Jag har ett gammat skrivbord som blivit illa behandlat över åren. Tex så var det vitmålat en massa år men någon har tagit bort färgen och försökt återställa den till original. Jag vet inte riktigt hur de gjorde det. Jag tycker att det är lite fint i sin slitenhet och har inte tänkt göra någon större renovering av det. Använder det som det är till hemmakontor de dagar jag jobbar hemma. Men jag stör mig lite på att faneren är trasig. Inte så mycket på det estetiska utan för att tröjan fastnar i det.
Finns det något vax eller liknande som jag kan gå över med som liksom låser in sprickorna? Eller har ni något annat bra förslag?
Finns det något vax eller liknande som jag kan gå över med som liksom låser in sprickorna? Eller har ni något annat bra förslag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser några alternativ:H Harmagedon skrev:Jag har ett gammat skrivbord som blivit illa behandlat över åren. Tex så var det vitmålat en massa år men någon har tagit bort färgen och försökt återställa den till original. Jag vet inte riktigt hur de gjorde det. Jag tycker att det är lite fint i sin slitenhet och har inte tänkt göra någon större renovering av det. Använder det som det är till hemmakontor de dagar jag jobbar hemma. Men jag stör mig lite på att faneren är trasig. Inte så mycket på det estetiska utan för att tröjan fastnar i det.
[bild]
1. Försök hitta liknande fanér, skär till matchande bitar, kanske skär ut lite jämnare hål i den trasiga skivan, limma. Om man har liknande faner över kan man slipa detta, spara slipdammet och blanda med lim för att få något snyggare skarvar. Trälim med slipdamm eller CA-lim blandat med detsamma kan funka.
2. Använd epoxy. Antingen klar epoxy eller färgad. Om man kan betsa de blottlagda delarna lite mörkare först så blir det snyggare! Bäst blir det med lättflytande epoxy (harts/resin). Eventuellt kan det räcka med CA-lim av den flytande sorten och fylla ut i omgångar, även där kan man betsa och/eller använda slipdamm för att snygga till det.
Testa på en liten del först för att öva. Och glöm inte andningsskydd!
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Tack!
Alternativ 1 känns för meckigt för bordet. Det är alldeles för dåligt skick i övrigt.
Alternativ 2 kan funka.
Tar tacksamt emot fler förslag.
Alternativ 1 känns för meckigt för bordet. Det är alldeles för dåligt skick i övrigt.
Alternativ 2 kan funka.
Tar tacksamt emot fler förslag.
Då skulle jag absolut satsa på att betsa undersidan med valfri brun-ish bets/färg, sen lägga på tunt CA-lim blandat med lite mörkt slipdamm i ett par omgångar. Med lite tur och skicklighet kan du få det översta lagret tillräckligt jämnt för att slippa slipa. Se till att använda en tunn variant bara, det finns lite olika varianter på lim.H Harmagedon skrev:
Det funkar nog! Min röst är fortfarande på tunt lim eftersom det också dras in under sprickorna så att kanterna verkligen fäster. Men det kanske vaxet också gör, har aldrig provat! Eller varför inte limma lite först så att det dras in under alla kanter, sen vax.
Det låter klokt.
Om limmet släppt kan man eventuellt smälta ihop det igen (iaf vanligt vitlim och traditionella proteinlim) med strykjärn och smörgås- eller bakplåtspapper) emellan för att inte överföra smuts. Fungerar inte det kan man smeta in nytt vitlim med en tunn kniv eller spackel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden