Karlia
Villa vista Villa vista skrev:
Detta var nytt för mig, källa?
Vi ansökte om tillstånd när vi fällde gammal ek på landet. Skyddsvärda träd - framförallt när de kommit upp i viss storlek. Vill du läsa mer, googla. Sökresultatet jag fick upp:
Skärmbild av Google-sökresultat om att fälla gammal ek med informationslänkar och utdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: Lät fälla. Vi gjorde det inte själva.

• Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
En frisk 100årig ek hat inte särkilt höga naturvärden.

• Arg
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Patrik V. och 5 till
  • Laddar…
P
bax bax skrev:
Konstigt att inte trädfällarfirman kollar upp sådant före de sätter sågen i trädet, det händer ju lite då och då verkar det som, att grannar tar saken (lagen) i egna händer.
De är naturligtvis ansvarsfria men det måste vara en konstig känsla att bli inblandad i något dylikt.
Varför skulle de vara ansvarsfria ?

P
V VetarN skrev:
Alltså det är inte realistiskt att ersätta för att återställa två likadana ekar. Världen fungerar inte så. Även om ni tycker det :)

Här gör en advokat en analys som är fullt rimlig i min mening.

[länk]

Här är summor på andra (bara nyhetskällor så jag har ingen aning om trovärdigheten)

[länk]

[länk]

Dock många är när man får sanktionsavgifter från kommun istället för direkta domstolsprocesser.

Det är alltid folk på det här forumet som skriker så vilt att jag undrar faktiskt om ni har någon rimlighetsbedömning till verkligheten. Med den samhällssynen går man en mörk värld till mötes (Nej, jag är ingen glättig södermalmare med rötthår)

Men, vi har väl ett facit snart från domstol förhoppningsvis.
Så om grannen med ekarna ringer en rivningsfirma och ber dem riva trädfällares hus, vad ska han betala då tycker du ?

• Gilla
  • Älska
Patrik V. och 14 till
  • Laddar…
Det är inte varje dag jag och @Daniel 109 är överens :). 1 Mkr är helt orimligt, på samma sätt som 3,5tkr är det.
Att det är en brottslig handling att fälla andras träd är, som sagt, en helt annan sak.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Staffans2000
D Daniel 109 skrev:
De unga ekarna är som barn. Det är först när de är stora/gamla de får ett värde. Men hur kan vi upprätthålla beståndet av gamla ekar och skattebetalare, ifall vi hugger ner/slår ihjäl dem när de är unga med motiveringen att de inte har ett särskilt högt värde?

Staffan

• Gilla
  • Älska
Patrik V. och 15 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
'Och det avgör du?

• Gilla
Gösta Uvestad och 18 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Varför skulle de vara ansvarsfria ?

Läste du inte mitt inlägg, #11?

P Peter787 skrev:
Så om grannen med ekarna ringer en rivningsfirma och ber dem riva trädfällares hus, vad ska han betala då tycker du ?
Vedvärdet såklart :-)

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 9 till
  • Laddar…
Tomture61
När är ett ekträd gammalt ? Ett ekträd kan bli 1000 år , är 100 år = knappt ett träd eller ?

Men ev. nya ska lik förbaskat växa i 100 år för att få samma storlek......

• Gilla
Patrik V. och 6 till
  • Laddar…
Mördade Wilma Anderssons anhöriga får 227 664:- i skadestånd.
Ni som tycker att ett gammalt träd är 4 ggr mer "värt" än livet på en 17 åring kan f-n inte vara seriösa.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Wow
Patrik V. och 13 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Ni som tycker att ett gammalt träd är 4 ggr mer "värt" än livet på en 17 åring kan f-n inte vara seriösa.
På vilket sätt kan dessa två helt olika händelser jämföras?
Menar du att man skall värdera människoliv i pengar på samma sätt som man värderar varor?
Om du stjäler tio miljoner av mig och sedan åker dit, är det då orimligt att du skall återbetala tio miljoner till mig? Skulle ett argument mot detta vara att en mördad dotter enbart inbringade 227K? Är inte Wilma Andersson mer värd än mina tio miljoner tycker du?

• Gilla
Patrik V. och 27 till
  • Laddar…
Jag kokar varje gång man läser om såna här idioter. Ekägaren borde tända eld på grannens hus. Ifall grannen vill ha en motivering till varför kan han alltid säga att han ville bli av med odören som kom från grannens hus, det bor nämligen en skithög där. Erbjud sedan 3500 kr i ersättning.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
gerva252 och 30 till
  • Laddar…
Staffans2000
M MagHam skrev:

Då har du inte fattat ett smack.
Ekarna kan ersättas med för oss människor livärdiga träd. Det är bara en pengafråga.
För de stackars föräldrarna är sannolikt inte en likartad ersättningsdotter ett alternativ. Så att kompensera dom med pengar blir svårare. Dvs. Träd och döttrar kan inte jämföras. Min egen uppfattning är att träden skall ersättas med liknande. Även för att avskräcka andra. När det gäller flickan och hennes baneman, ser jag avrättning som föregås av utdragen tortyr som ett minimistraff. Om någon tycker annorlunda, skulle det vara intressant att höra motiveringen.

Staffan

• Gilla
  • Älska
Peter787 och 23 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.