84 711 läst ·
434 svar
85k läst
434 svar
Faktura-/prisfråga
Löpande räkning är nog mer en princip för redovisning och betalning än prissättning. Det är därför som elmont skriver viktigt att komma överens om principerna för prissättning av material och arbete innan man kör igång.
Jag upprepar en gång till NORMALT använder man, Hantverkarformuläret 14, när man skriver avtal med privatpersoner och där bestämmer man i SAMRÅD mellan kund och utförare hur arbetet ska debiteras och vilka priser/prissättningsystem som ska gälla
Då har vi samma syn där men jag tror det är få konsumenter som begär att få se entreprenörens inköps pris många åker i fällan med att de får 30% på brutto prislistan då har man inte kört på löpande räkning utan då har man en fast prislista på material, vilket ofta är en dålig affär
Är det gamla käpphästen om garantiansvar som motiverar påslag med 10-20%?elmont skrev:
Jag tycker påslag kan vara okay om elektrikern har grejorna med sig i bilen och plockar från sitt minilager av standardmaterial. Åker han och handlar på betald tid och med bilersättning förstår jag inte vad som motiverar påslaget. Finns ju risk att elektrikern suboptimerar inköpen så att han tjänar så mer.
Tror du att din elektriker är ute efter att skinna dig så leta dig en ny.
Sedan så är det ju en hantering av material även utanför den tid man jobbar för kund och det blir även visst svinn på allt som ska ligga i en bil och daska. Men det är klart om jag köper en hel ring och använder det jag behöver och lämnar resten hos kunden och tar betalt för hela ringen, då kan jag naturligtvis sänka priset. Garant är bara en av ett flertal orsaker till att man vill ha lite marginaler på materialet.
Sedan så är det ju en hantering av material även utanför den tid man jobbar för kund och det blir även visst svinn på allt som ska ligga i en bil och daska. Men det är klart om jag köper en hel ring och använder det jag behöver och lämnar resten hos kunden och tar betalt för hela ringen, då kan jag naturligtvis sänka priset. Garant är bara en av ett flertal orsaker till att man vill ha lite marginaler på materialet.
Och här har vi ytterligare en orsak till att marknaden inte fungerar som den bör (alltså att kunden känner sig trygg med att h*n inte blir blåst): det är inte bara att "leta sig en ny".elmont skrev:
När vi köpte vårt hus behövde vi hjälp med en liten grej. Jag ringde flera samtal innan jag ens fick tag i någon som var villig att komma och kolla. Det var ju bara att stå med mössan i ena handen och öppen börs i andra, annars hade vi fått avstå att få hjälp. Detta var en mycket enkel sak, som jag vet att jag kunnat ordna själv lika bra som elektrikern gjorde det. Men elbranschen har sett till att jag är en brottsling om jag gör det, så jag har ju inget val att ta den elektriker som kan, vill, orkar. Om denne då är en som är ute efter att skinna mig...vad tycker du att jag ska göra då?
Så jag tycker att det är lite förmätet av dig som elektriker att säga att konsumenten bara ska leta sig en ny elektriker.
Jag tror det även är få konsumenter som begär att få se exempelvis ICAs, Kappahls eller Elgigantens inköpspris.Variabel skrev:
Jag tror även att de få konsumenter som skulle göra det skulle få tvärnobben och bli samtalsämnet om "dagens idiot" på företagets nästa fikarast.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Vill man jämföra elfirman, målarfirman, rörmokaren etc med ICA, Kappahl och Elgiganten så får man sluta att ta betalt per timme och lägga på okända kostnader i slutet. Har man ett avtal som säger inköpspris + X% så måste man såklart kunna visa inköpspriset.Alfredo skrev:
Tyvärr har vi sett lite exempel på hur vissa hantverkare tänker.
-"Kunden vill inte betala vad det kostar så jag visar ett lågt pris och se slår jag till med diverse oväntade kostnader på annat håll."
-"Dum kund som inte ville betala för ett paket med 250 skruv som jag använde 10 stycken av"
etc.
Problemet är att de två parterna är vana med olika modeller och då blir det problem. Man är så van att man köper ut skruv när det tar slut och lägger kostnaden för hela asken på kund 1 och låter kund 2-5 få gratis skruv. Modellen är inte nödvändigtvis fel, men det blir knasigt om inte båda parter känner till det. Som någon tidigare skrev, om bilverkstan fakturerar för ett fat olja vid ett oljebyte blir man nog inte nöjd. Om alla vet att risken finns, men att man oftast får oljan gratis så kanske det accepteras, men börjar man med den modellen på sin bilverkstad och sen kallar kunden som måste betala för ett fat för en idiot så har man rätt dålig förståelse för att motparten inte förstått modellen.
I mitt yrke så vet jag att jag kan mycket som kunden inte har en blekaste om, så jag vägleder de och förklarar att det kan bli billigare och minst lika bra med en annan variant än den de tänkt och försöker även förklara att det tillkommer underhållskostnader etc. Ibland har jag helt enkelt rekommenderat att man inte köper av oss för att det kommer bli orealistiskt dyrt (våra lösningar var till för företag med några 1000 medarbetare, så det var inte ett vettigt alternativ för en firma på 5-10 personer). Så gör de flesta av de hantverkare jag träffat också. Elektrikern som jag hade hemma för några år sedan för att montera lite nya uttag, tipsade om att jag kanske behövde uttag i hallen också och att köra fyrvägsuttag istället för tvåvägs på några ställen. "När jag ändå är här kostar det väldigt lite extra, mot att jag får åka en vända till när du kommer på att du vill ha ett uttag i hallen". Ja tack, så kör ett proffs och jag anlitar gärna vederbörande igen och tipsar vänner och bekanta.
En affär är för båda parter och jag har flera gånger rekommenderat både elektriker och ventilationsfirma till vänner och bekanta och även skrivit positiva omdömen på nätet. Det tycker jag är en del av mitt ansvar i affären, utöver att betala såklart.
Det är två rätt olika saker att köpa en sammansatt tjänst och att köpa en tydligt specificerad produkt. En liter mjölk på ICA eller en Samsung LED-TV UE55KU6405 är enkelt. Man kollar vad det kostar, jämför om man orkar och sedan väljer man om man vill köpa eller inte.
När det gäller en sammansatt tjänst så vet ofta varken köparen eller säljaren vad det kommer att kosta eftersom priset beror på förutsättningarna, som kan vara komplexa. Innehåller kan också ändras under genomförandet. I en sådan affärsrelation är förtroendet viktigt. Om köparen känner sig lurad så är affären misslyckad.
Hur kan man då göra för att undvika att affären blir misslyckad?
En skicklig köpare kan se till att fråga innan vad det kostar, och vad man kan göra för att hålla nere kostnaden.
En skicklig leverantör kan se till att upplysa köparen vad det kostar och vad man får, även om denne inte frågar. Man kan även jobba med transparens (dvs visa egna inköpspriser).
Egentligen räcker det med att den ena parten är skicklig, då kan affären bli okej ändå. Det är om båda parter är oskickliga som man kommer till läget att pris/leverans inte stämde överens med vad som förväntades.
När det gäller en sammansatt tjänst så vet ofta varken köparen eller säljaren vad det kommer att kosta eftersom priset beror på förutsättningarna, som kan vara komplexa. Innehåller kan också ändras under genomförandet. I en sådan affärsrelation är förtroendet viktigt. Om köparen känner sig lurad så är affären misslyckad.
Hur kan man då göra för att undvika att affären blir misslyckad?
En skicklig köpare kan se till att fråga innan vad det kostar, och vad man kan göra för att hålla nere kostnaden.
En skicklig leverantör kan se till att upplysa köparen vad det kostar och vad man får, även om denne inte frågar. Man kan även jobba med transparens (dvs visa egna inköpspriser).
Egentligen räcker det med att den ena parten är skicklig, då kan affären bli okej ändå. Det är om båda parter är oskickliga som man kommer till läget att pris/leverans inte stämde överens med vad som förväntades.
Jag tror vi skall ställa oss på samma ställe när vi betraktar detta.
Detaljhandeln, vare sig det är ICA, H&M eller Ahlsell erbjuder tjänsten tillgänglighet bestående av öppettider, lokal med läge och att du kan köpa enstaka förpackningar.
Deras affärsmodell är att köpa in stora volymer och sälja dem i mindre enheter, samtidigt som de tar risken att sortimentet förfaller osålt och måste skrotas.
Slut på inslagna öppna dörrar.
Hur många av er hantverkare som svarat i tråden förhandlar era rabatter med leverantörerna utifrån en förväntad framtida försäljning? Eller är det så att leverantören tilldelar en rabattklass beroende på förra periodens omsättning?
Enhetspriser är inte så tokigt som det kan verka, givetvis kommer de vara för höga i början men med tiden kommer en prispress att uppstå i takt med att konsumenterna lärt sig jämföra.
Från leverantörens sida finns det bara fördelar med att ha ett otydligt erbjudande, med delar som inte går att jämföra.
Detaljhandeln, vare sig det är ICA, H&M eller Ahlsell erbjuder tjänsten tillgänglighet bestående av öppettider, lokal med läge och att du kan köpa enstaka förpackningar.
Deras affärsmodell är att köpa in stora volymer och sälja dem i mindre enheter, samtidigt som de tar risken att sortimentet förfaller osålt och måste skrotas.
Slut på inslagna öppna dörrar.
Hur många av er hantverkare som svarat i tråden förhandlar era rabatter med leverantörerna utifrån en förväntad framtida försäljning? Eller är det så att leverantören tilldelar en rabattklass beroende på förra periodens omsättning?
Enhetspriser är inte så tokigt som det kan verka, givetvis kommer de vara för höga i början men med tiden kommer en prispress att uppstå i takt med att konsumenterna lärt sig jämföra.
Från leverantörens sida finns det bara fördelar med att ha ett otydligt erbjudande, med delar som inte går att jämföra.