P Psan skrev:
Det är golv på isodrän. Jag följer helst råden från de som gjuter så de kan lämna garantier. Annars håller jag med i princip, nuvarande golv är oarmerat.
Ja, min enda erfarenhet av att gjuta golv var för 30 år sedan när jag hjälpte en granne att gjuta nytt golv ovanpå på det gamla källargolvet. Kåken var byggd på 1920-talet och golvet var sprucket och dant, ingen armering. När det gjöts blandades förmodligen betongen på plats, i vilket fall var det mycket sten i den. Det nya golvet fick 6 mm armeringmatta med 50 mm maskor i sig. När jag flyttade för en 15 år sedan så var det fortfarande sprickfritt 😀

• Gilla
Psan
  • Laddar…
tommib
Järn kommer i 6 m längder som standard så om dina rum är det måttet på någon ledd blir det väldigt mycket lättare.

Just att man kan göra alla järn likadana (eller två sorter då) underlättar väldigt. Då kan man klippa upp dem utanför och sen ta ner dem i buntar utan att behöva hålla reda på vilket som var vilket.

• Gilla
Psan
  • Laddar…
Du kan klippa dina mattor i en storlek som går att bära ner. Sedan köper du några raka armeringsjärn i rätt dimension som du klipper i 1m längder och skarvar ihop näten med hjälp av najtfåd.

• Gilla
Psan
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan klippa dina mattor i en storlek som går att bära ner. Sedan köper du några raka armeringsjärn i rätt dimension som du klipper i 1m längder och skarvar ihop näten med hjälp av najtfåd.
Det låter också som ett intressant alternativ och för att slippa överlapp om man använder nät. 👍

Om jag lägger ner armeringsjärn istället, borde inte det medföra att man kan fästa golvvärmeslangen under armeringen om man bara drar dom innan man lägger korsande armeringsjärn.

Bara en tanke, varje cm i takhöjd är viktig för mig.

Som jag nämde tidigare blir det lite krångligt att fästa skenor genom markduk.

Lägger jag ovanpå så har jag svårt att se att golvet blir lägre än 8.5-9cm. (3cm betong ovan slang och armering på 3cm-distanser). Om jag fäster under kanske jag kommer undan med 7cm?

Samtidigt kanske dumt att krångla till det. :)

Nä, det är nog jag som inte tänker riktigt i värmen 😆

Ny ide, lägga armering i botten att fästa golvvärmen i. Då räcker det med 30cc + inte lika tätt tvärgående. Sedan "vanlig" armering 3cm upp.

Beroende på vad du tänkt använda ditt golv till i slutänden kan du ju överväga flytspackel, med eller utan ytskikt. Bygger mindre än pågjutning av betong.

• Gilla
Psan
  • Laddar…
Vad för isolering är det under betongen?

A atomlab skrev:
Vad för isolering är det under betongen?
Isodrän. Lutar åt 165mm. 100- och 65-skivor.

Det va någon som frågade ovan om det ska gjutas över befintlig platta, det ska det inte. Detta kommer va gjort från grunden genom att ta bort gamla plattan och gräva ner.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du tror inte gjutarna bara på slentrian slängde ur sig det som är brukligt utan en tanke på hur det skulle utföras? Eller så är det du som ser svårigheter som inte vi gör. Har inte sett någon bild på någon ingång än så det är svårt att avgöra... Eller så köper du bara 1500x2500 och går vidare med livet, kanske finns det fingerskarvade såna om det känns bättre? Det bygger inte lika på höjden.
Läste nog det här för snabbt sist. Fingerskarvade är ju intressant. Ska se vilka storlekar det finns i.

Fingerskarvade verkar dyrt. Men det finns väl egentligen inget som hindrar att klippa till vanliga armeringsnät till fingerskarvade? Lite mer jobb, men lägre bygghöjd.

Beställt vanliga 5x2.3m 6150 nu. Klipper ev till egna fingerskarvade.

Funkade fint, fick ner överraskande stora bitar.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.