En man krävs på nästan en miljon kronor efter att han fällt två träd för att få "bättre sol".

Du kan läsa artikeln här: Fällde grannens hundraåriga ekar
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Excel
Hoppas grannen döms att betala hela beloppet på nästan en miljon.
 
  • Gilla
Swedejohn och 64 till
  • Laddar…
Konstigt att inte trädfällarfirman kollar upp sådant före de sätter sågen i trädet, det händer ju lite då och då verkar det som, att grannar tar saken (lagen) i egna händer.
De är naturligtvis ansvarsfria men det måste vara en konstig känsla att bli inblandad i något dylikt.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
T
bax bax skrev:
Konstigt att inte trädfällarfirman kollar upp sådant före de sätter sågen i trädet, det händer ju lite då och då verkar det som, att grannar tar saken (lagen) i egna händer.
De är naturligtvis ansvarsfria men det måste vara en konstig känsla att bli inblandad i något dylikt.
Speciellt när man ringer hem dom och sen pekar på ett träd på andra sidan staketet.
 
  • Gilla
pete_rask och 11 till
  • Laddar…
Källa på detta?`

Det är ju god ton att man vid referat anger var man hittat informationen :)
 
Excel Excel skrev:
Hoppas grannen döms att betala hela beloppet på nästan en miljon.
instämmer helt. Fullständigt oersättlig skada idioten gjort.
3500:- som skada är ju ett fullständigt skämt. ett sådant träd höjer ju för flera av oss värdet på tomten vid en försäljning på minst 100-200 000. skadeståndet bör rimligen vara högre än vad en slumpmässig person på nätet ser som minsta värdeökning efter 5s betänketid.
 
  • Gilla
Elektra och 13 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur kommunen där ser på det hela men iaf här o Roslagen är ju Ekarna väldokumenterade och även om de inte är fridlysta så vill man skydda dem om möjligt.

Speciellt i odlingslandskap är ju de majestätiska och vackra om de mår bra

Det här verkar ju vara träd som stått på en gård och som där markägaren vårdat dessa i 50 år.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Staffans2000
bax bax skrev:
Konstigt att inte trädfällarfirman kollar upp sådant före de sätter sågen i trädet, det händer ju lite då och då verkar det som, att grannar tar saken (lagen) i egna händer.
De är naturligtvis ansvarsfria men det måste vara en konstig känsla att bli inblandad i något dylikt.
Varför är den som höll i motorsågen per automatik ansvarsfri?
Det låter helt bisarrt.

Staffan
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Karlia
Gamla ekar behöver man söka tillstånd för att få fälla. Undrar om det verkligen var arborister som fällde träden, de brukar ha koll på sånt. Rimligtvis fanns inget tillstånd då det inte går att få ett sådant för grannens tomt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 9 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varför är den som höll i motorsågen per automatik ansvarsfri?
Det låter helt bisarrt.

Staffan
Det har jag väl egentligen inte koll på, men de borde ju också vara åtalade då och inte bara grannen (funderar..)
 
En miljon låter helt rätt.
 
  • Gilla
Patrik V. och 7 till
  • Laddar…
Varken 3,5kkr eller 1000kkr är rimligt i sammanhanget. Jag hoppas att det slutar på en rimlig nivå.
 
  • Gilla
  • Wow
Patrik V. och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varken 3,5kkr eller 1000kkr är rimligt i sammanhanget. Jag hoppas att det slutar på en rimlig nivå.
Varför skulle 1 miljon vara för mycket enligt din mening? Eller menar du att även detta är orimligt litet?
 
  • Gilla
Patrik V. och 4 till
  • Laddar…
Därför att skadan inte är så stor. Det som är rimligt att ersätta är det minskade fastighetsvärdet. Det tror jag inte är i närheten av 1Mkr.
 
  • Gilla
  • Wow
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.