H Harald Blåtumme skrev:
Ditt tyckande saknar helt relevans för vad som är kriminella handlingar. Du får inte göra intrång på annans mark för att tex hugga ner träd som du tycker stör din kvällssol eller utsikt. Då begår du en brottslig handling och kan dels bestraffas efter brottets art, dels får du finna dig i att belastas med ett skadestånd som syftar till att återställa den skada du gjort.

Som jag ser det ska man vara frikostig med att utdöma riktigt saftiga skadestånd i fall som dessa.
Klart man inte får ta ner träd på grannens tomt. Men jag tycker reglerna ska ändras. Då hade denna situation aldrig uppstått.

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
G
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varför stannar du inte kvar istället och motiverar dig istället?

Staffan
Kanske han som är grannen? :D

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Rosa Parks? Förstår inte vad du menar, vänligen förklara.

H Harald Blåtumme skrev:
Rosa Parks? Förstår inte vad du menar, vänligen förklara.
Tog bort det. Du verkar tycka att lagen är väldigt viktig att följa. Jag tycker att dåliga lagar ska skrivas om.

P
C calibramicke skrev:
Jag kokar varje gång man läser om såna här idioter. Ekägaren borde tända eld på grannens hus. Ifall grannen vill ha en motivering till varför kan han alltid säga att han ville bli av med odören som kom från grannens hus, det bor nämligen en skithög där. Erbjud sedan 3500 kr i ersättning.
Om min granne fäller min feta ek så kommer han inte kunna bo kvar. Inte en chans han kan ersätta det överhuvudtaget med all växtlighet runt den.

Någon som vet vad det kostar?
- 100 årig ek
- Specialtransport
- Eventuell avstägning av väg
-Mobilkran
-X antal gubbar i xx antal timmar för att sätta dit den.

100 tusen lär inte räcka i totalkostnad.

• Gilla
Patrik V. och 4 till
  • Laddar…
Teacer Teacer skrev:
Tog bort det. Du verkar tycka att lagen är väldigt viktig att följa. Jag tycker att dåliga lagar ska skrivas om.
Berätta gärna mera om vad du tycker är dåligt i lagen som du anser ska skrivas om.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Berätta gärna mera om vad du tycker är dåligt i lagen som du anser ska skrivas om.
Att det är lagligt att plantera ett fult högt träd mitt i ett bostadsområde för att uppsåtligen förstöra sin grannes utsikt. Eller det kanske man inte får?

• Haha
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Förresten är det inte lagen det är fel på. Det borde regleras på nån helt annan nivå. Byggregler? Allmänt hyfs?

• Gilla
Torpolle
  • Laddar…
Teacer Teacer skrev:
Att det är lagligt att plantera ett fult högt träd mitt i ett bostadsområde för att uppsåtligen förstöra sin grannes utsikt. Eller det kanske man inte får?
Jag kan välja att plantera en väl uppvuxen tujahäck mot en granne som jag önskar se så litet som möjligt av.

Alternativt, jag kan plantera ett ganska högt och etablerat träd på strategiska ställen för att förhindra insyn på min tomt som jag inte vill ha.

Vad har du för problem med det?

• Gilla
Patrik V. och 6 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag kan välja att plantera en väl uppvuxen tujahäck mot en granne som jag önskar se så litet som möjligt av.

Alternativt, jag kan plantera ett ganska högt och etablerat träd på strategiska ställen för att förhindra insyn på min tomt som jag inte vill ha.

Vad har du för problem med det?
Om du samtidigt tar bort all sol som jag har på min tomt så har jag väldiga problem med det. Sen är det en väldig skillnad på 2-3 meter för att hindra insyn och 10-30 meter som kan skugga hela kvarteret.

• Haha
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
N noupe skrev:
Finns det något överhuvudtaget du inte ”vet”? Vem var USA:s 31:a president?
Ja det finns mycket jag inte vet. Den 31presidenten tex.

Men nu vet jag att det var Herbert.

Det är inte meningen att du ska bli irriterad på att du inte vet lika mycket som jag. De ekar som benämns som skyddsvärda är gamla ekar som börjar murkna. Det finns en hel del hotade insekter som är beroende av den typen av träd. Man kan aktivt skada friska träd för att få fram den typen av naturvärden. Men en frisk ek på 100år har inte särskilt unika naturvärden. En ek kan bli 1000år. En hundraårig ek är inte en gammal ek.

• Wow
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Teacer Teacer skrev:
Om du samtidigt tar bort all sol som jag har på min tomt så har jag väldiga problem med det. Sen är det en väldig skillnad på 2-3 meter för att hindra insyn och 10-30 meter som kan skugga hela kvarteret.
Krävs kanske litet kommunikation mellan grannar om det skulle uppstå problem av typen du nämner. Det mesta går att lösa i samförstånd.

Men strängt taget har du ingen som helst rätt att göra någonting alls om en granne har ett träd eller häck på sin tomt, oavsett vad det kan skugga.

Precis lika litet som jag har någon rätt att åtgärda en granne som valt att ha en pool eller hoppmatta precis vid tomtgränsen och förpestar hela grannskapet med gälla barnskrik alla bra sommardagar på året.

Är det problem med dylikt så får man ta ett snack och lösa problemen så alla blir nöjda.

• Gilla
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Mördade Wilma Anderssons anhöriga får 227 664:- i skadestånd.
Ni som tycker att ett gammalt träd är 4 ggr mer "värt" än livet på en 17 åring kan f-n inte vara seriösa.
den som jämför ett mord på en flicka och nedsågade träd kan f-n inte vara seriös

• Gilla
  • Älska
Patrik V. och 9 till
  • Laddar…
Frågan kanske är ett träd som växt i hundra år och vårdats av ägaren de sista 50 åten.
Så den gamla devisen kanske gäller "ett träd kan fällas på 5 minuter men tar 100 år att återställa"
Ersättning kan jag inte bedöma då varje plats/träd är unikt.

• Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
Teacer Teacer skrev:
Om du har problem med hur närliggande växter eller byggnader på granntomterna påverkar din tomt kanske du skulle sett till att köpa den marken också?

Du äger din mark, och det som är på den. Om dina grannar lagligen smäller upp fyravåningshus, fyrametersstaket, thujahäckar eller öppnar strippklubb så får du finna dig i det. Varför skulle det vara annorlunda med träd?

Vi köpte nyligen en stuga på en relativt stor tomt, en halv hektar, mitt ute i skogen. Tyvärr dåligt med kvällssol. Som "tur" är var det mest granskog, som blev angripen av granbarksborre, som markägaren nu låtit ta ner, så nu skymmer inte skogen kvällssolen; istället har vi ett kalhygge där. Ser förj-vligt ut. Men vare sig avsaknad av kvällssolen eller försämringen av utsikten är något jag har nån rätt att lägga mig i, för det är inte min mark!

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 22 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.