4 019 läst ·
43 svar
4k läst
43 svar
Få ner armeringsnät i källaren
Ja, min enda erfarenhet av att gjuta golv var för 30 år sedan när jag hjälpte en granne att gjuta nytt golv ovanpå på det gamla källargolvet. Kåken var byggd på 1920-talet och golvet var sprucket och dant, ingen armering. När det gjöts blandades förmodligen betongen på plats, i vilket fall var det mycket sten i den. Det nya golvet fick 6 mm armeringmatta med 50 mm maskor i sig. När jag flyttade för en 15 år sedan så var det fortfarande sprickfritt 😀P Psan skrev:
Järn kommer i 6 m längder som standard så om dina rum är det måttet på någon ledd blir det väldigt mycket lättare.
Just att man kan göra alla järn likadana (eller två sorter då) underlättar väldigt. Då kan man klippa upp dem utanför och sen ta ner dem i buntar utan att behöva hålla reda på vilket som var vilket.
Just att man kan göra alla järn likadana (eller två sorter då) underlättar väldigt. Då kan man klippa upp dem utanför och sen ta ner dem i buntar utan att behöva hålla reda på vilket som var vilket.
Det låter också som ett intressant alternativ och för att slippa överlapp om man använder nät. 👍Matti_75 skrev:
Om jag lägger ner armeringsjärn istället, borde inte det medföra att man kan fästa golvvärmeslangen under armeringen om man bara drar dom innan man lägger korsande armeringsjärn.
Bara en tanke, varje cm i takhöjd är viktig för mig.
Som jag nämde tidigare blir det lite krångligt att fästa skenor genom markduk.
Lägger jag ovanpå så har jag svårt att se att golvet blir lägre än 8.5-9cm. (3cm betong ovan slang och armering på 3cm-distanser). Om jag fäster under kanske jag kommer undan med 7cm?
Samtidigt kanske dumt att krångla till det.
Bara en tanke, varje cm i takhöjd är viktig för mig.
Som jag nämde tidigare blir det lite krångligt att fästa skenor genom markduk.
Lägger jag ovanpå så har jag svårt att se att golvet blir lägre än 8.5-9cm. (3cm betong ovan slang och armering på 3cm-distanser). Om jag fäster under kanske jag kommer undan med 7cm?
Samtidigt kanske dumt att krångla till det.
Läste nog det här för snabbt sist. Fingerskarvade är ju intressant. Ska se vilka storlekar det finns i.RoTe skrev:
Du tror inte gjutarna bara på slentrian slängde ur sig det som är brukligt utan en tanke på hur det skulle utföras? Eller så är det du som ser svårigheter som inte vi gör. Har inte sett någon bild på någon ingång än så det är svårt att avgöra... Eller så köper du bara 1500x2500 och går vidare med livet, kanske finns det fingerskarvade såna om det känns bättre? Det bygger inte lika på höjden.
Klicka här för att svara
