86 250 läst ·
462 svar
86k läst
462 svar
Fällde grannens hundraåriga ekar
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
För min del hoppas jag på att det slutar på mer än en miljon så att man ger en tydlig signal till folk: att ge fan i att göra intrång på andras mark och leva rövare med andras egendom som i detta fall är i stort sett omöjlig att ersätta. Det ska uppfattas som så dyrt att ingen vid sina fulla sinnens bruk ens kan överväga tanken, annars blir det aldrig stopp på denna typ av kriminalitet.
Så om jag knallar in och fäller grannens björkar, med motiveringen att jag vill se Sonfjället, är inte så farligt.D Daniel 109 skrev:
Vad tror du grannens fastighet här i Härjedalen minskar i värde med? 500 spänn? Eller den kanske t.o.m. ökar i värde.
EDIT: såna här saker ska svida som fan för beställaren, håller med Harald.
Eller ersätta för vad det kostar att köpa och plantera två lika gamla/stora ekar. Då lär 1 miljon på sin höjd räcka till en ek skulle jag gissaD Daniel 109 skrev:
Det är egentligen fullständigt orimligt. Lika orimligt som det är att uppskatta det minskade fastighetsvärdet. När det uppenbart sker med berått mod, borde skadeståndet grundas på åtreställningskostnaden. Allt annat är orimligt.D Daniel 109 skrev:
Troligtvis slutar det med en bot på tio tusen sådär, för Sverige har en lång tradition av att skydda brottslingar.
Staffan
Skadestånd ska inte ha till syfte att avskräcka, det är enbart för att hålla den drabbade skadelös. Eventuella straff ska inte blandas in i den frågan.
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Ja, och ska grannen hållas skadelös så ska skadeståndet rimligen baseras på vad det kostar att återställa med två lika stora/gamla ekar. Inte vad någon bedömer fastighetens värde till då det blir väldigt subjektivt. Och ska båda ekarna ersättas lär inte en miljon räcka långt.D Daniel 109 skrev:
Alltså det är inte realistiskt att ersätta för att återställa två likadana ekar. Världen fungerar inte så. Även om ni tycker det
Här gör en advokat en analys som är fullt rimlig i min mening.
https://www.inter.se/skadestandsberakning-vid-olovlig-tradfallning/
Här är summor på andra (bara nyhetskällor så jag har ingen aning om trovärdigheten)
https://www.skogsaktuellt.se/artike...-miljon-i-boter-for-olovlig-tradfallning.html
https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...ar-miljonboter/reprfg!7lBL2oJSaDBHIePbOHANYw/
Dock många är när man får sanktionsavgifter från kommun istället för direkta domstolsprocesser.
Det är alltid folk på det här forumet som skriker så vilt att jag undrar faktiskt om ni har någon rimlighetsbedömning till verkligheten. Med den samhällssynen går man en mörk värld till mötes (Nej, jag är ingen glättig södermalmare med rötthår)
Men, vi har väl ett facit snart från domstol förhoppningsvis.
Här gör en advokat en analys som är fullt rimlig i min mening.
https://www.inter.se/skadestandsberakning-vid-olovlig-tradfallning/
Här är summor på andra (bara nyhetskällor så jag har ingen aning om trovärdigheten)
https://www.skogsaktuellt.se/artike...-miljon-i-boter-for-olovlig-tradfallning.html
https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...ar-miljonboter/reprfg!7lBL2oJSaDBHIePbOHANYw/
Dock många är när man får sanktionsavgifter från kommun istället för direkta domstolsprocesser.
Det är alltid folk på det här forumet som skriker så vilt att jag undrar faktiskt om ni har någon rimlighetsbedömning till verkligheten. Med den samhällssynen går man en mörk värld till mötes (Nej, jag är ingen glättig södermalmare med rötthår)
Men, vi har väl ett facit snart från domstol förhoppningsvis.
Utmärkt bra skrivet.S hjulia skrev:
Men sannolikt tog tjuven med i beräkningen att han skulle få hosta upp en liten summa till sin granne för att få bättre solförhållanden.
Min egen våta dröm är att se ekägaren engagera några inte alltför nogräknade personer för ett hembesök hos grannen EFTER det att det juridiska er avklarat.
Hämd är en anrättning som vinner på att serveras kall.
Staffan
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Det är en viktig princip att skadeståndet ska baseras på återställande och att den drabbade ska hållas skadelös. Följs denna princip så kommer den avskräckande effekten på köpet som en bieffekt och kan ev minska förekomsten av framtida illdåd av den här typen.S hjulia skrev:
Jodå. För hade det varit det, hade ekarna stått kvar. Grannen visste naturligtvis att konsekvenserna skulle bli bagatellartade. Annars hade han låtit bli. Det har inget med "sammhällssyn" att göra.V VetarN skrev:
Staffan
Det är förvånande att det finns människor som inte kan förstå det.H Harald Blåtumme skrev:
Staffan
Alltså, med det sagt så kan man sätta dödsstraff på alla brott för då vågar ingen begå brott? Det har faktiskt visst med vilken syn man ser världen på. Jag anser åtminstone att det måste finnas en rimligare summa än 1 miljon och jag misstänker att i det här fallet domstolen håller med mig- Men vi får se.
Jag säger inte att han ska ersätta ekarna med 3500 kronor säger bara att rimligt är kanske 100 000 för båda.
Jag säger inte att han ska ersätta ekarna med 3500 kronor säger bara att rimligt är kanske 100 000 för båda.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
