15 658 läst ·
166 svar
16k läst
166 svar
Familj med 5 barn – hur stort hus byggde ni?
Kom ihåg att dimensionera köket så det går att laga mat, och förvara den, till din lilla armé också. Matbordet bör väl behöva sitta 10-12 personer också.
Nu byggde vi enplans på 166 kvm + 54 kvm kopplat garage med förråd. För två vuxna och två barn. Viket för oss är helt rätt.
Hade jag haft 5 barn hade jag försökt landa på ~250 kvm. Med minst 3 badrum, gärna större model (e.g dubbla kommoder) så flera kan göra i ordning sig samtidigt.
Jag tror på större sovrum så man kan stänga in sig och vara ifred.
Dubbel garage och mycket förvarning är också extra viktigt.
Så ett två plans hus med 150 kvm byggarea är väll där man hade hamnat.
Sen är det absolut vad man får bygga på tomten och budget som avgör i slutändan. Men har svårt att se hur ett vanligt kataloghus skulle fungera även om antal sovrum stämmer.
Hade jag haft 5 barn hade jag försökt landa på ~250 kvm. Med minst 3 badrum, gärna större model (e.g dubbla kommoder) så flera kan göra i ordning sig samtidigt.
Jag tror på större sovrum så man kan stänga in sig och vara ifred.
Dubbel garage och mycket förvarning är också extra viktigt.
Så ett två plans hus med 150 kvm byggarea är väll där man hade hamnat.
Sen är det absolut vad man får bygga på tomten och budget som avgör i slutändan. Men har svårt att se hur ett vanligt kataloghus skulle fungera även om antal sovrum stämmer.
Medlem
· Stockholm
· 182 inlägg
Nu är detta inget nytt hus, men nedan kommer lite bilder på hur vi fick ihop 5st sovrum på ca 30kvm.
Per rum;
•140cm fast loftsäng med 25cm madrass
•140cm bäddsoffa
•60x60 garderob + överskåp
•Skrivbord
•Fönster
•Övrigt nice to have:
•Dörrar som går inåt
•Vid utbäddad bäddsoffa kommer man fortfarande åt loftstege och garderob
•Soffbord/skrivbordsstol
•Extraisolerade väggar
•Varje rum egen golvvärmezon
•Varje rum egen TV
Bifogar några dåliga bilder jag hade i mobilen.
Per rum;
•140cm fast loftsäng med 25cm madrass
•140cm bäddsoffa
•60x60 garderob + överskåp
•Skrivbord
•Fönster
•Övrigt nice to have:
•Dörrar som går inåt
•Vid utbäddad bäddsoffa kommer man fortfarande åt loftstege och garderob
•Soffbord/skrivbordsstol
•Extraisolerade väggar
•Varje rum egen golvvärmezon
•Varje rum egen TV
Bifogar några dåliga bilder jag hade i mobilen.
Vi hade en liknande situation där även vi planerade "barnens sovrum uppe, och vårt på Bv". En god plan. Barn är som barn är.....och väldigt ofta utbröt 'världskrig' på Öv. Kanske era barn är små timida änglar, och då inga probs förstås🤩..K kattal89 skrev:
Nåväl, här löste vi det med integration istället för att blunda för verkligheten... Dvs så placerade vi Master Bedroom mellan några av barnens rum. och blev det toppen 👍.
Sånt känns viktigast, kände vi.
Jag skulle nog skrota förrådet under trappan och göra en ordentlig plats för alla ytterkläder och skor som ständigt skall av & på vid entrén. Alternativt flytta dusch/toa någon annanstans och göra plats för kläderna där.K kattal89 skrev:
Kontoret kan säkert göras mindre och ge plats till förråd eller dusch/toa.
Har du någon planritning som du vill visa? 😃U Ulf_otto skrev:Vi hade en liknande situation där även vi planerade "barnens sovrum uppe, och vårt på Bv". En god plan. Barn är som barn är.....och väldigt ofta utbröt 'världskrig' på Öv. Kanske era barn är små timida änglar, och då inga probs förstås🤩..
Nåväl, här löste vi det med integration istället för att blunda för verkligheten... Dvs så placerade vi Master Bedroom mellan några av barnens rum. och blev det toppen 👍.
Sånt känns viktigast, kände vi.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Kaos? Bygger man nytt och kan planera för det är det väl en sak men vi har bott 8 pers med bara en toa/dusch.......tre äldre tjejer och en kille och två mindre barn. Det går det också........
Vi har klarat oss med en dusch, och två toaletter änsålänge 😃 Kommer inte ha fler toaletter än 2 allafall, kommer ha 2 duschar 😃S Stefan1972 skrev:
Du behöver delge med lite info först kring budget, utgångsläge och platsen som det ska byggas på.
Kommer det vara skogstomt, villaområde etc?
Det kommer se galet ut att slå upp fel hus på platsen och ni kommer få svårt att välja plats efter vilket hus nu har om inte budgeten är obegränsad.
Hur bor ni i dagsläget och vad vill ni få ut av att bygga nytt?
Hur ser den totala budgeten ut för bygget? Det är stor skillnad på om huset ska gå på 4.5, 10 eller 20 miljoner och det är lönlöst att lämna tips på planlösning innan denna grundläggande info finns. Behöver tomt tänkas in i budgeten, eller finns den redan?
Även om det bara är höftade siffror vet man sedan ungefär vilka förväntningar som finns.
Kommer det vara skogstomt, villaområde etc?
Det kommer se galet ut att slå upp fel hus på platsen och ni kommer få svårt att välja plats efter vilket hus nu har om inte budgeten är obegränsad.
Hur bor ni i dagsläget och vad vill ni få ut av att bygga nytt?
Hur ser den totala budgeten ut för bygget? Det är stor skillnad på om huset ska gå på 4.5, 10 eller 20 miljoner och det är lönlöst att lämna tips på planlösning innan denna grundläggande info finns. Behöver tomt tänkas in i budgeten, eller finns den redan?
Även om det bara är höftade siffror vet man sedan ungefär vilka förväntningar som finns.
Uppvuxen på 144kvm. Där fanns det 4 sovrum. Nu var vi bara 2 barn och 2 vuxna. Men att då utöka det med 2-3 sovrum till så är det ingen omöjlighet att hålla sig under 180kvm.
Men det är ens ekonomi som i första hand styr och sedan behov. Desto större desto högre kostnader vad gäller allt från byggnation, underhåll, renoveringar och uppvärmning.
Bygga i vinkel bör vara dyrare än att bara bygga en rektangel också.
Tycker själv det ska byggas onödigt stort idag med öppna planlösningar där man sällan tar nytta av ytan och har en stor del som inte används till någonting. Kolla senaste skissen där kök och matplats har väldigt mycket tom yta.
Sovrummet på entréplan hade jag bytt plats på garderobsväggen och sängplatsen. Trevligare att se dörren när man ligger i sängen. Även trevligare att se sängen det första man ser och garderoberna hamnar mer i skymundan.
Men det är ens ekonomi som i första hand styr och sedan behov. Desto större desto högre kostnader vad gäller allt från byggnation, underhåll, renoveringar och uppvärmning.
Bygga i vinkel bör vara dyrare än att bara bygga en rektangel också.
Tycker själv det ska byggas onödigt stort idag med öppna planlösningar där man sällan tar nytta av ytan och har en stor del som inte används till någonting. Kolla senaste skissen där kök och matplats har väldigt mycket tom yta.
Sovrummet på entréplan hade jag bytt plats på garderobsväggen och sängplatsen. Trevligare att se dörren när man ligger i sängen. Även trevligare att se sängen det första man ser och garderoberna hamnar mer i skymundan.
Ooo så roligt att bygga och planera från grunden :-D . Det var en pragmatisk och välment tanke att ha i bakhuvudet du fick., oavsett vilken planritning du kommer välja. Finns alltid fler löningar än problem. Önskar dig riktigt lycka till.K kattal89 skrev:
Min fru är uppväxt i en familj med fem syskon. Så totalt 8 personer, de är ett suterränghus på 164kvm. Två av hennes syskon har sex barn, ett har fem barn. Fembarnsfamiljen har nyss flyttat till ett renoverat suterränghus från 1970 talet. Alla har varsitt sovrum (de byggde 140kvm 2019 men det blev för litet). Sexbarnsfamiljerna har byggt nytt, ett Älvsbyhus lite över 200m2 med övervåning (fyra sovrum). Ett enplanshus ~170 med 5 sovrum, de planerar bygga ut när de minsta blir större.
Med de sagt, smart planerat så går det på 180m2 med det blir då troligtvis inget allrum.
Med de sagt, smart planerat så går det på 180m2 med det blir då troligtvis inget allrum.