RoBo skrev:
En tvättlapp är väl inte av papper ?
Ehhh, jo! Visst finns det andra av andra material men vem spolar ner dom?

harry73 skrev:
Då blir frågan: när är något en tvättlap och när är det toapapp.
En spolbar tvättlap som man rengör rumpan med borde (eller kan) klassas som toapapper.
Toapapper är speciellt gjort för att lösas upp så snabbt och bra som möjligt i vatten.
Jämför med t.ex. hushållspapper som är gjort för att kunna suga upp mycket fukt men ändå hålla ihop bra.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Chaly
RoBo skrev:
En tvättlapp är väl inte av papper ?
Förpackning av ICA Basic tvättlappar med texten "Tvättlappar ca 250 st" och "Våtservietter för hela familjen".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säna här tvättlappar använder vi till vår yngsta som fortfarande har blöja. Lite vatten på och så gör man rent.
Garanterat gjord av papper - men faller inte sönder som toapapper.

Vi kastar dessa i papperskorgen tillsammans med blöjan.

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Om nu kommunen åtgärdat ett stopp i sin egna serviceledning och sedan ansett att TS är skyldig och ska betala borde väl ändå bevisbördan ligga hos kommunen. Det beviset skulle jag vilja ta del av om jag vore TS.

Ett foto på eller vittnesuppgift på att man funnit tvättlappar räcker inte som bevis på att just TS skulle vara skyldig......om inte annat kan ju TS bara blåljuga.

Nej för f-n, bestrid skiten!!

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Just det argumentet är bullshit, fakturan bokförs på den dagen den är utställd, när pengarna kommer in har ingen betydelse. Väldigt små bolag kan använda kontantmetoden och då bokför man istället när man får in/skickar ut pengar inte fakturadatum, men detta sätt får man bara använda på väldigt små bolag med max några mille i omsättning vilket knappast en kommun är.
Man kan ju också lägga till att kommunens bokföring inte är ditt problem. Och det är inte heller ditt problem om kommunens representanter är arga i telefon. Vad som är relevant eller inte är om du kan anses betalningsskyldig.

Jag skulle tro att du kan bestrida fakturan med motiveringen att ingen vettig motivering till att du ska betala den har givits, utan det enda du fått är en faktura. Något papper eller krav från kommunen där man anser att du har orsakat stoppet har inte kommit. Det kanske är läge för ett nytt samtal med kommunen där du begär förlängd betalningstid plus en vettig beskrivning av varför du ska betala fakturan? Inte mitt expertområde men en faktura måste ju vara ordentligt specificerad.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Räknenisse skrev:
Toapapper är speciellt gjort för att lösas upp så snabbt och bra som möjligt i vatten.
Jämför med t.ex. hushållspapper som är gjort för att kunna suga upp mycket fukt men ändå hålla ihop bra.
Finns det en norm som beskriver vilka krav toapapper ska uppfyllas? Och hänvisas förbudet att spola ned toapapper till den eventuella normen. För annars är det som du sa i ett tidigare inlägg att producenter kan skriva allt på sin förpackning men det endaste som spelar en roll är hur man använder det, och då säger jag: använder jag papper för att torka rumpan, då är det toapapper oavsett vad som står på förpackningen

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Självklart ska du betala för den kostnad du åsamkat kommunens skattebetalare.

Riemann skrev:
Självklart ska du betala för den kostnad du åsamkat kommunens skattebetalare.
Absolut ska man göra det... om kommun kan visa klar bevisning på att TS har orsakat stoppet och att detta är de faktiska kostnaderna som kommun har haft av stoppet.

• Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
harry73
Styrman_jansson skrev:
Absolut ska man göra det... om kommun kan visa klar bevisning på att TS har orsakat stoppet och att detta är de faktiska kostnaderna som kommun har haft av stoppet.
Och att kommunen inte redan lägger en schablonkostnad för detta på va-avgiften, för man ska väl inte betala dubbelt.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Ja men kan ju tycka att det är självklart att jag ska betala. Dock är ju frågan om jag är juridiskt skyldig att göra detta. Dels för att jag själv inte haft möjlighet att åtgärda och inte beställt spolbilen. Jag har heller inte fått rotavdraget som jag tydligen ska ha rätt till.

Apropå diskussionen om ansvar för avloppet utanför tomten så finns det iallafall i min kommun (Eskilstuna) något som kallas avtalsanslutning. Det innebär att man ansvarar för ledningen ända fram till inkopplingspunkten.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
BerraBo skrev:
Apropå diskussionen om ansvar för avloppet utanför tomten så finns det iallafall i min kommun (Eskilstuna) något som kallas avtalsanslutning. Det innebär att man ansvarar för ledningen ända fram till inkopplingspunkten.
Den missen hade jag redan upptäckt :)

harry73 skrev:
Jag skrev tidigare att tomtgränsen är gränsen där ansvar går över från fastighetsägaren till va-bolaget. efter att ha läst [länk] (sida 6 handlar om ansvarsfördelning) säger jag att det inte är tomtgränsen men förbindelsepunkten som är gränsen (ligger i närheten av tomtgränsen)

Claes Sörmland
Har TS tvättlappsnedspolande orsakat stoppet hos kommunen så åligger det TS att betala för kalaset enligt Lag om allmänna vattentjänster:

Bild av text från Lag om allmänna vattentjänster som diskuterar fastighetsägares ansvar vid skada på ledningsnät.

Om det innebär att kommunens faktura ska betalas vågar jag inte spekulera i.

• Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Johan&Ana skrev:
Ja men kan ju tycka att det är självklart att jag ska betala. Dock är ju frågan om jag är juridiskt skyldig att göra detta. Dels för att jag själv inte haft möjlighet att åtgärda och inte beställt spolbilen. Jag har heller inte fått rotavdraget som jag tydligen ska ha rätt till.
Jag tycker det är ganska uppenbart att du verkar medveten om att stoppet beror på er?

Frågan är snarare om du kan anses vara betalningsskyldig när kommunen gjort som de gjort med fakturan i ditt fall?

Och då är svaret i ditt fall ja.

Kommunen har upptäckt ett stopp i det kommunala VA-nätet. Man har åkt ut och åtgärdat det och vid åtgärdandet noterat att orsaken varit tvättlapp från ert hushåll.

- Ja, det finns reglerat vad man får och inte får spola ner.
- Nej, du måste inte få en möjlighet att åtgärda det själv om felet ligger ute i kommunens ledningsnät.
- Ovanstående gäller alltså också för beställning av spolbilen.
- Du har inte rätt till ROT på arbetet.

Det som kommunen HAR gjort fel i detta fall är att inte dokumentera och specificera på fakturan varför du ska betala. Exempelvis med hänvisning till en viss sektion i avtalsvillkoren för kommunal VA-anslutning.

Det kan du alltså begära om du vill.

Den på kommunen som snackade om betalningen och innan årsskiftet är också ute och cyklar. Men båda dessa detaljer är parenteser i sammanhanget.

Sen kan man tycka att du borde ha blivit informerad i samband med åtgärdandet också.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Jag är involverad i arbetet med i en VA samfällighet och hanterar drifts- frågor och problem.
Trots alla skrivelser vi skickat till medlemmarna om vad man får spola ned och vad man inte får spola ned.
Samt varför man inte får spola ned det som är olämpligt och vilka konsekvenserna blir för samfälligheten i form av driftsproblem, kostnader för trasiga pumpar, spolbilar, jourtryckningar etc så hjälper det föga kan jag säga.

Det man spolar ned har man inte längre något ansvar och är någon annans problem.

Att det är en gemensamhetsanläggning, och driftskostnaderna i en samfällighet drabbar alla lika, inkl den som orsakat problemet, verkar inte spela någon större roll.
Man önskar att man faktiskt kunde vid vissa tillfällen "se vem som spolat ned" och skicka en faktura!

Man kanske skulle kunna märka var och ens avlopp med olika radioaktiva isotoper för att spåra vems "skit" det är... ;-)

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.