K kattal89 skrev:
Tack Rille!
Använder du dig av något speciellt program?
Spelar nog ingen roll vilket man använder!

1. Jag använder ett ritprogram (Figma) vi använder i jobbet som verkligen inte är avsett för ändamålet, men som jag är bekväm med :-)... Rekommenderas ej!

2. Min fru gör det i 3D i "Home Planner"... Otroligt buggigt och omständigt. Men gratis.

3. Håller med föregående post om att det kan vara effektivt att utgå ifrån en befintlig husmodell och göra mindre förändringar. Detta borde reducera antalet "missar" man kan göra.

Annars är det bara att testa-testa-testa varenda idé. Det är billigt att rita, dyrt att bygga. Utfallet är direkt korrelerat med hur många idéer man har testat. Min uppfattning är att man som amatör är bra på att "välja" den bästa idén/kompromissen om man får två förslag presenterade bredvid sig i en rimlig representation. Fast det är svårt att producera den rätta idén direkt.

... Sen ta allt jag skriver med en näve salt, är bara amatör :-)

Hur säkra är ni på tomt?

Beroende på tomtens detaljplan, utformning, närhet till olika saker (utsikt, skog, väg) är husform inte något jag skulle låst mig vid.

Många bra ideer från andra.

Fundera på att använda klossar för väggar och lite utklippta rum för att testa er fram.

Fundera kring hur folk rör sig under dagen och mellan ytor.

Ni kommer ha nytta av en plats där hela familjen bekvämt kan samlas, gärna med några vänner, det blir en soffgrupp för uppemot tio personer.

Och flera mindre vrår där den som behöver vara lite ifred kan gå iväg.

Inte helt okomplicerat att få till fem sovrum på ovanvåning tillsammans med dusch och litet allrum för barnen att hänga i.

Tycker också att ni ska scanna marknaden och se vad som redan finns hos våra stora hustillverkare. Att rita hus är verkligen inget för amatörer, inte ens proffsen lyckas jämt.
Lås inte upp er på typ av hus innan ni har köpt tomt.
Ha inte trappan direkt innanför ytterdörren, man vill inte gå igenom grus och snöpölar för att komma upp till övervåningen.
Rita in förvaringsutrymmen.
En separat gästtoalett så ni slipper gäster i ert badrum.
Bygg barnens sovrum ganska små med möjlighet att slå ihop två rum till ett större när de äldsta flyttar ut, det är kanske inte längre bort än 6-8 år.
Gå igenom ekonomin ordentligt innan ni drömmer er bort i projekt som aldrig kan bli verklighet, var realistiska.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
K kattal89 skrev:
Tack Rille!
Använder du dig av något speciellt program?
Personally, I use several programs, but unfortunately, they're paid. I can recommend the free online version, FLOPRPLANNER. It's easy to use. For offline use, I recommend Sketchup, but the Make 2017 version. It's available online and free for personal use. However, they've since discontinued it and only provide the online version, unfortunately with significant limitations.

Here's the thing: I think 200 square meters is sufficient. If you divide that across two floors, you have 100 square meters. Five bedrooms, each 9-10 square meters, leave 50-55 square meters for a playroom, bathroom, and stairs. That's more than the typical floor area of apartments in Stockholm. You can even manage downstairs. And I agree with some that a small apartment for two older children is worth considering, provided you can manage it yourself. Unfortunately, spending 3 million on this is excessive. However, by planning ahead, you can significantly reduce the square footage of the house, which will also reduce the cost. You can even spread it out over time and temporarily plan for the little ones to share a room, and when you send the older ones out to the garden (shoo), the little ones will inherit their rooms. A lot depends on strategy and, of course, your budget. I wouldn't be afraid of that little mess that some people seem to be scaring you with. As I wrote, I had four siblings and we lived with my parents in a small house of only 65 square meters. But those were different times.

Redigerat:
K kattal89 skrev:
Har en pojke som är 14år, flicka 12år, flicka 10år, flicka 6år och flicka 3år.. Kanske borde man ha pojkrum nere och alla flickor uppe? 🤔
Överväg att bygga ett attefallshus till de 2 äldsta med varsitt rum med separata ingångar i varsin ände av huset och sen gemensam wc samt enkelt kök. Då kan ni bygga huvudbyggnaden med lite färre rum (och kanske öka ytan i de gemensamma rummen) och huset kommer passa er bra även efter barnen börjat flyttat ut.

• Gilla
Vildvittran16 och 1 till
  • Laddar…
B BaltzarH skrev:
Överväg att bygga ett attefallshus till de 2 äldsta med varsitt rum med separata ingångar i varsin ände av huset och sen gemensam wc samt enkelt kök. Då kan ni bygga huvudbyggnaden med lite färre rum (och kanske öka ytan i de gemensamma rummen) och huset kommer passa er bra även efter barnen börjat flyttat ut.
Så, vad tror du? 🤔

• Ritning av en övervåning på rutigt papper, med markerade rum inklusive allrum, sovrum och badrum, samt angivna kvadratmetermått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av huslayout på rutigt papper med etiketter för olika rum, inklusive sovrum, hall, och toalett, samt angivna mått i meter och kvadratmeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kattal89 skrev:
Så, vad tror du? 🤔
Jag skulle inte vilja ha öppet mellan barnens allrum och familjens vardagsrum. Nån till titta på film och andra spela osv.

• Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
Behöver fortfarande mer skalenligt.

Är det 1.5 eller tvåplan? På 1.5plan kan man inte nyttja hela bredden.
Hallen på andra våningen är 3m bred.
Köksbordet är 2x3m stort.

Edit:
Och trapp och stora badrummet direkt i entrén är nog väldigt opraktiskt.

• Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
K kattal89 skrev:
Så, vad tror du? 🤔
You should have told me right away that you'd won the lottery. Almost 400 square meters. Remember, the house needs renovation after construction. I remember spending the winter of 2021/2022 in Poland, and when I returned to Sweden, I was struck by the darkness in villages that had previously been very well lit. This was due to electricity price increases after the war in Ukraine. So you have to remember that things can always get worse. And then there's the open space. Do you really need to lose that much space? The bedrooms are spacious too. I think you either don't know anything about construction costs or you really did bet on the right horse.

• Gilla
Gillar att bygga och 4 till
  • Laddar…
K kattal89 skrev:
Förrådet kommer vara under trappan...
Ett av dem kommer vara under trappan men de övriga måste också ritas in. Bygger man nytt är förvaringen det viktigaste man gör.

En matplats för samtliga, en mindre och en stor eller t o m två där alla får plats?

Spelkonsollerna och film parallellt eller i turordning?

Vi har ett barn och jag kom hem och hittade 7 barn i vardagsrummet.. Även med bara en kompis var blir det för er 10 barn och då behöver de ha plats. och troligen i flera olika utrymmen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
RoTe
Man kan ju inte bygga en skola bara för att man har fem barn... Dom får väl ta tur att ha kompisar hemma, ibland kan dom faktiskt vara hos andra också, eller ute, om barn nu får vara det nu för tiden?

• Gilla
samovar och 5 till
  • Laddar…
K kattal89 skrev:
Därför är det kanske bra att planera deras rum på ovanvåningen?!
Kan de då smyga ut utan att du ser när de vill träffa en tänkbar partner?

K
Planerar ni att bygga ett hus på 350-400 kvm så är ett bra alternativ att anlita en arkitekt. Då kan arkitekten säkert hitta bra lösningar på mindre yta vilket ger både lägre byggkostnad och driftkostnader.

/Krille

• Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Jag vet att det är ovanligt nuförtiden men jag rekommenderar att bygga med källare, åtminstone delvis. Då kan du ha tvättstuga och mycket förvaring därnere, dessutom hobbyrum och eventuellt häng-rum för barnen. Överlägset! Du frigör ytor i bostadsdelen och kanske t o m kan klara dig med mindre byggyta.
Alternativt måste bygga förråd ute med egen grundläggning och eget tak så källaren kanske inte ens blir dyrare.
Min personlig fundering: köksö äter yta till ingen nytta.
Hallen är för liten om 3-4 personer kommer hem samtidigt och ska samsa med hallmöbler, skohyllor, toadörren mm. Det blir ett jävla kaos.

• Gilla
RosannaEL och 5 till
  • Laddar…
Bara 2 st toa/badrum på 7 pers? Jag skulle verkligen försöka klämma in en toa till. Det kommer garanterat bli kö till badrummen, särskilt när det ska duschas...

• Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.