Har rätt nyligen flyttat in i vårt nya hus har problem med avloppslukt i vårt badrum. Kan inte minnas att det luktade så vid varken visning, när vi hälsade på innan tillträde eller när vi kom hit första gången. Så vet inte om vi vid någon städning har gjort något tokigt. I alla fall, det spelar mindre roll nu. Jag har luktat mig fram genom alla avloppsanslutningar och misstänker att det kommer från avloppsanslutningen till tvättmaskinen. Kan inte särskilt mycket om sånt här, men när jag tittar på hur det ser ut så fattar jag inte riktigt.
Borde det inte finnas ett vattenlås här någonstans? Röret från tvättmaskinen borde kunna fungera som vattenlås, men när jag tar isär rören och tittar är det som ingen tät anslutning av det grå röret från tvättmaskinen i spillröret. Hur löser jag det här, vad för delar behöver jag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde det inte finnas ett vattenlås här någonstans? Röret från tvättmaskinen borde kunna fungera som vattenlås, men när jag tar isär rören och tittar är det som ingen tät anslutning av det grå röret från tvättmaskinen i spillröret. Hur löser jag det här, vad för delar behöver jag?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 763 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 763 inlägg
Ser ut att saknas vattenlås om det inte är (helt olämpligt) dolt inne i väggen. Finns inte plats för ett sådant man brukar ha. Du kanske kan göra en u-sväng ner och upp av typen man brukar ha i köket.
Du kan inte täta tvättmaskinens avloppsslang mot tratten, då blir det stopp i flödet. Du måste ordna ett vattenlås för att slippa lukten.
Du kan inte täta tvättmaskinens avloppsslang mot tratten, då blir det stopp i flödet. Du måste ordna ett vattenlås för att slippa lukten.
Kan ju finnas vattenlås på andra sidan väggen eller vart nu röret tar vägen? Det är inte så enkelt att ingen använt tvättmaskinen på ett tag så det torkat? isf fyll på med lite vatten eller kör en maskin, annars får du sätta dit ett vattenlås.
Finns ju väggvarianter med vattenlås. Något av dessa lär väl passa.J jesege skrev:Har rätt nyligen flyttat in i vårt nya hus har problem med avloppslukt i vårt badrum. Kan inte minnas att det luktade så vid varken visning, när vi hälsade på innan tillträde eller när vi kom hit första gången. Så vet inte om vi vid någon städning har gjort något tokigt. I alla fall, det spelar mindre roll nu. Jag har luktat mig fram genom alla avloppsanslutningar och misstänker att det kommer från avloppsanslutningen till tvättmaskinen. Kan inte särskilt mycket om sånt här, men när jag tittar på hur det ser ut så fattar jag inte riktigt.
[bild]
https://faluplast.se/produkter/vattenlas/tvattmaskinsavlopp/
Bästa svaret
Bästa val med tanke på befintlig rördragning är väl Falu 71700, Spilltratt:
https://faluplast.se/produkt/8082375/
Problemet löst på 20 min.
https://faluplast.se/produkt/8082375/
Problemet löst på 20 min.
Ser ju inte så bra ut med vatten så nära eluttagetJ jesege skrev:Har rätt nyligen flyttat in i vårt nya hus har problem med avloppslukt i vårt badrum. Kan inte minnas att det luktade så vid varken visning, när vi hälsade på innan tillträde eller när vi kom hit första gången. Så vet inte om vi vid någon städning har gjort något tokigt. I alla fall, det spelar mindre roll nu. Jag har luktat mig fram genom alla avloppsanslutningar och misstänker att det kommer från avloppsanslutningen till tvättmaskinen. Kan inte särskilt mycket om sånt här, men när jag tittar på hur det ser ut så fattar jag inte riktigt.
[bild]
Klicka här för att svara