Har ingen erfarenhet av armeringsnät, men har blivit tillsagt att använda 6150 i källaren vid gjutning av nytt golv av betongarna.

Nu blev jag lite fundersam på hur jag ska få ner armeringsnäten i hyfsade längder.

Hur böjbara är dom? Kan jag trycka ner dom genom en vanlig källartrappa med en 90 grader böj? Tror källartrappan är strax över meter bred.

Dom är rätt bängliga att hantera.

Köp så stora nät som möjligt, kapa ned till mindre storlekar du kan hantera på ett vettigt sätt utför trappen och naja ihop dom på plats.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Ja, det kanske får bli så. Problemet med det är väl att jag läste att det ska vara två rutor överlapp och tar man det på varje sida så "försvinner" 60cm direkt (30cm varje sida), men kanske inte mycket att göra något åt. Men det blir många överlapp.

Men kanske inte mycket att göra nåt åt.

6mm ger iaf rätt böjliga nät, borde kunna gå att kröka i trappan om du ser till att ha hjälp.

Låter lovande, återkommer med hur det gick!

Två rutor överlapp låter väldigt mycket.

Det är vad jag läst bara, ska höra med dom som gjuter golvet vad dom tycker.

Låter som att det hade varit bättre att köpa vanliga järn och naja ihop till rutmönster

• Gilla
basseman och 3 till
  • Laddar…
Det handlar om 65kvm, så hoppar det.

RoTe
Källargolv gjöts väl alltid utan armering förr... Så noga kan det inte vara.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Säkert inte, men jag tänker inte göra om det så lika bra att göra det lite jobbigare och få det så bra som möjligt. Får återkomma hur det gick! :)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
RoTe
Men alltså det finns t.ex. fiberarmerad betong men det är en källare som du inte kommer ner med nät i, alltså kommer inget tungt vara där heller. Vid en ev panna eller något kan man alltid förstärka lite.

• Gilla
Psan
  • Laddar…
65 m2 var ju inte så mycket. Flera rum dessutom antar jag. Så idén järn låter väldigt bra. Köp najöglor och därtill tillhörande snurrkrok så går det i ett nafs. När du snurrar omkring där i källaren kan du ägna en tanke åt de armerare som gick böjda över ändlösa fält av armeringsjärn med sina tänger och tråd.

• Gilla
Psan
  • Laddar…
Gjuter du nytt golv ovanpå det gamla? Jag är ingen betongare men spontant låter 150 mm maskor rätt mycket om det är så att du inte gjuter på ett gammalt golv.

RoTe RoTe skrev:
Men alltså det finns t.ex. fiberarmerad betong men det är en källare som du inte kommer ner med nät i, alltså kommer inget tungt vara där heller. Vid en ev panna eller något kan man alltid förstärka lite.
Ska ev lägga golvvärmen på näten (men troligen under). Annars bra tips, ska ha det i åtanke!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.