Har precis fått fakturan för schaktningen som utfördes när min nya avloppsanläggning grävdes ner nu i sommar.
(12meter dike för avloppsrör, nergrävning av 4m3 slamtank, fördelningsbrunn och en 36m2 markbädd)

Allt material hade jag fixat i förväg, förutom några rörkopplingar (material) på fakturan, den delen ifrågasättes inte.

Offerten jag fick var bokstavligen ett SMS med texten:
SMS-konversation med en uppskattning av priset "Runt 40" och information om att ROT-avdrag kan göras. En tummen upp-emoji visas i början.
Efter det har ingen ändring eller uppdatering av prisuppgiften skett när dom var på plats och kollade på grävningen.

I fakturan nu så vill dom ha betalning enligt följande:
Faktura för avloppsanläggning med arbetskostnad, maskinkostnad, material och preliminär skattereduktion, att betala SEK 39 916 exklusive ROT-avdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inget kommunicerades om att priset behövde justeras, på fakturan skriver dom att det kostar mer pga sten och lera i backen.
-När företagets ägare var och tittade på jobbet så visade jag mitt grävförsök med en mindre grävare och jag sa att ja fick ge upp för det var för hårt och min 1ton maskin inte klarade av det.
-Och angående stenarna, stenar vi sparat från provgropen till ett annat projekt låg mitt på ytan där bädden skulle anläggas, jag frågade om de kunde flytta dom åt sidan innan de började gräva. Så dom var väl medvetna om att det kunde förekomma sten även i bädden.

Nu till frågorna.
När dom skriver "Runt 40" i prisuppgiften, det borde väl vara inklusive allt, minus rörbitarna som dom bidrog med?
När dom skriver "Och du får ju göra ROT avdrag på det" bör väl antyda att hela summan på 40 är möjlig att göra rotavdrag på?

Inga avtal har skrivits, har aldrig någonsin tidigare lejt folk för att göra jobb åt mig så att maskinkostnad reggas separat viste jag ej.
Min tanke var att 40000 för jobbet, 50% rot på det, ja men runt 20000 + material + i värsta fall 15% om det inte går exakt som planerat blir det ju då att betala.

Tänker jag fel?
Bör jag betala enligt fakturan? (39916kr)
Bör jag betala material + maskinkostnad + 50% av originalofferten på 40000 + 15%? (31353,75kr)
Bör jag betala 50% av originaloffferten på 40000 + material +15% som en prisuppgift får diffa? (24791,25kr)

En annan aktuell punkt nu är att för att få nyttja 50% rot så behövde betalningen vara gjord innan årsskiftet, jag fick fakturan 29/12 kl 19:50, och sista bankdagen är nu idag 30/12, så betalningen hinner ju inte fram oavsett.
Har bett om att få betalningsuppgifterna ett flertalet gånger nu under hösten och nu i december, tycker inte att jag ska behöva stå för (inte kunnat nyttja den förmånliga 50% ROT avdraget) att dom sölat med att ta betalt. Kan jag lagligt sett hålla inne det jag tappar i ROT från hans betalning?

Redigerat:
Formuleringen kan absolut tänkas vaar en ungefärlig prisuppgift, som inte får överskridas med mer än 15%. Men brakslappen "utan att ha sett platsen" gör de tveksamt. Men i så fall borde han ha meddelat dig när han efter att ha sett platsen inser att det blir dyrare. Jag tycker nog att med den offerten bör du inte behöva betala mer än 40 000 + 15%.

Hur man då skall fördela det mellan maskinkostnad och arbete blir svårare att bedöma. Men prova att dra ned fakturan lika mycket i procent på arbete och maskinkostnad. Betala det. Jag tror (men år inte säker) att det är när du betalar som räknas, inte när pengarna kommer in.

OM det är så att hantvekaren har fakturerat dig så sent att ROT belopp brinner inne, så får det vara hantverkarens problem.

Redigerat:
  • Gilla
Mortsken och 1 till
  • Laddar…
Skulle vara intressant att få några noteringar från andra i forumet som nyligen gjort liknande arbete med enskilt avlopp vad det kostat. Allt bör även värderas utifrån vad ett "normalpris" kan vara.
Så priset kan ändå vara skäligt.
Men att slarva med faktura och ROT-ansökan kan man ifrågasätta,

• Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
F
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Du har fått ett prisuppgift på 40, och en faktura på 40
Med en liten avvikelse dock i form av ROT som borde vara värd en hel del.
Tumme upp-emoji och text: "Runt 40 Skulle jag tro utan att ha sett platsen det ska vara på. Och du får ju göra rot avdrag på det.

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
F
Ouch, har tydligen svårt med läsförståelsen.
Ja då är det väl främst vilket förhållande du vill ha med firman efteråt och hur mycket skinn på näsan du har. Har du nerverna så betalar du 20 000kr + 15%, hälsar att de får ta resten på lärpengkontot och låter firman dra dig till tinget.

• Gilla
Mortsken och 5 till
  • Laddar…
Kanske slarvigt av firman men naturligtvis kan man inte lämna ett bra estimat på ett grävarvete "utan att ha sett platsen".

• Gilla
Blueztar och 4 till
  • Laddar…
U
Offerten (prisuppskattningen egentligen) stipulerar ju inte att du får dra ROT på hela beloppet. Egentligen står det bara att det kostar 40’ innan ROT.

Material, Restid och Maskinkostnader är inte avdragsgilla. Rimligt är kanske 15’ i Rotavdrag om man får ett pris på 40’ i detta fallet. Så rimligt att betala är väll 30’, om man räknar med 15% godkänt påslag för ökade kostnader.

Men är det värt fighten?

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Davidbagare
Jag hade nog tänkt att smset är mer en fingervisning än en offert. Men såklart hade en proffsig entreprenör tagit upp kostnaden igen med kunden när han sett jobbet på plats. Speciellt om han trodde han gissat mycket på priset.
Klassiskt missförstånd tror jag. Vill du ha relation med honom framgent så hade jag tagit upp det med honom i välvilja för att höra hur han ser på det, evetuellt kommit till en överrenskommelse och betalat och varit glad.
Alternativt om man känner sig helt blåst, stå fast vid att smset är en offert och hållt inne på den ”oskäliga” summan.

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
S
”Runt 40, utan att ha sett platsen” är extremt vagt och som nämnts ovan snarare någon form av uppskattningen vad ett liknande jobb på annan plats kostat.

Min uppfattning är att om kostnaden var viktig för TS (på kronan) borde TS tagit upp detta med grävaren när hen haft möjlighet att kika på jobbet för en skarpare offert med lite mer uppspecat (tidsåtgång, maskiner, vad som är ROT-berättigat osv). Man kan inte bara anta massa saker.

Det är dock jäkligt klantigt med långsam fakturering och där får man väl snarare ta en diskussion hur man ska kompenseras för minskat ROT antar jag.

Stökigt. Fattar inte folk som inte fakturerar i tid? Det borde ju vara varje företagares dröm och prio 1 att få betalt för jobbet man utför…

• Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Den prisuppgift du fått är att betrakta som en offert, som du accepterat. Jag hade ringt honom om detta, och sagt att '"du, fakturan har en helt annan summa än din uppskattning före arbetet. Det begriper du väl att du inte kan börja ett jobb och sedan i efterhand sätta vilket pris du vill, vi hade en överenskommelse. Om jag vetat om att du skulle fakturera nästan dubbelt mot vad du uppgett hade jag inte anlitat dig. Jag känner mig lurad." Och sett hur det landat. Är han vettig får du väl då priset 40k+15% före ROT. Jag hade nog varit villig att släppa iväg priset något lite till ovanpå det också, ifall det hade gjort att vi går vidare utan agg. Man har ju hört historier om hantverkare som hotar att komma tillbaka och riva upp tomten. Det är heller inte ovanligt att grävare och annat liknande folk har våldskapital eller hänger i kriminella kretsar. Man vill inte bli indragen i nån skit..

Att rotreglerna ändras med årsskiftet komplicerar det hela. En näringsidkare har rett att fakturera upp till flera år efter utförandet, minns inte om det är 2 eller 3 år. Du har ju heller inte avtalat något om vilken rotsats du ska kunna utnyttja.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Oavsett vilken prisuppgift du fått.

1. Är du nöjd med jobbet?
2. Har du betalat ungefär vad andra betalat för samma sak?

Prisuppgiften du fått är inte att betrakta som en offert .
Det är en prisuppskattning utifrån den lämade informationen

• Gilla
  • Arg
  • Wow
varpan1 och 2 till
  • Laddar…
Jag tänker att prisuppgiften skulle kunna uppfylla kraven på att vara en ungefärlig prisuppgift enligt konsumenttjänstlagen.

Ert avtal verkar ha varit muntligt (?) och sedan har i så fall en ungefärlig prisuppgift lämnats i skrift. Jag skulle säga att det är tydligt att prisuppgiften avser priset före ROT-avdrag.

Det är näringsidkaren som står risken att en ungefärlig prisuppgift slår fel, skulle jag säga. Endast om fördyringar sker som är hänförliga till konsumenten får näringsidkaren ta mer betalt (38 § p. 2). Annars vore ju en ungefärlig prisuppgift värdelös om den inte betydde något.

Att lämna en ungefärlig prisuppgift är alltså riskfyllt innan man har sett platsen. Näringsidkaren borde kanske ha lämnat ett spann.

Som andra är inne på komplicerar också det sänkta ROT-avdraget det hela. Om du är nöjd med arbetet och inte orkar tvista allför mycket kan du ju försöka hitta en överenskommelse om ett rimligt (lägre) pris att betala...

Priset​

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.

37 § Har konsumenten uppdragit åt näringsidkaren att företa enbart förberedande undersökning för att utreda omfattningen av eller kostnaden för en tjänst, är konsumenten inte skyldig att betala för undersökningen, om han på grund av sedvana inom branschen eller i övrigt har haft skäl att anta att undersökningen skulle göras utan ersättning.

Pristillägg​

38 § Näringsidkaren har rätt till pristillägg
1. om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller
2. om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades.

I fråga om pristilläggets storlek gäller bestämmelserna i 36 §.

Redigerat:
  • Gilla
Njingan
  • Laddar…
Självklart gäller ett SMS som offert.
Det är slarvigt att inte lämna ett ordentligt offertunderlag, och som fackman är man skyldig att informera kunden så fort man ser att kostnaderna ökar.
Det är trots allt yrkesmannen som är expert, kunden ska inte behöva sitta och gissa eller ifrågasätta hans egna siffror

• Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.