Nils82 skrev:
Skullbone, har du haft kontakt med VVS,aren?
Någon klarhet ifrån dennes sida som kan reda ut frågetecknen vad avser tidsåtgången. Den redogörelsen torde bara vara ett samtal bort.
Mailade i fredags utan att få svar, skall kontakta de imorgon igen så får vi se vad de har att säga.. Har ju fått en del kött på benen i denna tråd iallafall :)
Någon på facebooksidan nämnde att de hade tagit betalt för två olika WC-Anslutningar... stämmer det? inköpslistan känns ju som rena grekiskan för en annan!

Krilleman
Konstigt värre, när jag kikar på denna artikel på företagets inloggning är grundpriset högre!

1215:- kontra 1095:-!

Uponor.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tompaah7503 skrev:
[bild]

• Gilla
Stegväxellåda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja vad röris måste gråta om han måste skänka bort hela 15% rabatt till sin kund. :)

• Gilla
Micc och 1 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Konstigt värre, när jag kikar på denna artikel på företagets inloggning är grundpriset högre!
1215:- kontra 1095:-!
Haha. Låter som att det inte bara är slutkunderna som blir blåsta av det här sjuka systemet.
:thumbup:

Hantverkaren hart ju också en sommarstuga som måste renoveras och förses med material. Jag är så himla trött på överdebiteringar.
Hade en målare här för tapetsering som debiterade 10 l grundfärg där bara 3 liter har kunnat gå åt. Undrar var resten av färgen tagit vägen? Nästa jobb där ytterligare 10 liter debiterades?
Jag är beredd att betala bra peng till bra jobb men om man blir lurat på detta sätt då blir jag elak till tusan och jagar dessa hantverkare tills dom dör.

• Gilla
Stegväxellåda och 1 till
  • Laddar…
De känns som att när rotavdraget kom till så steg priserna på jobb med ungefär som det hände med restaurangmomsen.

• Gilla
Micc och 3 till
  • Laddar…
Traume skrev:
Köpte själv golvärme till ett fritidshus på nätet kostade det totalt 20000kr inkl .moms
kollade med en kompis som har rörfirma ,han betalade 26000kr för samma varor på ahlsell.
ifrågasatte varför dom handlar där och inte på nätet men fick inget klokt svar.
Antagligen har dom någon % i bonus samt att det är smidigare att handla på ahlsell.
Därför man behöver en leverantör som kan leverera 100-tusentals artiklar inom 24-timmar. Därför handlar vi av Dahl t.ex. och ska deras logistik funka så kostar det och vi kan få material vi behöver snabbt. För hur mycket man än försöker planera ett jobb så uppstår ofta saker som gör att man behöver annat material för andra lösning vid service och renoveringar.

Krilleman
sj6 skrev:
Därför man behöver en leverantör som kan leverera 100-tusentals artiklar inom 24-timmar. Därför handlar vi av Dahl t.ex. och ska deras logistik funka så kostar det och vi kan få material vi behöver snabbt. För hur mycket man än försöker planera ett jobb så uppstår ofta saker som gör att man behöver annat material för andra lösning vid service och renoveringar.
Men alla stora VVS-grossister (Solar, Onninen, Dahl, Ahlsell) levererar ju inom 24h! :x

Krilleman
tompaah7503 skrev:
Haha. Låter som att det inte bara är slutkunderna som blir blåsta av det här sjuka systemet.
:thumbup:
Blåst vill jag inte påstå, grossisternas rabatter bygger på hur mycket av en vara respektive företag handlar. Vi kanske inte handlar samma mängd avloppsrör som en gräv-firma, vilket då innebär att vi har högre inköpspris. Men gräv-firman har inte samma rabatt som vi har tex på klämringskopplingar...

sj6 skrev:
Då kanske det är bättre att köpa dom övriga 100 tusentals artiklarna på ahlsell och tex. golvärmen på nätet, en normal röris lägger säkert ett 20 tal grunder på ett år så det hade varit 100kkr till i valvet:thumbup:

C
krilleman_215 skrev:
Blåst vill jag inte påstå, grossisternas rabatter bygger på hur mycket av en vara respektive företag handlar. Vi kanske inte handlar samma mängd avloppsrör som en gräv-firma, vilket då innebär att vi har högre inköpspris.
Och då blir också "listpriset" högre? :wow:
Så praktiskt...

Hmm, över 600 i debitering för en VVsare, ställningsmontörer ligger på 310-360 kr i timmen. Känns som att min yrkesgrupp halkat efter en del.

Vi har iofs inte särskilt mycket dyra verktyg, men lastbil och material kostar ju en del. Lager och personbilar likaså.
Lite ansvar har man ju också.I dom 310-360 ingår också Traktamente, boende, samt resor.

Men men, så ä det väl att jobba i en skit bransch.

Krilleman
cpalm skrev:
Och då blir också "listpriset" högre? :wow:
Så praktiskt...
Att listpriset skiljde mellan olika företag hos Ahlsell hade jag faktiskt ingen koll på. Hela det upplägget känns lika suspekt som rörisar som fakturerat kunder efter Ahlsells listpriser bara för dom är dyrast.

Tex Dahl har listpriset 428:- för samma vara (men betydligt sämre %-rabatt av försåtlig anledning) och onninen visar inte listpriser i sin webshop.

ja sug på den har, du koll om han ha varit hos Dahls. typ o haft frukost för han hade väl inte allt med sig .... jag ska BARA HÄMTA, det är den hantverkare som tjänar mest på kontoret .

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
villla 2015 skrev:
ja sug på den har, du koll om han ha varit hos Dahls. typ o haft frukost för han hade väl inte allt med sig .... jag ska BARA HÄMTA, det är den hantverkare som tjänar mest på kontoret .
Och notera att man aldrig åker förbi på väg till arbetsplatsen. Först till kunden och vända. :confused:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.