Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det beror på om du har timmer vägg eller innervägg i råspont eller vanliga brädor. Har man nått av de senare alternativen kan det funka genom att såga ur lämpligbredd med en tigersåg beroende på vad som är bakom.

Angående spikskydd är ju själv iden att man jackar regeln längs ut och lägger i kabel, inte att man skall lägga den i centrum som ett VP rör. Själv skulle jag aldrig lägga kabel i vägg. Men det är ju bara jag det.

Varför vill du egentligen bygga in elen? Om huset verkligen har 20-talsstil (äkta spröjs, kakelugnar, trägolv), tycker jag att utanpåliggande kan bli riktigt bra, förutsatt att du klamrar prydligt, latexfogar i springan mot vägg innan målning etc. Och använder snygga brytare som passar bra till utanpåliggande. Bara en tanke - många utanpåliggande installationer har gjorts av klåpare med utseende därefter. En bra utförd installation kan t.o.m. tillföra något estetiskt....

Och när det gäller fräsa in kabel i vägg, den lösningen ställer nog till det lite när det gäller anslutning till uttag etc, ska man då använda kåpor för utanpåliggande, i annat fall krävs ju några cm hålrum ?

/A

Alko skrev:
Varför vill du egentligen bygga in elen? Om huset verkligen har 20-talsstil (äkta spröjs, kakelugnar, trägolv), tycker jag att utanpåliggande kan bli riktigt bra, förutsatt att du klamrar prydligt, latexfogar i springan mot vägg innan målning etc. Och använder snygga brytare som passar bra till utanpåliggande. Bara en tanke - många utanpåliggande installationer har gjorts av klåpare med utseende därefter. En bra utförd installation kan t.o.m. tillföra något estetiskt....

Och när det gäller fräsa in kabel i vägg, den lösningen ställer nog till det lite när det gäller anslutning till uttag etc, ska man då använda kåpor för utanpåliggande, i annat fall krävs ju några cm hålrum ?

/A
Vill nog hålla med där, det är lätt att förstöra känslan i en gammal kåk med gipsskivor å bråte, men men...

Nu får ni väl skärpa er!! Kulo använder man bara om det inte finns möjligheter att bygga in elen. Beaktas bör att den kulo som används nuförtiden inte går att förlägga lika snyggt som den gamla sorten med blymantel. Dessutom ska du få fatt på en som verkligen KAN spika kulo. Det så man vill spy när man hör nån rekommendera en kuloinstallation : )

Folk får väl göra som som vill man jag hade aldrig satt sågen i väggarna på en välhållen 20-talskåk för att fälla in elen.

Mitt påstående bygger på att man ändock ska rikta upp väggarna eller montera renoveringsgips

Per72 skrev:
Mitt påstående bygger på att man ändock ska rikta upp väggarna eller montera renoveringsgips
Nej nej nej nej, det är just det man ABSOLUT INTE ska göra i en gammal kåk! Jag blir lika bedrövad varje gång jag kliver in i en sönderrenoverad gammal kåk.

jag har lite svårt att fatta att en del hatar kulo installationer.Det går faktiskt att utföra dom vettigt.Utom möjligen spiskablen 5g2,5 är inte lätt att spika snyggt.'
Endel vill ha allt infällt högttalare tv antenn lampetter på vägg mm.Dom lägger ner hur mycket arbete som helst på att fräsa och bila.När man kommer dit några år senare så har ända röret för högtalarna hamnat fel eller något annat.Så det ligger ansl kablar löst på golvet.
En bra utförd kulo installation är ingen katastrof.

aprilia-tobbe skrev:
En bra utförd kulo installation är ingen katastrof.
Den är tom rogivande att betrakta...

Jag skulle vilja säga att det ska vara kulo i en gammal kåk. Det ger karraktär!

Hellre kulo än infälld kabel i väggarna.Då har man ju låst sig och får svårt att förändra sin anläggning.

Det är tur att smaken är som baken...delad : ) Jag vill bara säga det att man lätt kan bli oerhört besviken om man bestämmer sig för en kulo installation för att i tron tro att det ska se ut som det gjorde förr i tiden. Kontakta ortens största installationsfirma och säg att du vill ha en kuloinstallation också skickar firman ut nån av de yngsta installatörerna för att göra detta jobb. Risken att man efter utförd installation blir mycket besviken är inte direkt liten

Per72 skrev:
Kontakta ortens största installationsfirma och säg att du vill ha en kuloinstallation också skickar firman ut nån av de yngsta installatörerna för att göra detta jobb. Risken att man efter utförd installation blir mycket besviken är inte direkt liten
Som jag ser det har du då inte varit tillräckligt tydlig som kund! Varför skulle den största firman ha de bästa kulospikarna och vad är en kuloinstallation?
Du får ju tala om att du vill ha en något sånär tidsenligt utseende på installationen!

Var nånstans har jag påstått att ortens största firma har de bästa montörerna på att klamra kulo. Jag törs påstå att det är mycket svårt och få tag en installatör som klarar av att förlägga kulo/ekrk på ett sånt sätt som gjordes med den gamla typen av blymantlad kabel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.