Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det upplevs rymligt: 300 kvm
Det är ok, man klarar sig: 200 kvm
Det börjar bli ordentligt trångt: 150 kvm
Lägsta nivå för svenskar (sen står dom inte ut):120kvm
Jag gjorde en skiss, har inte justerat storleken på rummen dock. Men dlödet hur jag tänker placera alla rummen. Blir der bra eller ska jag ändra något? Kommer eita upp mer skala enhetligt sen...

Farstatjej90
K kattal89 skrev:
Jag gjorde en skiss, har inte justerat storleken på rummen dock. Men dlödet hur jag tänker placera alla rummen. Blir der bra eller ska jag ändra något? Kommer eita upp mer skala enhetligt sen...
Nej du måste ha mer toa. Två dusch, tre toa.

• Gilla
Lived och 8 till
  • Laddar…
Nej du måste ha mer toa. Två dusch, tre toa.
Hae ritat toa och dusch både uppe och nere🙌🏻 är flödet bra annars förutom en extra toa?

P
K kattal89 skrev:
Det birgit säger är ju att ingen kan säga om det är bra eller dåligt utifrån dina skisser eftersom huset inte kan byggas så. Alla rum, dörrar och korridorer kommer ändras när du ändrar till riktiga mått. Trappan kommer hamna mitt i ett sovrum.

Så, bygger du enligt dina skisser: dåligt

Vad gäller rumsplaceringen rent generellt så är det inga uppenbara problem.

• Gilla
lillanutten och 6 till
  • Laddar…
Ni behöver absolut minst 200kvm till en familj på 7, om alla barnen ska ha varsitt sovrum. Ett vardagsrum till barnen är inte heller dumt, då blir det närmare 250kvm. Därtill rejält förråd och garage till alla prylar som följer med en stor barnfamilj. Mopeder, cyklar, barnvagnar etc. Man skulle kunna bygga något lite mindre men förbereda för ett attefallshus på tomten till den dag ni får en som fyller typ 17 år och tröttnat på alla småsyskon och att inte kunna ta över flick/pojkvän ostört.

• Gilla
Alti och 6 till
  • Laddar…
Det upplevs rymligt: 300 kvm
Det är ok, man klarar sig: 200 kvm
Det börjar bli ordentligt trångt: 150 kvm
Lägsta nivå för svenskar (sen står dom inte ut):120kvm
Älvsbyhus har ju 7rok på 163m2, gissar att man kan få ett sånt nyckelfärdigt för under 3 mille.
När kiddsen sen blir större får man väl komplettera med en Attefallare så man får ut åtminstone ett av dem ur huvudbyggnaden;)

• Gilla
Alti och 4 till
  • Laddar…
Vi har ett hus på 220 kvm. 1,5 plan. Vi har 4 sovrum på övervåningen+ett allrum. På nedre plan hade vi 3 sovrum, tagit bort ett när barnen flyttat ut. 2 wc, 2 dusch. Alla våra 7 barn +2 föräldrar har fått plats. Minsta barnen älskar att bo tillsammans.

• Gilla
  • Älska
Grönamarie och 2 till
  • Laddar…
Budget, terräng, hur ni lever och vill leva gör att det inte finns ett svar. I senaste husdrömmar byggde en trebarnsfamilj ett hus på typ 30 kvadrat.
Hur bor ni nu, vad vill ni förändra och tillföra?

Några tankar:
Likt någon nämnt, addera ytterligare en toalett. Kanske i tvättstugan?
Överväg en mindre öppen planlösning på bottenvåningen, kan det vara skönt att kunna separera kök/matplats och vardagsrum när ni är många som vill göra olika saker samtidigt?
Mer förvaring!
Planera för utveckling, tex attefallshus.

• Gilla
En räv bakom örat och 5 till
  • Laddar…
Byggde enplan på 187kvm och 19,2 meter brett.

3 barn med eget rum och tillhörande allrum i ena änden. De har allmänna badrummet vid entrén. Finns groventre och tvättstuga kombinerat där mellan.

Mitten av huset har kök och matsal.

Sen har vi vardagsrum och vidare en egen ingång till vårt sovrum med egen master innanför som är bara vår.

Vi ritade på 200kvm 2-plan men med trapp som tar kvadrat på bägge plan samt kaminrör mm så skulle vi få samma effektiva yta på 187 på enplanare.

Grovingång/tvättstugan blev lite underkant i storlek.

Förvaring var för dåligt men har nu kompletterat med förråd på 84kvm och sen maskinhall på 190kvm. Men skulle vi inte ha det så skulle vi satsat på 210-220 för att ha det drägligt med säsongsförvaringar mm

Såg fel först på Familj med 5. Men är det 5 barn så minst 250.

Redigerat:
  • Gilla
pwb och 2 till
  • Laddar…
3 personer max per badrum. 5 barn + 2 vuxna =7 7/3= 2,3 -> 3 toaletter med dusch

Gör en lång korridor med halvsmå sovrum på avstick. Sen i gaveln ett större allrum.

Vill du ha en harmonisk planlösning skippa alla 45 graders väggar och lösa avslut. Sen måste man bestämma antal rum och storlek på saker innan man börjar pussla.

Därefter kommer tomt och läge som påverkar enormt

• Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Varför inte bara bygga ett slott direkt? Skämt åsido så verkar det vara en självklarhet att barnen ska ha eget rum från födseln i Sverige vilket jag tycker är lite märkligt då vi bara för typ 75 år sen bodde sju pers i en liten en eller tvårumslägenhet. Jag skulle säga att barnen bara mår bra av att känna närhet till andra men att man i puberteten kan börja fundera på egna rum.

Visst är man rik så får man väl göra som man vill men jag har bekanta som verkligen inte har ett överflöd av pengar och 4+ barn som klarar sig alldeles utmärkt i en kärleksfull familj, utan hus stora som slott. Med så många barn blir dom oftast väldigt självständiga tidigt och kan hjälpa till med de yngre barnen och då är det en fördel om dom inte bor i andra änden och på en annan våning i ett 250 kvadrats hus.

Nu var det väl Skåne så uppvärmingskostnaden borde ju inte bli astronomisk men det är ändå något att ta i beaktande för jag tror inte vi kommer se någon ny kärnkraft, alls, så elpriserna kommer bara att öka.

• Gilla
LG1 och 8 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Varför inte bara bygga ett slott direkt? Skämt åsido så verkar det vara en självklarhet att barnen ska ha eget rum från födseln i Sverige vilket jag tycker är lite märkligt då vi bara för typ 75 år sen bodde sju pers i en liten en eller tvårumslägenhet. Jag skulle säga att barnen bara mår bra av att känna närhet till andra men att man i puberteten kan börja fundera på egna rum.

Visst är man rik så får man väl göra som man vill men jag har bekanta som verkligen inte har ett överflöd av pengar och 4+ barn som klarar sig alldeles utmärkt i en kärleksfull familj, utan hus stora som slott. Med så många barn blir dom oftast väldigt självständiga tidigt och kan hjälpa till med de yngre barnen och då är det en fördel om dom inte bor i andra änden och på en annan våning i ett 250 kvadrats hus.

Nu var det väl Skåne så uppvärmingskostnaden borde ju inte bli astronomisk men det är ändå något att ta i beaktande för jag tror inte vi kommer se någon ny kärnkraft, alls, så elpriserna kommer bara att öka.
Ja men har man bara kärlek i hemmet så fryser man väl inte? För bara typ 75 år sedan värmdes de flesta svenska hem upp med ved och man hade ojämn värme med dålig komfort, inomhustemperaturen var ofta runt 15 grader, och det gick bra det med! Man klarar sig ju alldeles utmärkt i en kärleksfull familj! :)

RoTe
K kurlakarl skrev:
Ja men har man bara kärlek i hemmet så fryser man väl inte? För bara typ 75 år sedan värmdes de flesta svenska hem upp med ved och man hade ojämn värme med dålig komfort, inomhustemperaturen var ofta runt 15 grader, och det gick bra det med! Man klarar sig ju alldeles utmärkt i en kärleksfull familj! :)
Som sagt har man råd så bygger man ju slott och anställer tjänstefolk för barn är jobbiga. ;)

Vet inte om jag missat det men har TS gett ålderspannet på barnen? Det är ganska klart att man kan komma undan med ett mindre hus om det är större spann än om det blir så att alla är tonåringar och hemmaboende samtidigt.

• Gilla
lutorm och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Som sagt har man råd så bygger man ju slott och anställer tjänstefolk.
Skojar lite med dig, du har en bra poäng!

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
K kattal89 skrev:
Hej!
Vi är en familj med 5 barn och funderar på att bygga hus. Just nu försöker vi landa i hur stort man behöver bygga och hur man bäst planerar planlösningen när man är många.
Vår tanke just nu är ett L-hus där alla barnens sovrum ligger på ovanvåningen och vårt sovrum på nedervåningen.
Hur har ni andra stora familjer gjort – funkar det bra i vardagen eller hade ni planerat annorlunda?
Hur stort byggde ni?
Hur många sovrum och badrum har ni?
Något ni verkligen är glada att ni gjorde – eller ångrar?
Tar jättegärna emot tips, erfarenheter och gärna planlösningar om någon vill dela 🙂
glöm inte källare det kan vara praktiskt om man är många till förvaring

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.