A
Här är ett äldre beslut från det som då hette Vattenöverdomstolen:

Gammalt rättsbeslut från Vattenöverdomstolen med markerad text om anläggningsavgifter och treårig preskriptionstid enligt äldre va-lag och preskriptionslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Motsvarande 9§ gamla va-lagen borde vara följande i den nya lagen (lagen om allmänna vattentjänster):

Text från lagen om avgifter för allmänna vattentjänster, med markeringar på vissa stycken för viktiga detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utdrag från va-lag 12§ om förbindelsepunkt och fastighetsägares rätt till information, med markerad text om samråd och skälig tid.
Den tidigare va-lagen sa följande:
Text från lag om va-anläggnings avgiftsskyldighet med markerad text om huvudmannens ansvar att informera fastighetsägaren enligt 9 §.

Så:

Alternativ ett är att försöka få det preskriberat, förutsatt att du kan bevisa att kommunen informerat dig om anslutningen i samband med att den gjordes.

Alternativ två är att, som tidigare sagts, påpeka den orimliga extra avgiften. De lär knappast kunna hävda att de ska ha ränta på beloppet, då de då måste erkänna att avgiftsskyldigheten redan inträtt och preskriptionstiden påbörjats.

Ta deras nuvarande taxa som exempel:
Endast spillvatten och 1000 m2 tomt kostar i anläggningsavgift 142080 kr. Endast dricksvatten kostar 119350 kr. Både spill- och dricksvatten kostar 194930. Det är därmed orimligt att du ska betala som om du installerat dricksvatten och spillvatten vid olika tillfällen. De har grävt en gång, inte två. Ska du betala nu ska beloppet vara kring 50k, inte 120k+.

Jocce81 Jocce81 skrev:
Sammanfattning/Kort version: Jag har fått en faktura för anslutning av vatten till mitt fritidshus, mer än 10 år senare. Trodde denna var betald och klar men troligen endast Avlopp. Vad gör jag? Ägarförhållandena ser annorlunda ut idag mot då, så posten kan bli ganska tung att bära för mig själv. Vad gör jag?

Längre version:

Har sedan "urminnes tider" (Ca 1994) ägt en fjällstuga tillsammans med mina Syskon och Kusiner, vi har totalt varit 7 st delägare under många år.
Farfar hjälpte oss köpa stugan, som vi alla åkt skidor i när vi var små, vänner till Farmor och Farfar som byggde den på 70-talet och sålde den till oss.

Ungefär 2013-2014 så drogs det in kommunalt vatten och avlopp till oss, vilket var välkommet, om än en stor kostnad på grund av att vi just då inte använde stugan så mycket. Men kostnaden delades på alla 7 även om alla inte var där lika mycket.
En del grävning etc + Den klassiskt höga anslutningsavgiften.
Lite rörigt med 7 delägare och kommun skickar bara faktura till en osv, vilket inte alltid är samma, men fakturor blev betalda i tid osv.

Så långt frid och fröjd (Iallafall med vatten och avlopp) förutom någon enstaka frusen ledning (Bland annat direkt efter inkoppling).

2022 (April) så köper jag loss övriga delägare och blir egen delägare av stugan. Både skönt men lite konstigt. Men man får en annan frihet. Dom andra är så klart välkomna när de vill.

Klipp till November 2024 då jag får ett brev från kommunen, där de (i korta drag) skriver att de har inventerat och att de har information om att vi är påkopplade på vattenledningsnätet och att från 2024-12-01 kommer brukningsavgift för vatten debiteras.
Även Anslutningsavgift för vatten kommer debiteras med 124850kr enligt gällande VA-Taxa.

Kikar jag på de löpande fakturor jag fått sen jag tog över ser jag att det endast står "Avlopp", jag har nog aldrig reflekterat över det, men så klart ska jag betala förbrukning, men anslutningsavgiften ställer jag mig frågande till.

Mailar direkt kommunen med frågor om detta (frågar även tidigare delägare och ingen minns riktigt, men vi vet alla att det är en hög avgift som är betald iallafall), begär ven ut hela fastighetens fakturaunderlag, får ett autosvar, men inte mer än så.

I början av Februari 2025 så får jag ett liknande brev men även bifogad faktura på 124850kr
Jag mailar direkt kommunen och bestrider fakturan och ifrågasätter att jag inte fått någon återkoppling.
Hänvisar även till Preskriptionslagen, som borde göra att detta faller bort, både under 3-årsregeln men även under 10-årsregeln.

Får tillbaka ett mail:
  1. Vi har inte funnit någon faktura där anslutningsavgiften för vatten är erlagd utan enbart för spillvatten. Se bifogad faktura där S står för spillvatten. Bifogar även underrättelsen om upprättad förbindelsepunkt för spillvatten.

1. Preskriptionstiden inträder efter att VA-huvudmannen fått kännedom om att anslutning skett såsom i detta fall.

2. Historiska ägarförhållanden har ingen inverkan på vem som är betalningsansvarig då det är den vid faktureringstillfället lagfarna ägaren som är avgiftsskyldig enligt gällande VA-taxa.
Här är de bifogade filerna
[bild][bild][bild][bild]

Jag har bett dem om hela historiken igen för att se om det finns någon mer faktura, men har även bett dem visa lagtext som stödjer det dom skriver om "VA-Huvudmannen"

Här är min fråga, hur ska man som "vanlig svensson" veta att fakturan avser endast spillvatten? Inget mer på fakturan anger detta, speciellt då allt varit påkopplat från början. Vi har ju trott att allt varit betalt.
Kommunen har själva ritat in även vattenledningen, så denna borde vara känd för dem redan för 10 år sedan?

Har jag någon chans här att inte behöva betala denna? Tänker att både 3 år och 10 år har gått.
Om jag nu måste betala denna, så borde det väl vara 2014 års anslutningsavgift som är den korrekta?

Att VA-Huvudmannen inte känt till inkopplingen känns också långsökt, då de har varit vid flertalet tillfällen (ca 4-5 år sen bland annat) och sänkt "brunnen" för avstängning som sitter tillsammans med motsvarande för avloppet, då det stuckit upp med risk för plogskador)

Andra tips och råd om hur jag hanterar detta?

/Jocce
När och hur fick de info om att du var inkopplad?

M Mårten Levin1 skrev:
Krav efter 10 år går inte att ställa men här gäller det nog att ta juridisk hjälp då kommuner givetvis struntar i lagar och vatten avlopp har sina lagar som ger kommuner fördel.
Ta juridiska råd genom organisationer är mycket bra typ villaägares eller konsument då jurister tar bra betalt.
Som tidigare noterat, vid preskription kan man möjligen slippa betala, men har då ingen rätt att fortsätta använda tjänsten.

/M

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.