krilleman_215 skrev:
För att återgå till OnTopic så är priserna i överkant.

Jag har kikat lite snabbt på prylarna och uppskattar att du fått betala ca 60-80% i påslag på vad rörisen betalat (vissa saker ännu mer), trots att du "fått" 15% i rabatt. Dåligt att fakturan inte visar artikelnummer (RSK-nummer)

Servicebil tar dom flesta rörmokare betalt för. Min chef gör det också för företagets servicebilar.

Men har ni inte avtalat om något pris innan, så råder det fri prissättning i Sverige. Så ja, du kommer att få betala dyra pengar för detta.

Vad har ni kommit överens om innan arbetet startade?

[länk]
Detta är väl nästintill det enda vettiga svaret i denna tråd och eftersom Krille alltid har rätt så utgår jag från att även detta stämmer.

Det som inte riktigt framkommer ovan är vad "i överkant" betyder. Jag gissar att det handlar om säg 20% på bottenraden. Om man som i detta fall inte konkurrensutsatt leverantören utan bara accepterat första budet så är ju det en rätt rimlig prisnivå.

Att fastna på att påslaget är 60-80% funkar inte heller eftersom alla verkar göra så. Det är en galen marginal på materialet men inte ocker eftersom alla gör så.

....med andra ord finns det inte så mycket att bli upprörd över baserat på vad som framkommer här i tråden. 52h arbete kan alltid ifrågasättas, men vilket arbete har egentligen utförts förutom att banka ihop rördelarna på fakturan?

Det är det som har utförts. "Bankat ihop rördelar" Avlopp samt vatten i ett badrum. Har iofs granitkeramik på väggarna så kan tänka mig att borrningen tar en stund extra...

Jag fakturerar 625 kr. Arbetar i norrland inom bristspecialitet. Söderöver går det inte att ta ut lika mycket. Kanske att jag om några år, då jag är mer erfaren, kan tjäna lika mycket som man enligt Marre666 är förtjänt av inom lift/lyftbranchen.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
I mitt yrke så finns det väldigt lite duktigt folk, samt ett litet tillskott av nya förmågor, allt handlar om efterfrågan och tillgång, i vår bransch så är man mån om personalen av den anledningen! vet inte hur det är i VVS branschen men antar att det är lite brist såsom det är på plåtslagare.mm, resultatet är högre timpriser eftersom dom som kan detta får högre löner.mm

Jag fick nyligen badrummet ordnat med röris. Han bilade bort en brunn och satt endast avloppsrör där. Drog vattenledningar innanför väggar till 1 grovkök med tvättmaskin, 1 handfat och en dusch. Detta betalade jag 8300:- efter rot och dylikt. Detta är även inkl material

Detta är varför jag gör det själv = inga obehagliga överraskningar efteråt! Sen förstår jag inte varför folk har så svårt att fråga efter ett fast pris innan jobbet sätts igång, då vet man ju innan om det är ok eller inte!

• Gilla
Ulric
  • Laddar…
Marre666 skrev:
Detta är varför jag gör det själv = inga obehagliga överraskningar efteråt! Sen förstår jag inte varför folk har så svårt att fråga efter ett fast pris innan jobbet sätts igång, då vet man ju innan om det är ok eller inte!
Vissa hantverkare blir ju förbannade och slänger på luren om man diskuterar pris och betalning. Men det är klart att man som kund har ett ansvar att komma överens med hantverkaren om priset innan man tackar ja.

Jag använder mig ibland av hantverkare, oftast rörmokare samt elektriker där har jag sett till att få tag i någon som någon i bekantskapskretsen känner till och som har bra renommé, inte alltid detta funkar...men när man väl har kontakt med en duktig hantverkare som inte skinnar en så håll tag i denna för resten av livet, sätt fram en termos kaffe å bulle innan du drar iväg till jobbet, uppskattas alltid oerhört mycket! Det gäller att få hantverkaren att känna sig uppskattad då blir det bra utfört samt oftast ett bra pris :) Det är bara att gå till sig själv...om min granne öser beröm över min nya altan jag byggt så har iaf jag väldigt lätt för att hjälpa denna med sitt projekt.osv eftersom man blir glad och känner sig uppskattad.

• Gilla
Zandra82 och 1 till
  • Laddar…
Säkerligen helt normalt om ni inte avtalat annat angående "rördelarna/materialet". Varje gång vi gjort något speciellt (typ renoverat ett badrum).. så har rörmokaren alltid varit den "dyra".. säger varken att det är rätt eller fel, har bara observerat det. Det gäller att fråga och veta.. vad man har att vänta.. av just den personen/företaget. De har alla olika påslag, tillkommande avgifter osv..

Det enda du möjligen kan ifrågasätta är ju isf arbetstiden, har den varit och jobbat/handlat åt dig i "x" timmar eller inte.
Hoppas det löser sig för dig iaf,

Med vänlig hälsning, Sandra

(angående servicebil, så hade jag en helt tråd om den saken för nått år sen här *grr*.. men även där har de olika syn på saken)

Skullbone skrev:
Det stämmer, en i duschen och en under badkaret!
Jag tycker att det finns flera delar som jag inte kopplar till ett normalt badrum, 22 rör, 22 delar PRK osv. Jag är själv rörläggare och 52 h låter mycket för ett badrum men exakt vilket arbete han har gjort beskrivs heller inte av trådskaparen..

• Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
14 st 75mm 45gr avloppsböjar?
11st 75mm muffar?
30m kromade utanpåliggande rör? Det blir ett par varv runt badrummet kan man tro.

Det kanske är läge att fråga om du verkligen fått rätt faktura....:)

Redigerat:
  • Gilla
Martin_B och 3 till
  • Laddar…
Majgårdarna
Fredag kväll. Jag gissar att det blir en hel del inlägg från hantverkare i kväll som försvarar fakturan :D

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Ts kanske fått betala bara för de oanvända delarna i varje förpackning :-)

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Krilleman
sunqan skrev:
Ts kanske fått betala bara för de oanvända delarna i varje förpackning :-)
12mm kromrör kommer i 25st/tub... :x

B
det gäller ju att förhandla till en á-prislista innan, tex, Ahlsells priser - en rabatt, lot oss säga att en mindre rörfirma har 60-70 rabatt på listpriset, sen är väl 10% rimligt påslag, om de får betalt för materialet innan de betalar sin faktura.

Tiden låter som väldigt mycket.. timpriset likaså.. men jag kanske bara är färgad av den rörisen jag haft som är grymt snabb och noga..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.