På konsumentens sida
· 3 620 inlägg
En man krävs på nästan en miljon kronor efter att han fällt två träd för att få "bättre sol".
Du kan läsa artikeln här: Fällde grannens hundraåriga ekar
Du kan läsa artikeln här: Fällde grannens hundraåriga ekar
Konstigt att inte trädfällarfirman kollar upp sådant före de sätter sågen i trädet, det händer ju lite då och då verkar det som, att grannar tar saken (lagen) i egna händer.
De är naturligtvis ansvarsfria men det måste vara en konstig känsla att bli inblandad i något dylikt.
De är naturligtvis ansvarsfria men det måste vara en konstig känsla att bli inblandad i något dylikt.
Speciellt när man ringer hem dom och sen pekar på ett träd på andra sidan staketet.bax skrev:
instämmer helt. Fullständigt oersättlig skada idioten gjort.Excel skrev:
3500:- som skada är ju ett fullständigt skämt. ett sådant träd höjer ju för flera av oss värdet på tomten vid en försäljning på minst 100-200 000. skadeståndet bör rimligen vara högre än vad en slumpmässig person på nätet ser som minsta värdeökning efter 5s betänketid.
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/...-annans-mark-för-att-få-bättre-sol-1.33069287
verkar vara ursprunget (betalvägg)
Expressen har dock refererat: '
https://www.expressen.se/gt/krim/sagade-ner-gamla-ekar-pa-annans-mark-battre-sol/
verkar vara ursprunget (betalvägg)
Expressen har dock refererat: '
https://www.expressen.se/gt/krim/sagade-ner-gamla-ekar-pa-annans-mark-battre-sol/
Nu vet jag inte hur kommunen där ser på det hela men iaf här o Roslagen är ju Ekarna väldokumenterade och även om de inte är fridlysta så vill man skydda dem om möjligt.
Speciellt i odlingslandskap är ju de majestätiska och vackra om de mår bra
Det här verkar ju vara träd som stått på en gård och som där markägaren vårdat dessa i 50 år.
Speciellt i odlingslandskap är ju de majestätiska och vackra om de mår bra
Det här verkar ju vara träd som stått på en gård och som där markägaren vårdat dessa i 50 år.
Varför är den som höll i motorsågen per automatik ansvarsfri?bax skrev:
Det låter helt bisarrt.
Staffan
Varken 3,5kkr eller 1000kkr är rimligt i sammanhanget. Jag hoppas att det slutar på en rimlig nivå.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Därför att skadan inte är så stor. Det som är rimligt att ersätta är det minskade fastighetsvärdet. Det tror jag inte är i närheten av 1Mkr.