18 089 läst ·
52 svar
18k läst
52 svar
Faktura ej beställd spolbil.
Jag tror att det som mest kan handla om 1-2 tusenlappar om kommunen drar det till tingsrätten som ett småmål och du förlorar. Så här ser flödesschemat för att bestrida en faktura ut. Gör du rätt riskerar du ingen betalningsanmärkning, och kronofogden tar sig inte an stridiga fakturor.
Om du bestrider med en gång så tror jag inte att du riskerar någon påminnelse- eller inkassoavgift.
Hur det skulle gå i tingsrätten har jag svårt att avgöra men om spolbilen hittade ett stopp orsakat av tvättlappar i er servisledning så tror jag att tingsrätten skulle anse att det är ert fel att det blev stopp i avloppet i alla fall. Man bör veta att man inte får spola tvättlappar (och andra icke vattenlösninga föremål). Sen vet jag inte riktigt vilken rätt kommunen har att kräva er på pengar ändå. Och sen funderar jag på hur kommunen kunde märka att ni hade stopp i avloppet utan att ni själva märkte det.
Om du bestrider med en gång så tror jag inte att du riskerar någon påminnelse- eller inkassoavgift.
Hur det skulle gå i tingsrätten har jag svårt att avgöra men om spolbilen hittade ett stopp orsakat av tvättlappar i er servisledning så tror jag att tingsrätten skulle anse att det är ert fel att det blev stopp i avloppet i alla fall. Man bör veta att man inte får spola tvättlappar (och andra icke vattenlösninga föremål). Sen vet jag inte riktigt vilken rätt kommunen har att kräva er på pengar ändå. Och sen funderar jag på hur kommunen kunde märka att ni hade stopp i avloppet utan att ni själva märkte det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 706 inlägg
Det intressanta är att det tvättlappar som är märkta "nedspolningsbar", men tydligen får man inte spola ner dessa, inte lätt att vara konsument.
Jag skrev tidigare att tomtgränsen är gränsen där ansvar går över från fastighetsägaren till va-bolaget. efter att ha läst https://www.alingsas.se/sites/default/files/vatten_och_avlopp_rad_och_anvisningar_abva_2009_2.pdf (sida 6 handlar om ansvarsfördelning) säger jag att det inte är tomtgränsen men förbindelsepunkten som är gränsen (ligger i närheten av tomtgränsen)
- Sedan är jag osäker om kommunen har rätt att självmant inspektera dina ledningar, så om de hittade problem borde det ha varit på deras ansvarsområde.
- Angående tvättlappar kan kommunen inte bevisa att det är du som gjorde det, och inte grannen som var på besök, frun/man, eller barnen.
. Kommunen kan troligtvis inte ens bevisa att de kom från din fastighet och inte hamnade där från den kommunala ledning efter ett skyfall (när avloppsvattnet trycks upp i servisledningar).
- Jag är rätt så säkert på att tvättlappar inte ska fastna i en servisledning om det inte redan finns ett annat problem, som en svacka i ledningen, eller kanske en spricka, där skräp kan haka sig fast, eller lite avlagringar som blockerar röret delvis. Så även om det fanns ett problem med tvättlappar som blockerar ledningen, är det inte orsaken av problemet.
- Och viktigast är, om du inte upplevde ett problem med avloppet, varför kom de öht ditt för att problemsöka.
Allting känns så otroligt långsökt
- Sedan är jag osäker om kommunen har rätt att självmant inspektera dina ledningar, så om de hittade problem borde det ha varit på deras ansvarsområde.
- Angående tvättlappar kan kommunen inte bevisa att det är du som gjorde det, och inte grannen som var på besök, frun/man, eller barnen.
. Kommunen kan troligtvis inte ens bevisa att de kom från din fastighet och inte hamnade där från den kommunala ledning efter ett skyfall (när avloppsvattnet trycks upp i servisledningar).
- Jag är rätt så säkert på att tvättlappar inte ska fastna i en servisledning om det inte redan finns ett annat problem, som en svacka i ledningen, eller kanske en spricka, där skräp kan haka sig fast, eller lite avlagringar som blockerar röret delvis. Så även om det fanns ett problem med tvättlappar som blockerar ledningen, är det inte orsaken av problemet.
- Och viktigast är, om du inte upplevde ett problem med avloppet, varför kom de öht ditt för att problemsöka.
Allting känns så otroligt långsökt
Jag vill inte påverka dig att göra något som du inte vill, men det skulle vara lärorikt att ändå bestrida fakturan och se var det landar. Sen får du såklart ge återkoppling här på forumet 
Du kan också bestrida fakturan, men betala i alla fall
Glöm inte att kontakta försäkringsbolaget innan du betalar, och kolla om det går på drulleförsäkringen om dina barn orsakar stopp i kommunens avloppsledning.
Du kan också bestrida fakturan, men betala i alla fall
Glöm inte att kontakta försäkringsbolaget innan du betalar, och kolla om det går på drulleförsäkringen om dina barn orsakar stopp i kommunens avloppsledning.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Tror inte att du har rätt till ROT, arbetet har gjorts utanför din fastighet. De brukar vara rätt kinkiga med sådant. Hade de spolat röret inne på din fastighet är det nog OK.
om jag bestrider fakturan och dom stämmer mig och jag då ger mig och betalar, hur blir det då kan jag åka på massa extra kostnader. Jag vill egentligen bara få lite tid att prata med typ villaägarnas juristrådgivning.
läs vad som gäller om småmål här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Förenklat_tvistemål
https://sv.wikipedia.org/wiki/Förenklat_tvistemål
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Detta känns fishy!
Bestrid fakturan.
Ta kontakt med lämplig rådgivare.
Förmodligen finns det inte en chans att bevisa att tvättlappen kommer från er.
Finns det bildbevis?
Lycka till.
Bestrid fakturan.
Ta kontakt med lämplig rådgivare.
Förmodligen finns det inte en chans att bevisa att tvättlappen kommer från er.
Finns det bildbevis?
Lycka till.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Men där kan stå precis vad som helst på paketet. Det företaget har ju absolut ingenting att göra med besluten om hur avloppsnätet får användas och vilka avtal som finns mellan nätägaren och dig.13th Marine skrev:
Produktens egenskaper är något helt annat än ditt användande av produkten.
Att en produkt säljs som "självhäftande" betyder inte att du har rätt att självhäfta fast den precis var som helst på andras egendom oberoende av andra lagar och regler.
Betyder bara att den tekniskt ha egenskapen att kunna fästa vid ytor.
Jag körde 200 km/h för det har tillverkaren sagt att bilen kan. Vadå får inte...?
Just det argumentet är bullshit, fakturan bokförs på den dagen den är utställd, när pengarna kommer in har ingen betydelse. Väldigt små bolag kan använda kontantmetoden och då bokför man istället när man får in/skickar ut pengar inte fakturadatum, men detta sätt får man bara använda på väldigt små bolag med max några mille i omsättning vilket knappast en kommun är.Johan&Ana skrev: