Mikael_L skrev:
I landet har vi stor (men inte total) frihet att sluta avtal.

Går man in i ett avtalslöst förhållande mot en firma (eller delar av affären är ej reglerad i avtal) så tar vissa andra saker vid och ersätter sas avtalen som saknas.
Om en konsument är inblandad så kommer konsumenttjänstlagen och/eller konsumentköplagen träda in och reglera att en del oskäliga saker inte är tillåtna.

Men även företag emellan så är det absolut inte fritt att nyttja varje lucka i avtalen för att vinna oskäliga vinster/fördelar.
Det kan kommas att avgöras i domstol och gå mot den som tänkte "HAHA, fri prissättning!"
Ja,då blir det till tinget man får gå om man inte är nöjd, eller hur? Där vet vi ju att det inte sker speciellt ofta. Anledningen till det torde vara att de konsumenter som inte är nöjda och börjar spy galla snart inser att de varit en smula naiva och inte vågar gå till tinget då de "håller tunt"
Återigen, kolla och kom överens om pris och tillvägagångssätt INNAN arbetet påbörjas.

Mikael_L
Ja eller så orkar man inte offra ännu mer av det liv man har tillgängligt, vår livstid är ju en ändlig resurs. ;)

Eller så kommer man överens med firman innan det är uppe i tinget, firmor känner också ofta samma sak, att dom riskerar att förlora, och även om de inte gör det så har dom ändå förlorat sin tid.

Sen finns det trots allt fler vettiga firmor och hantverkare än ovettiga. Samma med kunder.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Handlar alla rörisar på Ahlsells?
Det är ju inget företag det går dåligt för iaf. 13 miljarder i omsättning

raveper skrev:
Det är den listade omsättningen. Verklig omsättning är några hundra tusen bara ;)

• Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
När vi fixade vårt badrum fick vi ett uppskattat pris vad gällde VVS:delen från entreprenören på runt 5000 kronor. Blev helt chockad när vi fick fakturan på drygt 20 000...!
Det för att koppla in wc:n, duscharmatur (ingen takdusch el likn) ansluta handfat, samt grovdiskbänk och tvättmaskin. Vi hade köpt allt utom rör och kopplingar, och VVS:aren återanvände dessutom en stor del av rören (utanpåliggande rördragning).
Bad att få specad faktura i tillägg till den första fakturan, och i den famns väl knappt någon koppling under 500,-, så där tror jag helt ärligt att de hade "saltat" en del. Lärde oss att ALDRIG ta en muntlig, uppskattad offert igen i vart fall....

EttPe skrev:
När vi fixade vårt badrum fick vi ett uppskattat pris vad gällde VVS:delen från entreprenören på runt 5000 kronor. Blev helt chockad när vi fick fakturan på drygt 20 000...!
Det för att koppla in wc:n, duscharmatur (ingen takdusch el likn) ansluta handfat, samt grovdiskbänk och tvättmaskin. Vi hade köpt allt utom rör och kopplingar, och VVS:aren återanvände dessutom en stor del av rören (utanpåliggande rördragning).
Bad att få specad faktura i tillägg till den första fakturan, och i den famns väl knappt någon koppling under 500,-, så där tror jag helt ärligt att de hade "saltat" en del. Lärde oss att ALDRIG ta en muntlig, uppskattad offert igen i vart fall....
Entreprenören får bara överskrida uppskattat pris med 15% (Konsumenttjänstlag). Det är dessutom entreprenörens ansvar att bevisa att priset (5000) gällde något annat än arbete plus material.

redarn skrev:
Entreprenören får bara överskrida uppskattat pris med 15% (Konsumenttjänstlag). Det är dessutom entreprenörens ansvar att bevisa att priset (5000) gällde något annat än arbete plus material.
Det gäller ju bara om de köpt in vvs via en huvudentreprenör. Jag tolkar nog detta som att det är delad entreprenad, d.v.s. att de köpt vvs direkt från rörmokaren

Johnsson 56 skrev:
Det gäller ju bara om de köpt in vvs via en huvudentreprenör. Jag tolkar nog detta som att det är delad entreprenad, d.v.s. att de köpt vvs direkt från rörmokaren
Nej, det gäller all försäljning av tjänster från företag till konsument.

redarn skrev:
Nej, det gäller all försäljning av tjänster från företag till konsument.
Ja, givetvis om det är vvs-entreprenören som angivit 5000 kronor, men knappast om de frågat byggentreprenören och sedan själva anlitat en rörmokare som de inte har frågat om pris. Jag tolkar att det ligger till så eftersom det står :
uppskattat pris vad gällde VVS:delen från entreprenören på runt 5000 kronor

Johnsson 56 skrev:
Ja, givetvis om det är vvs-entreprenören som angivit 5000 kronor, men knappast om de frågat byggentreprenören och sedan själva anlitat en rörmokare som de inte har frågat om pris. Jag tolkar att det ligger till så eftersom det står :
uppskattat pris vad gällde VVS:delen från entreprenören på runt 5000 kronor
Med den tolkningen har du givetvis rätt. Men då är det för mig konstigt att känna sig lurad.

Krilleman
raveper skrev:
Nej, alla handlar inte uteslutande på Ahlsell. Alla rörisar har konton hos alla större grossister, Solar, Onninen, Dahl, Ahlsell. Priserna kan skilja enormt på samma produkter, speciellt på dyrare saker. Sen har Ahlsell ett ganska brett sortiment så dom riktar sig även till andra branscher.

Men grundpriserna är som sagt var högst av alla!

Symbrio är på frammarsch, då det är ett verktyg för att kolla priser hos olika leverantörer med en inloggning. Det kostar nog dock en stor slant för företagen att vara med där!
http://www.symbrio.se/sv-SE

Vi hade kontaktat ett företag som höll i hela renoveringen . De uppskattade priset på VVS till 5000,- men VVS firman sedan tog in fakturerade drygt 20000,-... Hade inte fått enskriftlig offert tyvärr, så det var ju bara att betala - men det var surt och vi lärde oss en viktigt läxa!!

redarn skrev

EttPe skrev:
Vi hade kontaktat ett företag som höll i hela renoveringen . De uppskattade priset på VVS till 5000,- men VVS firman sedan tog in fakturerade drygt 20000,-... Hade inte fått enskriftlig offert tyvärr, så det var ju bara att betala - men det var surt och vi lärde oss en viktigt läxa!!

redarn skrev
"Höll i renoveringen" frågan är om ni hade avtal med Huvudentreprenören gällande även VVS eller om ni hade avtal med VVS-entreprenören direkt, dvs han skickade fakturan till er?

EttPe skrev:
Så VVS firman var anlitad av huvudentreprenören men skickade fakturan direkt till dig? Eller skickade din huvudentreprenör en faktura till dig med specificeringen "VVS kostade 20'000" och bifogade VVS firmans faktura?

Är avtalet muntligt är det företaget som har bevisbördan om innehållet.

En sak har jag lärt mig i alla fall, det är aldrig lönt att diskutera priser på installationsmaterial med en rörmokare i efterhand. Epic fail, helt enkelt. Antingen gör man upp om fastpris innan, eller så anlitar man en bekant VVSare och åker tillsammans till DAhl och köper alla grejor och betalar direkt i kassan. Eller så gör man precis allt själv. Anlitar man en rörfirma så är det alltid rövarepriser på material.

Sen gällande han som var läkare och fakturerade 625 kr/timme (exkl moms?). Se över din prissättning illa kvickt, det är extremt underpris sett till kompetens och utbildning. Det är ungefär vad en programmerare med kanske 3 års högskola kan fakturera efter 2 års erfarenhet när det gäller IT-tjänster som t.ex programmering. Och snart ungefär vad en VVSare eller elektriker kan fakturera...

/S

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.