Hej!
Jag planerar att fräsa ett spår på 20x20 för en flexslang från uttaget upp till loftet på bilden:
Väggen är i betong. Är medveten om att det finns speciella spårfräsar med parallella klingor, men då det är en sträcka på bara 2200 mm tänkte jag att jag kanske kan klara mig med vad jag har hemma:
Till sänksågen har jag redan en diamantklinga (den kan dock vara ganska nedsliten, då den kom med sågen som jag köpte begagnad). Fördelen med denna är att den har kåpa med dammsugaranslutning. Det lär alltså damma ganska ordenligt?
Till vinkelslipen kan jag köpa en diamantskiva. Men kanske man också behöver en GDE 125 EA-S? Det är ju ett ganska dyrt tillbehör med begränsat användningsområde.
Någon med erfarenhet som kan säga om endera verktyget är lämpat och vad ni hade valt?
Jag planerar att fräsa ett spår på 20x20 för en flexslang från uttaget upp till loftet på bilden:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen är i betong. Är medveten om att det finns speciella spårfräsar med parallella klingor, men då det är en sträcka på bara 2200 mm tänkte jag att jag kanske kan klara mig med vad jag har hemma:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till sänksågen har jag redan en diamantklinga (den kan dock vara ganska nedsliten, då den kom med sågen som jag köpte begagnad). Fördelen med denna är att den har kåpa med dammsugaranslutning. Det lär alltså damma ganska ordenligt?
Till vinkelslipen kan jag köpa en diamantskiva. Men kanske man också behöver en GDE 125 EA-S? Det är ju ett ganska dyrt tillbehör med begränsat användningsområde.
Någon med erfarenhet som kan säga om endera verktyget är lämpat och vad ni hade valt?
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Du behöver inte fräsa 20x20 mm. Det finns godkända kablar för inbyggnad i vägg och de har diameter 11 mm. Det kan du köra med vinkelslipen och stenskiva.
Men som alla andra möjligheter så dammar det infernaliskt.
Men som alla andra möjligheter så dammar det infernaliskt.
Jag hade nog inte valt vinkelslipen ens med tillbehöret du länkar till eftersom du inte har en kant att börja från. Sen att handjaga med en vinkelslip en så lång sträcka utan att skada dig eller väggen…Johannes W. E. Eriksson skrev:
Hej!
[bild]
[bild]
Sänksågen är nog bättre alternativ men du behöver nog fästa upp skenan på väggen för att det ska bli någorlunda säkert och rakt. Enklast är nog ett par skruvhål så du kan skruva fast skenan i väggen.
Någon kommer att föreslå att hyra en maskin istället om det är möjligt…
Besserwisser
· östergötland
· 2 777 inlägg
Det blir mycket städning med vinkelslip...
Matningen till uttaget kommer nedifrån, det går ingen kabel uppåt. Tror ni alltså att sängsågen är det bättre alternativet? Skruvmontera skena är inga problem, det skall ju spacklas målas hursomhelst. Har också möjlighet att bygga ett "tält" av byggplast runt loftet för att minska dammläckage.
Redigerat:
Tack för tipset, det är ett alternativ. Bättre med slang förstås men kanske om spårningen blir för dammig och jobbig får jag tänka om.T Thomas_Blekinge skrev:
Kan det vara ett alternativ att borra en rad med hål och rensa det mellan? Beror ju förstås på hur hård betong det är etc. Jag får för mig det borde damma lite mindre? I alla fall om man dammsuger kring bordet. Men blir väl inte lika rakt som sänksågen.
Genomförde detta nu. Blev en kombination av att handjaga med sänksågen, borra hålrader där den inte kom åt, sedan "bila" med borrhammare och hugga huggmejsel. Skall sätta glespanel så behöver inte göra åverkan på bärlinan. Elektrikern får dra någon kabel lämplig att spackla in.
Blev inte rakt och snygg men spelar ju ingen roll då det ändå skall sättas igen. Blev förvånad hur dammfritt det gick att jobba med TS55 och dammsugare (hade plastat in hela utrymmet men i efterhand var det overkill). Det stora negativa är att den är väldigt tung att jobba med vertikalt. Sänksågen lyser när det gäller att kapa skivor men är ganska bångstyrig för de flesta andra jobb.
Blev inte rakt och snygg men spelar ju ingen roll då det ändå skall sättas igen. Blev förvånad hur dammfritt det gick att jobba med TS55 och dammsugare (hade plastat in hela utrymmet men i efterhand var det overkill). Det stora negativa är att den är väldigt tung att jobba med vertikalt. Sänksågen lyser när det gäller att kapa skivor men är ganska bångstyrig för de flesta andra jobb.
Klicka här för att svara