PeterStrandberg skrev:
Lämnar du också garanti på sålt material och är skadeståndsskyldig? :rolleyes:
Hmmm Läkare har väl sådär 7 års högskoleutbildning (inklusive praktik då). Vad har en VVS-installatör?

Redigerat:
Riktigt hur en läkares timlön är relaterad till TS absurda VVS faktura är jag inte med på men är däremot intresserad att få veta vilken firma som försöker blåsa sina kunder när de kan.
TS hintar om att det är en stor firma och då är sannolikheten att fler råkar ut för dem...

/Peter

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Skullbone skrev:
Tyvärr så var det min entreprenadfirma som valde dem... hade lite för mycket förtroende för denna firma...
En sak är säker att jag kommer aldrig använda denna firma.. när det är ett så stort företag så tror man att man ska slippa ockerpriser.. men antar att det är tvärt om.
Kommer aldrig ta in hantverkare utan att vara hemma medan de jobbar i framtiden... något har man lärt sig trots att man är ung och dum...
Att ta in offert och köra fastpris på jobbet är ju ett annat sätt om man vill ha kontroll. Att ta ledigt att sitta hemma och titta på när någon annan jobbar i 52h blir ju inte billigt heller.
Har man tid att vara hemma så mycket så kan man ju lika gärna göra jobbet själv.

Läropengar har nog de flesta råkat ut för. Hittar man hantverkare som man vet fungerar och vet att man får bra priser av så kan man gå över till att köra löpande räkning med denna för kommande jobb.
Löpande räkning med budgetpris och kontinuerliga avstämningar är ju en annan variant annars om det är lite större jobb det handlar om.

Victoory skrev:
Ser att man borde blivit vvs-montör. Som stafettläkare fakturerar jag 625 kr per timme.
Skojar du med mig, jag har hört att ni drar 80 000 i veckan. Iof INTE Stockholm

edit: Skulle vara en INTE där

Redigerat:
Gav ca 22000 för samma jobb, med dold rördragning, och inkoppling av 2 element med koppel och termostater, ja fick 20% på materialet, dock inga överpriser. Tog 24 timmar..behövde inte betala extra för borr :)

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Som plattsättare kanna iof förstå att man kanske debiterat extra för en borr om det är granitkeramik på väggarna, en kund ringde mig och frågade hur fn han skulle få hål i plattorna, hade köpt dyra borrar på bygghandel som inte klarade ett hål....

• Gilla
Vattex och 2 till
  • Laddar…
Om jag fick en hundring varje gång någon här på forumet beklagar sig över vilket överpris deras hantverkare har tagit så hade jag nog tjänat bättre än en rörmokare.

Om jag ska försöka sammanfatta detta och många andra fall så blir det nåt sånt här:

-Överpriser? Ja, det kan jag nog tycka med tanke på kompetens och svårighetsgrad på jobben som utförs.
-Höga materialpåslag. Kanske den vanligaste källan till irritation, här sammarbetar grossister och hantverkare för att möjliggöra detta, i mina ögon många ggr, ocker.
-Fel att försöka maximera sina vinster? Nej, det tycker jag inte så länge firman/hantverkaren är ärlig och tydlig med sina påslag.
-Dumt att inte fråga om priser/tidsårgång innan? Ja, det tycker jag. Det känns väldigt grundläggande att komma överens om pris, påslag, avgifter och en uppskattad tidsåtgång innan man beställer något.

• Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
R
Hantverkare är vår tids nya hjärnkirurger :thumbup:

• Gilla
oliva
  • Laddar…
Sfrepe skrev:
Gav ca 22000 för samma jobb, med dold rördragning, och inkoppling av 2 element med koppel och termostater, ja fick 20% på materialet, dock inga överpriser. Tog 24 timmar..behövde inte betala extra för borr :)
Hur kan det vara ett liknande jobb om ditt tog 24 timmar och ts tog 52 timmar

• Gilla
Fredrik Öberg Vuopio
  • Laddar…
Tänker inte ge mig in i prisfrågan och timkostnad, för den diskussionen har förts otaliga ggr här på byggahus. Däremot har det gått åt lite väl mycket avloppsdelar för 7 kvm badrum. 9 m 75 rör t ex. Har ni två golvbrunnar?

Sen låter 52 tim lite mycket, om inte de utförde även rivning och bilningsarbeten.

Timkostnaden måste ts rimligen vetat om innan , för det finns väl ingen som anlitar en hantverkare på timme utan att veta om priset .

lordi skrev:
Tänker inte ge mig in i prisfrågan och timkostnad, för den diskussionen har förts otaliga ggr här på byggahus. Däremot har det gått åt lite väl mycket avloppsdelar för 7 kvm badrum. 9 m 75 rör t ex. Har ni två golvbrunnar?
Det stämmer, en i duschen och en under badkaret!

Det är inte rättvist att ta upp timmtiden. Då vi inte vet hur arbetet set ut.

Tycker en duktig hantverkare är värd 625:- i timmen, vi debiterar 695:- i timmen ( jobbar i lift/lyft branschen ) samt att vi också har påslag och rabattsystem som alla andra företag annars så tjänar man ju inga pengar! Problemet är att hantverkare ofta gör jobb hos privatpersoner som är mkt priskänsligare än företagsförsäljning.etc. vilket inte är så konstigt iof...man vill ju ha så mkt som möjligt till roligare saker :)

OBS: vill man ha det billigt så får man göra det själv, svårare än så är det inte!

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.