Status
Inte öppen för fler kommentarer.
När var det blymantel på kulo????
Och sedan får man INTE blanda installationer med lös kabel i väggar med tex. rör och dosor.

Ursäkta... Plåt ska det vara och inget annat. Blymantel användes i dåtidens "eklk" Vad den hade för benämning vet jag inte.
Appropå kabel i vägg. Menar du att man inte får blanda i ett rum? Säg att man har kabel i vägg i ett rum och rör i vägg i rummet bredvid. Vad säger reglementet om det?

Per72 skrev:
I en vanlig villainstallation uppfyller man i de flesta fall kraven för att få säkra upp till 13A

Det är inte alltid så självklart. Pröva att göra en belastningberäkning för en infälld kabel med 30 graders omgivningstempratur får du se. För att inte tala om vad längden kan ställa till för utlösningsvilkoret...

Styrman_jansson skrev:
Det är inte alltid så självklart. Pröva att göra en belastningberäkning för en infälld kabel med 30 graders omgivningstempratur får du se. För att inte tala om vad längden kan ställa till för utlösningsvilkoret...
Har jag nånstans skrivit att det är självklart?

Man får inte använda dom olika sätten att dra el i samma installation, ska man ha lös kabel ska det vara i hela installationen och man får inte dra kabeln kors och tvärs hur man vill. det finns speciella regler om hur man ska gå till väga.

Per72 skrev:
I en vanlig villainstallation uppfyller man i de flesta fall kraven för att få säkra upp till 13A
Och det vet du? 13 A dvärgbrytare är inte avsedda för allmänt bruk i centraler utan mer för mer strömkrävande apparater i kök o.d!

Per72 skrev:
Var nånstans har jag påstått att ortens största firma har de bästa montörerna på att klamra kulo. Jag törs påstå att det är mycket svårt och få tag en installatör som klarar av att förlägga kulo/ekrk på ett sånt sätt som gjordes med den gamla typen av blymantlad kabel.
Jag antog det eftersom du skrev det! Dessutom så har Kulo aldrig varit blymantlad!

Sawsaw skrev:
Och det vet du? 13 A dvärgbrytare är inte avsedda för allmänt bruk i centraler utan mer för mer strömkrävande apparater i kök o.d!
Står det nånstans att man inte får säkra ett uttag var som helst i huset med 13A... Ta inte illa upp jag är bara lite nyfiken. Har inte boken med föreskrifterna här så jag kan läsa i den.

Jag har redan bett om ursäkt för att jag använde ordet bly i stället för plåt när det gällde kulon

elmont skrev:
Man får inte använda dom olika sätten att dra el i samma installation, ska man ha lös kabel ska det vara i hela installationen och man får inte dra kabeln kors och tvärs hur man vill. det finns speciella regler om hur man ska gå till väga.
Okej.. så det är så det ska vara. Tack

Per72 skrev:
Står det nånstans att man inte får säkra ett uttag var som helst i huset med 13A
Nej men du påstår att 13 A är helt ok i de allra flesta belysnings- och uttaginstallationer i en villa idag och det är långt ifrån vad jag som elinstallatör kan hålla med om!
13 A för bostäder är som jag redan skrivit främst avsedda för kök där det blivit vanligare med fler och mer strömkrävande apparater.

Sawsaw skrev:
Nej men du påstår att 13 A är helt ok i de allra flesta belysnings- och uttaginstallationer i en villa idag och det är långt ifrån vad jag som elinstallatör kan hålla med om!
13 A för bostäder är som jag redan skrivit främst avsedda för kök där det blivit vanligare med fler och mer strömkrävande apparater.
Det intressanta i frågan är vad man får och inte får enligt reglementet. Nu säger du ju själv att det inte står nånstans att man inte får göra som vi har diskuterat och det var just det jag vill framhävda i från första början. Att det sen är upp till varje installatör vad han tycker är bra eller ej är en annan fråga. Det är ju upp till var och en

ok, ännu en kverulant! Men jag avslutar den här diskussionen med att säga att du kan inte påstå att det går bra i de allra flesta installationer, för det gör det inte!

• Gilla
0lle
  • Laddar…
Per72 skrev:
Och i vilka fall, enlig dej, gör man det inte? Vänligen redogör för vilka kriterier som föreligger.

pefo skrev:
Och i vilka fall, enlig dej, gör man det inte? Vänligen redogör för vilka kriterier som föreligger.
Om INTE uttagen är godkända för att säkras med 13A eller mer

Sawsaw skrev:
Jag har inte nånstans påstått att man får säkra en belysningsinstallation med 13A hur som helst

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.