RoTe
D Dublin skrev:
Bara 2 st toa/badrum på 7 pers? Jag skulle verkligen försöka klämma in en toa till. Det kommer garanterat bli kö till badrummen, särskilt när det ska duschas...
Perfa med en toa och kanske spabad i källaren som många föreslår TS att bygga.

• Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Bara 2 st toa/badrum på 7 pers? Jag skulle verkligen försöka klämma in en toa till. Det kommer garanterat bli kö till badrummen, särskilt när det ska duschas...
Instead of one 12m² bathroom upstairs, I'd put two 6m² bathrooms, and they'd still be large. In fact, it would be possible to add a third toilet.
Skiss av badrumsplanering, visar två 6 m² badrum och layout med potentiellt utrymme för ytterligare en toalett.

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
K kattal89 skrev:
Hej!
Vi är en familj med 5 barn och funderar på att bygga hus. Just nu försöker vi landa i hur stort man behöver bygga och hur man bäst planerar planlösningen när man är många.
Vår tanke just nu är ett L-hus där alla barnens sovrum ligger på ovanvåningen och vårt sovrum på nedervåningen.
Hur har ni andra stora familjer gjort – funkar det bra i vardagen eller hade ni planerat annorlunda?
Hur stort byggde ni?
Hur många sovrum och badrum har ni?
Något ni verkligen är glada att ni gjorde – eller ångrar?
Tar jättegärna emot tips, erfarenheter och gärna planlösningar om någon vill dela 🙂
Vart ska ni bygga? Hur stor är fastigheten? Hur stor bya är det? Vad får det kosta? Mycket att tänka på. Det är oftast svårare att välja hustyp innan man vet hur fastigheten ser ut och vilka förutsättningar som finns.
Glöm inte förvaring.

K kattal89 skrev:
Hej!
Vi är en familj med 5 barn och funderar på att bygga hus. Just nu försöker vi landa i hur stort man behöver bygga och hur man bäst planerar planlösningen när man är många.
Vår tanke just nu är ett L-hus där alla barnens sovrum ligger på ovanvåningen och vårt sovrum på nedervåningen.
Hur har ni andra stora familjer gjort – funkar det bra i vardagen eller hade ni planerat annorlunda?
Hur stort byggde ni?
Tar jättegärna emot tips, erfarenheter och gärna planlösningar om någon vill dela 🙂
en gammal tråd med planlösning som du kan titta på https://www.byggahus.se/forum/threads/saga-min-planlosning-nybygge-2-plan.305545/

• Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
K kattal89 skrev:
Hej!
Hur stort byggde ni?
En erfarenhet är att processen från idé till verkligen inflyttad är runt 3-4 år. Hur gamla är barnen nu? Hur gamla är barnen om 5 år? Hur många år är det verkligen 7 i familjen som bor i huset? Idrottar några av barnen? Är tex flytt till idrottsgymnasium aktuellt? #familjmedtreobeboddasovrum

• Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
K kattal89 skrev:
jag gjorde en slarvig ritning tidigare hur tankarna går av upplägget. 😅 Nedanvåningen.... Samt ovanvånibg. Vad tror ni?
bra, men byt plats på toa/dusch på nedervåningen så avståndet till varmvatten blir kort. Slipper slösa vatten i väntan på att varmvattnet ska nå fram till duschen. Lika dant på övervåningen. Placera toa/dusch över varmvattenpannan.

• Gilla
Blueztar
  • Laddar…
Jag har fyra barn och tänker direkt på vad som är viktigt i vårt hem för att minska konfliktytor och stök. Hall, tvättstuga och förråd behöver mer yta tänker jag direkt då utifrån dina skisser. Mängden kläder, ytterkläder och skor som ska hanteras är enorm med så många barn. Så förvaring är så viktigt i mitt hem för att förenkla. Vi har precis byggt om vår hall så den fått hela 30 kvm. Alla har varsitt högskåp med plats för ytterkläder och skor aktuella för säsongen. Sen ska det också finnas plats att klä på sig samtidigt utan att alla krockar och bråkar på vägen ut. Jag blir själv lätt överväldigad av känslan att gå in i något eller någon så fort jag rundar ett hörn. Många barn är intensivt och stöket ökar ju fler man är. Jag skulle tänka 300 kvm minst om budget finns. Bygg för harmoni är mitt tips alltså.
Obs. Är man smart och orkar kan man bygga huset så en del kan stängas av och hyras ut separat när barnen är utflyttade. Då känns det mer rimligt att bygga stort.

Glöm inte varmvatten, en familj med 5-7 barn (kommer inte ihåg för det var 20 år sedan) byggde ett utbyggt kataloghus av en husleverantör. Planlösningen var anpassad för den stora men de ställde in den vanliga frånluftsvärmepumpen som de satte in i alla sina kataloghus. Det gjorde att alla inte kunde duscha när de behövde så de fick klämma in en extra varmvattenberedare som egentligen inte fick plats.

• Gilla
Odi et Amo och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Älvsbyhus har ju 7rok på 163m2, gissar att man kan få ett sånt nyckelfärdigt för under 3 mille.
När kiddsen sen blir större får man väl komplettera med en Attefallare så man får ut åtminstone ett av dem ur huvudbyggnaden;)
7 RoK på 163 låter klaustrofobiskt...
7,5 kvm sovrum i all ära men det är sådär kul ärligt talat.

• Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
Spännande projekt! Man ska inte stirra sig blind på kvm.

För lite inspiration så kolla hur de olika hustillverkarna gör med sina större hus. Ladda ner bilder och beskrivningar.

Sedan in i en ai prompt där du beskriver att ni ska bygga hus som skall rymma 7 pers etc.

Då kan man i värsta fall, väcka en tanke som man kanske inte hade innan.

RoTe RoTe skrev:
Man kan ju inte bygga en skola bara för att man har fem barn... Dom får väl ta tur att ha kompisar hemma, ibland kan dom faktiskt vara hos andra också, eller ute, om barn nu får vara det nu för tiden?
Jag blev inte förvånad när jag kom in då cyklarna fanns på uppfarten men de behövde en paus. Lösningen att t ex bara låta hälften av de som lekte ihop komma in känns lite exluderande.
Att pussla ihop ett rotationsschema med skola och övriga aktiviteter låter riktigt jobbigt jämfört med att ha avsatt yta hemma där kompisar är välkomna.

Kanske värt att tänka på att ett hus för så stor familj definitivt är större än vad de flesta letar efter, så det kan bli svårt att bli av med när barnen flyttat ut och ni skulle klara er med mindre. Har ni kollat om det finns befintliga hus ni kan köpa istället? Det är trots allt under en relativt begränsad tid som ni kommer att behöva allt utrymme.

• Gilla
Enannananna och 2 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Att pussla ihop ett rotationsschema med skola och övriga aktiviteter låter riktigt jobbigt jämfört med att ha avsatt yta hemma där kompisar är välkomna.
Det där är väl ganska självreglerande, om barnen tycker det är för trångt cyklar väl några iväg till kompisarna istället. Det är väl inget föräldrarna behöver hålla på och organisera?

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
K kattal89 skrev:
Hej!
Hur stort byggde ni?
Hej!
Något som jag ångrar att vi inte gjorde när vi byggde hus är att placera tvättstugan nära sovrummen. (Eller där man förvarar de tvättade kläderna.) Det blev mycket spring från tvättstugan på nedersta våningen till garderoberna på övervåningen...

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hur bor ni nu, och vad saknar ni i nuvarande bostad?

• Gilla
Dublin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.