3 424 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Fallerande skiktning vid vedeldning
Hur är det med solfångare kopplat till växlaren? Funkar det bra? Sparar man mycket?
Är nyfiken och har själv funderat på att installera.
Är nyfiken och har själv funderat på att installera.
Var inkoppling exakt samma med den gamla panna?
Sitter termometrarnas dykrör på samma höjd i alla tankarna?
Är det där som du tar ut värmen till huset eller är det laddomatens anslutningar som menas , det blir en obalans i laddningen om du laddar dom parelellt, ,första tanken tappas av med värme och dito retur kyler ner botten så det tar länge tid för första att komma upp i temp,men inget att oroa sig för,tempen kommer uppR rocketlauncher skrev:
Det verkar som att jag oavsett behöver flytta om returen
Funderar även på seriekoppling för att säkra att tekniktanken ska ha högst temp.
Alt1
Tekniktanken seriekopplad
Alt 2
Ha samtliga tankar seriekopplad.
Vilka fördelar finns att ha samtliga seriekopplad?
Funderar även på seriekoppling för att säkra att tekniktanken ska ha högst temp.
Alt1
Tekniktanken seriekopplad
Alt 2
Ha samtliga tankar seriekopplad.
Vilka fördelar finns att ha samtliga seriekopplad?
Om du har alla i serie så kommer det att ta lååång tid att få upp tempen tankarna. pannan får då kallt 4X500 liter vatten i sig och då ska den värma och ge ett flöde för laddning, blir inte mycket till flöde då ( du har laddomat ) kanske 15 - 20 liter beroende på kraft i pannan, det gå att ha 2X500 paralell och skifta till nästa 2X500 samt det bästa är att tömma värmen i serie
Laddtiden blir inte längre för att tankarna är kopplade på ett annat sätt.
Nu får du förklara, Räkna ut detta du som vet och kan så mycket om laddning och flöde som det handlar om , 1 st panna 30 KwD Daniel 109 skrev:
4 st tankar a 500 Liter temp , låg temp 35 C ska upp till 85 C , uppgiften gäller både serie och paralellt , vilket flöde som kommer att vara från pannan under laddperioden från min till max. Du behöver inte lämna det i dag utan komma tillbaka med resultatet om några dagar
50graders temperatur höjning av 2000l vatten kräver 100 000 000kalorier. Eller 418 400 000 J om man ska använda vettiga enheter. Med en effekt på 30kW (inte Kw) tar det. 13 937s. Flödet blir då 0,14l/s eller 8,6l/min.J jonaserik skrev:Nu får du förklara, Räkna ut detta du som vet och kan så mycket om laddning och flöde som det handlar om , 1 st panna 30 Kw
4 st tankar a 500 Liter temp , låg temp 35 C ska upp till 85 C , uppgiften gäller både serie och paralellt , vilket flöde som kommer att vara från pannan under laddperioden från min till max. Du behöver inte lämna det i dag utan komma tillbaka med resultatet om några dagar
Då förutsätter jag konstant effekt och inget energiuttag. Flödet är identiskt oavsett hur man kopplar i det ideala fallet. Men i allmänhet har man inte perfekt skiktning, och då ökar flödet när temperaturen in i pannan blir högre. Men det påverkar inte laddtiden.
Vill du ha beräkningarna utskriva också?
Fick inget entydigt svar om alt 1 eller 2 var bäst. Om man även väger in solvärme är det då lönt med alt 2?
Tänkte även passa på att koppla in en termisk växlarventil som gör att solvärme över 60 grader laddar tekniktanken och allt under 60 hamnar i en eller flera av de andra tankarna.
Att seriekoppla samtliga tankar för med sig en kostnad så behövs det inte så är det inget jag vill göra.
Att köra in 35 gradigt vatten i toppen på tank 2-4 kommer sänka top tempen men samtidigt kommer man mer effektivt ta till vara på solens värme, oavsett så kommer solfångarna jobba mot botten temp.
Imorse var det 25grader i botten på tankarna
Nackdelen som jag ser det med att koppla solvärme under 60 grader till samtliga 3 är att tankarnas top temp troligtvis kommer minska, men effekten av detta kanske man tar bort oavsett om tekniktanken är i serie?
Det går att ha termiska ventiler till att skicka in på ex 35, 45, 55 över 65 grader i de olika tankarna. Är det lönt?
Bifogar även ett fantastiskt paintschema på befintlig inkoppling
Tänkte även passa på att koppla in en termisk växlarventil som gör att solvärme över 60 grader laddar tekniktanken och allt under 60 hamnar i en eller flera av de andra tankarna.
Att seriekoppla samtliga tankar för med sig en kostnad så behövs det inte så är det inget jag vill göra.
Att köra in 35 gradigt vatten i toppen på tank 2-4 kommer sänka top tempen men samtidigt kommer man mer effektivt ta till vara på solens värme, oavsett så kommer solfångarna jobba mot botten temp.
Imorse var det 25grader i botten på tankarna
Nackdelen som jag ser det med att koppla solvärme under 60 grader till samtliga 3 är att tankarnas top temp troligtvis kommer minska, men effekten av detta kanske man tar bort oavsett om tekniktanken är i serie?
Det går att ha termiska ventiler till att skicka in på ex 35, 45, 55 över 65 grader i de olika tankarna. Är det lönt?
Bifogar även ett fantastiskt paintschema på befintlig inkoppling
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara