Mejlade leverantören men de verkar inte vilja svara på mina tankar så dryftar det med experterna här 
För många år sedan inhandlades 4 st 500 litare (daterade 1990). För ett par år sedan efter läckage så byttes tekniktanken till en ts500. Av någon anledning (ben på de gamla men ej på den nya?) hamnade iaf denna på en lägre nivå (par cm) så skiktningen/laddningen lever loppan och det är 20 grader kallare i tekniktanken (tror att det är orsaken) och det är inte förrän i slutet av laddningen det börjar närma sig samma temp i alla tankar.
Tänkte slänga ut 3 av de gamla tankarna och ersätta med 2 st 1800litare. Det jag dock är super orolig för är att det efter denna manöver fortsatt ska vara problem med skiktningen.
Som jag har fått det förklarat så måste tekniktanken sitta "högst". En större tank har inloppet högre...
Räcker det med att inloppet är på samma eller högre nivå på tekniktanken jämfört med de andra tankarna eller vad behöver jag göra för att garantera att det alltid är varmast i tekniktanken?
För många år sedan inhandlades 4 st 500 litare (daterade 1990). För ett par år sedan efter läckage så byttes tekniktanken till en ts500. Av någon anledning (ben på de gamla men ej på den nya?) hamnade iaf denna på en lägre nivå (par cm) så skiktningen/laddningen lever loppan och det är 20 grader kallare i tekniktanken (tror att det är orsaken) och det är inte förrän i slutet av laddningen det börjar närma sig samma temp i alla tankar.
Tänkte slänga ut 3 av de gamla tankarna och ersätta med 2 st 1800litare. Det jag dock är super orolig för är att det efter denna manöver fortsatt ska vara problem med skiktningen.
Som jag har fått det förklarat så måste tekniktanken sitta "högst". En större tank har inloppet högre...
Räcker det med att inloppet är på samma eller högre nivå på tekniktanken jämfört med de andra tankarna eller vad behöver jag göra för att garantera att det alltid är varmast i tekniktanken?
Den där höjdskillnaden ska inte kunna orsaka problemet. Det måste vara något annat som strular.
Vilken hastighet går cirkpumpen till plattväxlaren på?
Hur ser rördragningen mellan tank och panna ut?
Vad har du för laddpump och panna?
Hur ser rördragningen mellan tank och panna ut?
Vad har du för laddpump och panna?
plattvärmeväxlaren är till solvärmen den snurrar inte alls. ventil stängd för att slippa självcirkulation.Nils-Orvar skrev:
rördragningen är rak och fin, kan återkomma med bild.
laddomat21 + atmos 50 gsx (cirkpumpen på steg 3)
Nej inga rör ovanpåA Alexn72 skrev:
Det är alldeles korrekt att tillopp och retur är kopplat till tekniktanken och inte längst bort. Lite ny fakta till ämnet har dykt upp. Pannan blev också bytt för ett par år sedan.kulle skrev:
Kan det vara så att problemet egentligen dök upp när pannan byttes från combi heat 2010-60 (tror jag det var) till Atmos 50 gsx?
Är röret mellan tankbotten och laddpump rätt kopplat? Ser ut att gå rakt upp?
Vid dagens eldning ströp jag ventilen till tank 2-4.
Nu ligger temperaturen mer jämt. Vet dock inte vad som händer de timmar det inte brinner. Trevligt med jämt uttag också
Nu ligger temperaturen mer jämt. Vet dock inte vad som händer de timmar det inte brinner. Trevligt med jämt uttag också