125 713 läst ·
397 svar
126k läst
397 svar
Faktura VVS - Är det verkligen rimligt?
Men han har bara fått fakturor från sin huvudentreprenör och det framgår också klart och tydligt i inlägget du citerade.Johnsson 56 skrev:
När det gäller den ungefärliga prisuppgiften som lämnades av HE så är den bindande men är den muntlig så är det så klart svårt att bevisa i efterhand. Och personligen tycker jag det är ett väldigt bra sätt att få kontroll på kostnaden genom att be om en ungefärlig prisuppgift men den ska alltid vara dokumenterad på något sätt.EttPe skrev:
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Jag tycker det är tveksamt. Ungefärliga prisuppgifter är bindande etc. Jag är byggnadsentreprenör sedan 1987, men jag har faktiskt (jag vet att det är ovanligt, särskilt numera när alla möjliga startar "byggfirma") aldrig gjort ett enda jobb på löpande räkning, utan alltid med fast pris, så jag har väl missat hur andra gör. Jag hade ett förflutet som arbetsledare och platschef, så för mig var det inga problem att räkna på jobb. Dessutom har jag alltid känt att det bästa för både mig och kunden, är när man vet vad det ska kosta och givetvis med full dokumentation på vad som ska ingå i arbetet.mr_bygg skrev:Men han har bara fått fakturor från sin huvudentreprenör och det framgår också klart och tydligt i inlägget du citerade.
När det gäller den ungefärliga prisuppgiften som lämnades av HE så är den bindande men är den muntlig så är det så klart svårt att bevisa i efterhand. Och personligen tycker jag det är ett väldigt bra sätt att få kontroll på kostnaden genom att be om en ungefärlig prisuppgift men den ska alltid vara dokumenterad på något sätt.
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Att han hade en sådan uppgörelse med entreprenören. Det verkar snarare som att uppgörelsen är, att han har frågat efter ett pris från en kakelsättare och fått det. Sedan i förbigående mer eller mindre frågat vad han tror att rörmokeriet kan kosta. Alltså inget som kakelsättaren har räknat på alls, utan mer höftat till med. Du anar inte hur konsumenten kan tjata om "mellan tummen och pekfingret" Är då kakelsättaren en av dessa nya lycksökare, så gissar han bara. Att då komma dragandes med att HAN ska stå för mellanskillnaden låter magstarkt.mr_bygg skrev:
Redigerat:
Jag utgår bara från vad EttPe skriver.Johnsson 56 skrev:Att han hade en sådan uppgörelse med entreprenören. Det verkar snarare som att uppgörelsen är, att han har frågat efter ett pris från en kakelsättare och fått det. Sedan i förbigående mer eller mindre frågat vad han tror att rörmokeriet kan kosta. Alltså inget som kakelsättaren har räknat på alls, utan mer höftat till med. Du anar inte hur konsumenten kan tjata om "mellan tummen och pekfingret" Är då kakelsättaren en av dessa nya lycksökare, så gissar han bara. Att då komma dragandes med att HAN ska stå för mellanskillnaden låter magstarkt.
Var får du resten av det du skriver ifrån?EttPe skrev:
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Var får du det ifrån? Citerar inlägget igen där det framgår vem fakturorna kom ifrån.Johnsson 56 skrev:
EttPe skrev:
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Varför kan en HE inte skicka flera fakturor? Det blir ju en fullständigt absurd diskussion om du struntar i att läsa vad som skrivs och istället hittar på en massa.Johnsson 56 skrev:
Klart dom kan skicka flera fakturor, det han menar är ju att he endast har ansvar för det han fakturerat, om röris skickar faktura till kund direkt är ju det mellan röris och kund.mr_bygg skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Försvarar inte Ahlsell men vill nämna att jag råkade ut för en ganska kul grej för ett tag sedan.
En kund som envist skulle köpa alla saker själv för en ganska stor renovering för han blev ju erbjuden 20% rakt av på allt han köpte och då tyckte han det var en jättebra idé för det borde ju bli billigare än att ta det via mig eller elektriker och rörläggare.
Det vi sen råkade upptäcka när han behövde 4 spotlights mer än han köpt var att han hade betalat 875:- /styck för de 9 spotlights han köpt själv med sina 20% men elektrikern som hör och häpna handlar på Ahlsell debiterar kunden 500:- /styck för EXAKT samma spotlight...
Det finns andra som ockrar med...
En kund som envist skulle köpa alla saker själv för en ganska stor renovering för han blev ju erbjuden 20% rakt av på allt han köpte och då tyckte han det var en jättebra idé för det borde ju bli billigare än att ta det via mig eller elektriker och rörläggare.
Det vi sen råkade upptäcka när han behövde 4 spotlights mer än han köpt var att han hade betalat 875:- /styck för de 9 spotlights han köpt själv med sina 20% men elektrikern som hör och häpna handlar på Ahlsell debiterar kunden 500:- /styck för EXAKT samma spotlight...
Det finns andra som ockrar med...
Men då var det säkert i butik och då är det ok enl. den här tråden.Paul-Staffanstorp skrev:Försvarar inte Ahlsell men vill nämna att jag råkade ut för en ganska kul grej för ett tag sedan.
Det finns andra som ockrar med...![]()
Det är bara när en hantverkare tar betalt det är ocker.
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Det är lugnt. Han verkar jaga mig i alla trådar jag är med i. Det kan inte va lätt att vara forumgud, men inte fatta hur byggbranschen fungerar.Traume skrev:
Det här är visserligen roligt, men illustrerar också på ett bra sätt problemet för konsumenten. Det är helt enkelt omöjligt att bilda sig en uppfattning om vad grejerna kommer kosta via elektrikern/rörisen eftersom vi inte har tillgång till prislistan. Det är en enorm osäkerhetsfaktor för mig om jag beställer ett jobb och ärligt talat föredrar jag att ta en känd kostnad mot en okänd, som potentiellt (men troligen inte) är billigare.Paul-Staffanstorp skrev:Försvarar inte Ahlsell men vill nämna att jag råkade ut för en ganska kul grej för ett tag sedan.
Det finns andra som ockrar med...![]()
Ett otal trådar på detta forum och andra visar med all önskvärd tydlighet att det mest sannolika är att man betalar överpris som konsument om man köper via hantverkaren.