hela tiden! Och rätt vad det är har de flyttat hemifrån hela gänget.
Separat fin- och grovingång är en bra grej för en barnfamilj (andra också).

Vi bor till vardags på cirka 100 kvadratmeter, och det är lite trångt när alla barn är här varannan vecka. Men äldsta hemmaboende ska få ett tiny house och lite eget utrymme på tomten. Det hade varit värre med 100 kvadrat lägenhet att knö ihop oss i! Här har vi hel oinredd källare under huset, garage på tomten och själva tomten att vara på, och det är också en viktig yta!
Tack snälla för ett genomtänkt svar! 😊
Vi har inte satt en exakt budget än, men vi försöker räkna på helheten nu och vad vi kan få loss efter försäljning samt vad banken säger. Vi ska boka möte snart så vi vet mer.

Vi har faktiskt möjlighet till tomt i nytt område, men ligger en bit ifrån byn, vilket kommer bli en omställning flr barnen att ta sig till och från skolan och kompisar. Idag har vi gångavstånd till allt.

Den ligger runt 675 000 kr och är redan schaktad, med kommunalt vatten och avlopp framdraget och betalt, vilket känns smidigt.

Det finns även billigare tomter runt 300 000 kr, men där tillkommer ju VA, markarbete m.m., så totalpriset blir ju något helt annat.

Vi kollar absolut på hustillverkare också, men tycker det är svårt att hitta planlösningar för familj med fem barn. Därför försöker vi samla inspiration både från nybyggen och befintliga hus.

Det du skriver om funktioner är klokt – vi försöker tänka långsiktigt, t.ex. med separat grovingång, bra förvaring och att barnens rum ska funka i olika åldrar.

Tar gärna emot tips om du sett någon planlösning som funkat extra bra för stor familj! 😊

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M mrbackstrom skrev:
7 RoK på 163 låter klaustrofobiskt...
7,5 kvm sovrum i all ära men det är sådär kul ärligt talat.
Nä, det är kanske inte kul med små barnsovrum (har man obegränsat med resurser bygger man kanske den dubbla ytan och ett badrum för varje person men inget i TS inlägg på detta forum tyder väl på att de ekonomiska ramarna är obegränsade?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.