Boan skrev:
det gäller ju att förhandla till en á-prislista innan, tex, Ahlsells priser - en rabatt, lot oss säga att en mindre rörfirma har 60-70 rabatt på listpriset, sen är väl 10% rimligt påslag, om de får betalt för materialet innan de betalar sin faktura.
Svårigheten som kund är att förhålla sig till en prislista och en rabatt. Utan att ha fått konkreta priser innan på de produkter som hantverkaren kommer att använda sig av så säger varken en prislista eller en rabatt något om slutkostnaden.

VVS - en i mitt tycke skitbranch med skitmoral. Man har gemensamt med elbranchen i ganska många år kämpat hårt för att skapa en miljö med "listpriser" som ligger så in i absurdum högt, att man med väl tilltagna rabatter kan blidka de som dristar sig att klaga, utan att för den skull nämnvärt behöva tumma på sin egen marginal. Random snubbe knallar in hos valfri rörkrökare och lyfter 25% rabatt idag, helt utan motprestation. ROT-avdraget gjorde knappast saken bättre - timdebiteringen för rörkrökare och annat löst folk har ju formligen skenat sedan staten började betala deras fakturor.

Skulle tro att om TS bara slår en signal till sin rörkrökare och yppar missnöje över fakturan så kommer det utan större protester sändas en justerad faktura med ytterligare tio procent "rabatt".

• Gilla
Martin_B och 4 till
  • Laddar…
Material spec verkar rimlig tycker jag. Däremot timmarna är galet högt. Har han verkligen vart hos dig 7-16 i över en veckas tid?
Känns riktigt mycket...

Vad har röris gjort för arbete? Har han bilat ur hela badrummet?

Inget annat som är gjort eller?

Låter saftigt, jag pröjsade själv nyligen 38 000kr efter Rot för 46kvm golvvärme. Då ingår spårade golvspån, lK värmeplåtar 119st
12mm slang ca 280m, en shunt med styrning i källarn, urkopplingsbar och borttagning av 4st bef element, inkoppling och drifttagning av golvvärmen.

Anslutning av 2st nya matningar kall/varmvatten, nydragning av 70mm avlopp, samt en ny matarledning rör i rör till kyl och frys.

Så ja det låter dyrt...

Jag arbetar som röris och kan ärligt säga att jag hade gjort mer än 1 badrum per dag. Vem lägger på diamantborr. Sen undrar jag över vissa delar på din faktura 22mm kopparrör och prk grejer har du inkommande vatten i badrummet?

8 timmar är ett riktpris för komplettering och 8 timmar till på det om man skall lägga avlopp och dra rör i vägg osv. Dessutom vi är rätt stora och tar 440:- timman och då ingår bil i priset.

• Gilla
Semiproffset och 7 till
  • Laddar…
Jo jag skulle nog säga 16h också. Plus nån timme till om det inte var extremt besvärligt badrum. Förutsatt att han inte bilat ut hela badrumsgolvet.
Då stämmer nog tiden...

Jag har anlitat rörmocker tre ggr. De två första var på löpande räkning, och jag fick räkningar som den du fick. Man känner sig totalt grundlurad. Bl.a så skulle de flytta på en 4 år gammal säkerhetsventil, var det sagt. När jag kom hem hade de monterat en ny som de tog 600:-, 3 ggr så mycket som jag hade fått betala på nätet. Likadant 2:a gången. Överpriser till förbannelse. Nu sista gången, så tog jag fast pris. Blir väl blåst nu också, men då vet jag åtminstone vad kostnaden blir.

Rörmokare är lurendrejare.

Nej de är inte rimligt men alltid svårt att säga ...
Har dom bilat bort avlopp med demonterat något ??
Att montera skåp duschvägg toastol vask tar normalt 8h
Inkoppling och rördragning 8m ca 8h till
Sen matrial kostnad är orimlig men så är det på nästan alla VVS firmor dom handlar på ahlsels och där kostar allt 100% mer än normalt

Skullbone....visst är det så att VVS,aren har jobbat i utrymmet tillsammans med andra hantverkare. Alltså, röris har till viss del kommit och gått och eventuellt fått en del ställtid i väntan på andra.
Är det så?

Gurragrus. Tycker du ska vara försiktig att generalisera att alla rörisar är lurendrejare för så är det inte. Det vet nog även du.

• Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
Varför är folk så dåliga på att fråga innan vad hantverkstjänster kostar( gäller även mig själv) Ska man köpa en ny Sänksåg ,tv, skor exempelvis så är man villig att lägga ner obegränsat med tid och släppa allt man har för att kunna köpa dettabilligare än nån annan.

• Gilla
santos
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
För att återgå till OnTopic så är priserna i överkant.

Jag har kikat lite snabbt på prylarna och uppskattar att du fått betala ca 60-80% i påslag på vad rörisen betalat (vissa saker ännu mer), trots att du "fått" 15% i rabatt. Dåligt att fakturan inte visar artikelnummer (RSK-nummer)

Servicebil tar dom flesta rörmokare betalt för. Min chef gör det också för företagets servicebilar.

Men har ni inte avtalat om något pris innan, så råder det fri prissättning i Sverige. Så ja, du kommer att få betala dyra pengar för detta.

Vad har ni kommit överens om innan arbetet startade?

[länk]
Hur kommer det sig att 80% påslag känns ok för de flesta? Om man nu tar 625 kr i timmen vilket jag tycker är väldigt mycket för en gymnasieutbildad hantverkare så ska man väl inte behöva lägga på så mycket på materialet? Som kund vill jag betala vad som är skäligt. Vet jag att jag själv hade kunnat handla grejerna betydligt billigare så känns det inte skäligt. Handla efter specifikation kan jag faktiskt själv. Arbetet lämnar jag gärna till proffs. Timpriset får man väl leva med då det är tillgång och efterfrågan som styr. Men som jag har förstått det gillar inte hantverkare att man själv köper materialet?

K
Ni som arbetar som hantverkare [inom vissa branscher, väverskor och stickerskor tar ju inte de här arvodena] måste förstå att det här ger branschen dåligt rykte. 38 000 kronor tjänar jag på tre månader. Alla svenskar har inte fantasilöner och bor i Täby. Jag är själv egen företagare och fakturerar olika typer av kunder (är journalist). Det är fullt möjligt för oss att bedöma ett uppdrag olika beroende på vem det är som köper tjänsten och det är det för er också.

[
Verkar jävligt dyrt gjorde själv min korsas badrum kanske 15 kvm allt kakel fog tät skick arbet flyt 30 timmar!!! Total kostnad 34000 rörmockaren byte golvbrun Ny toa stol handdukstork
arbete ca 15000 440 i timmen 150 kr i körning och ca 5-10 arbets timmar!!! Service bilen i din faktura verkat sjukt betala men jag har själv betalt 700 kr i kör tid i timmen av andra företag... Men 52 arbets timmar det är åt helvete för mycket. Hela morsans badrum i tid tog 80 timmar!!! 30 kakel 40 snickare 10 rör....

QUOTE=Skullbone;2350637]Hej,

Fick idag fakturan från VVSaren som har jobbat i vårt badrum, han har satt in nytt avlopp och sedan utanpåliggande rördragning.
Badrummet är 7 kvm och det har installerats dusch, badkar tvättställ och toalett.

Fakturan är på 38 355 SEK!!! Kan det verkligen vara rimligt? :O

Priset är exklusive inredning...

Visa bilaga 159272

Visa bilaga 159274[/QUOTE]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.