4 008 läst ·
43 svar
4k läst
43 svar
Få ner armeringsnät i källaren
Sida 1 av 3
Har ingen erfarenhet av armeringsnät, men har blivit tillsagt att använda 6150 i källaren vid gjutning av nytt golv av betongarna.
Nu blev jag lite fundersam på hur jag ska få ner armeringsnäten i hyfsade längder.
Hur böjbara är dom? Kan jag trycka ner dom genom en vanlig källartrappa med en 90 grader böj? Tror källartrappan är strax över meter bred.
Nu blev jag lite fundersam på hur jag ska få ner armeringsnäten i hyfsade längder.
Hur böjbara är dom? Kan jag trycka ner dom genom en vanlig källartrappa med en 90 grader böj? Tror källartrappan är strax över meter bred.
Ja, det kanske får bli så. Problemet med det är väl att jag läste att det ska vara två rutor överlapp och tar man det på varje sida så "försvinner" 60cm direkt (30cm varje sida), men kanske inte mycket att göra något åt. Men det blir många överlapp.
Men kanske inte mycket att göra nåt åt.
Men kanske inte mycket att göra nåt åt.
Men alltså det finns t.ex. fiberarmerad betong men det är en källare som du inte kommer ner med nät i, alltså kommer inget tungt vara där heller. Vid en ev panna eller något kan man alltid förstärka lite.
65 m2 var ju inte så mycket. Flera rum dessutom antar jag. Så idén järn låter väldigt bra. Köp najöglor och därtill tillhörande snurrkrok så går det i ett nafs. När du snurrar omkring där i källaren kan du ägna en tanke åt de armerare som gick böjda över ändlösa fält av armeringsjärn med sina tänger och tråd.
Ska ev lägga golvvärmen på näten (men troligen under). Annars bra tips, ska ha det i åtanke!RoTe skrev: